Szukaj

Odżywianie w trzecim trymestrze ciąży

Podziel się
Komentarze0

Ciąża to niesamowity okres dla każdej kobiety. Dyskusji nie podlega stwierdzenie, że w tym czasie przyszła mama musi dbać o siebie ze zdwojoną siłą. Odpowiedni tryb życia i zdrowe odżywianie to jedne z podstawowych reguł kobiet w ciąży.

Odżywianie w trzecim trymestrze ciąży

Trzeci trymestr

Trzeci trymestr to czas między siódmym a dziewiątym miesiącem ciąży. W przeliczeniu na tygodnie to jest to okres od 27. do 40. tygodnia ciąży. W siódmym miesiącu dziecko waży między 900 a 1350 g i ma około 30 cm długości. W czasie, jaki mu pozostał do rozwiązania, organizm dziecka przygotowuje się do spotkania ze światem zewnętrznym. Musi nabyć cechy, które pozwolą mu samodzielnie w nim funkcjonować.

Aby mogło samodzielnie oddychać, płuca muszą wytworzyć pęcherzyki płucne. Proces ten rozpoczyna się na początku tego okresu. W tym momencie rozwija się także najważniejszy organ organizmu - mózg. Jego kora staje się pofałdowana, a na jej powierzchni widoczne są bruzdy. W ósmym miesiącu przyrasta tkanka tłuszczowa, dzięki temu skóra staje się gładsza - znikają fałdy, a dziecko przygotowuje się do samodzielnego ogrzewania organizmu. Przez cały ostatni trymestr organy wewnętrzne nabierają swojego właściwego kształtu i przygotowują się do pełnienia swojej funkcji. To, w jaki sposób dziecko będzie się rozwijać, w dużej mierze zależy od jego mamy. Ona musi dostarczyć mu budulca, który będzie odpowiedzialny na dalszy rozwój i budowanie odporności.

Zobacz również:

Odżywianie w trzecim trymestrze

W ostatnim trymestrze ciąży przyszła mama musi dostarczyć swojemu dziecku dużej ilości białka. Białko jest mu potrzebne do dalszego rozwoju komórek. Bierze duży udział w rozwoju układu nerwowego dziecka, szczególnie istotne jest to w ciągu dwóch ostatnich miesiącach ciąży. Można je znaleźć w wielu produktach. Na talerzu powinny naprzemiennie pojawiać się ryby, mięso, sery, produkty mleczne czy też fasola, jajka. Ważne, aby jedzenie było różnorodne, należy unikać spożywania ciągle tych samych produktów. Białko jest różne w każdej z wymienionych wyżej potraw i każde jest ważne w tym okresie. Dzięki temu posiłki będą urozmaicone.

Kolejnym składnikiem, który jest niezbędny w żywieniu to wapń. Jest on potrzebny do budowania silnych kości dziecka. Najwięcej jest go w mleku i produktach mlecznych. Dobrym jego źródłem są także migdały i pomarańcze.

W ostatnim trymestrze szybko mogą się skończyć zapasy żelaza. Są one potrzebne do przygotowania organizmu kobiety do rozwiązania, a mianowicie do finalnego rozwoju łożyska. Trzeba także wiedzieć, że w tym momencie jest więcej krwi w krwioobiegu kobiety, która musi mieć zapewniony odpowiedni poziom żelaza.  Chude wołowe mięso, warzywa strączkowe, papryka, czerwona kapusta, żółtka czy pełnoziarniste pieczywo pomogą wyrównać ten poziom. Niedobory żelaza mogą doprowadzić do anemii, która jest bardzo niebezpieczna w okresie ciąży.

Niezbędne są również węglowodany, które umożliwiają dziecku gromadzenie zapasów glukozy. Można znaleźć je w makaronach, ryżu brązowym, ziemniakach, kaszy czy pieczywie razowym. Na pewno dodadzą energii przyszłej mamie.

Odpowiednie odżywianie podczas całej ciąży jest bardzo ważne. Niedobory różnych składników mogą mieć nieodwracalne skutki, a zbilansowana dieta to zdrowa mama i zdrowe dziecko. W żadnym okresie życia dziecka mama nie ma tak ogromnego wpływu na rozwój i zdrowie swojego malucha. Posiłki przyszłej mamy muszą być wartościowe, a nie obfite.

A. Jaczun.

Komentarze do: Odżywianie w trzecim trymestrze ciąży

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz