Szukaj

Czy aktywność fizyczna sprzyja zajściu w ciążę?

Podziel się
Komentarze0

Współcześnie wiele kobiet jest aktywnych fizycznie. Nie zapominamy o pracy nad własną sylwetką – chodzimy na basen, na siłownię albo uprawiamy jogging. Czy taka aktywność wyłącznie wspomaga nasz wygląd, czy może przyczynia się do czegoś jeszcze?

Czy aktywność fizyczna sprzyja zajściu w ciążę?

Czy może sprzyjać zajściu w ciążę? Badania pokazują, że ćwiczenia o umiarkowanym natężeniu zwiększają szansę na zajście w ciążę wśród kobiet starających się o dziecko. Natomiast ćwiczenia intensywne nie przynoszą już podobnych korzyści – u pań ważących prawidłowo lub nazbyt szczupłych opóźniają poczęcie dziecka.

Sprzyjająca aktywność


Uprawianie sportu może pomóc w zajściu w ciążę. Badania pokazują, że poziom płodności może wzrastać wraz z codziennymi ćwiczeniami fizycznymi. To dobra przesłanka dla par, które od dłuższego czasu czekają na potomstwo. Wszelka aktywność fizyczna wpływa korzystnie na nasz organizm. Przede wszystkim pobudza go, ale także sprzyja przemianie materii i uodparnia przed nagłymi infekcjami. Pamiętajmy o tym – prawidłowy stan organizmu wiąże się bezpośrednio ze zdrowym rozwojem dziecka.

Spalanie kalorii pozwoli nam zadbać o ładną sylwetkę. Podczas ciąży sytuacja nieco się odwróci. Odpowiednie ćwiczenia zapobiegną również powstawaniu rozstępów. Podczas ćwiczeń wydzielają się endorfiny, tzw. hormony szczęścia. Przynoszą one relaks zarówno ciału, jak i umysłowi, tym samym pielęgnują zdrowie fizyczne i psychiczne.

Niektórzy zalecają ćwiczenia relaksacyjne, ponieważ obniżają poziom stresu, rozluźniają oraz rozładowują napięcie. Rozluźnienie jest istotne w okresie prokreacyjnym. Badania pokazują, że stres uznawany jest za jeden z powodów niepłodności.

Zobacz również:



Zaplanowana aktywność


Kiedy podejmiemy już decyzję o świadomej aktywności fizycznej, odpowiednio zaplanujmy swoje ćwiczenia. Dostosujmy je do swoich możliwości, mierzmy zamiary na siły. Nazbyt wyczerpujące treningi mogą zakłócić gospodarkę hormonalną organizmu. Jej równowaga sprzyja prawidłowej owulacji i poczęciu. Wpływa także na regularność menstruacji, a to także sprzyja zajściu w ciążę.


Wybór należy do ciebie!


Aby wspomóc swoją płodność, wykonujmy ćwiczenia raz dziennie przez pół godziny. Możemy przygotować swoje ciało do ciąży poprzez ćwiczenia rozciągające. Jeśli chcemy poprawić swoją kondycję, pływajmy, uczęszczajmy na zajęcia taneczne albo wybierzmy się na rower. Bardzo popularna jest joga, która wpływa korzystnie na ciało i umysł. Można potem ją kontynuować w trakcie trwania ciąży.

Aktywność mężczyzn

Mężczyźni powinni wybierać ćwiczenia, które nie zaszkodzą ich przyrodzeniu. Powinni unikać jazdy konnej oraz zbyt częstej jazdy na rowerze. Aktywność panów zwiększa wydzielanie testosteronu i liczbę powstających plemników. Bardzo ważna jest regularność i unikanie nadmiernego zmęczenia organizmu. Unikajmy przegrzewania ciała, a zwłaszcza jąder.

Garść badań

Badania pokazują, że ruch o średnim natężeniu (spacery, jazda na rowerze, praca w ogrodzie) jest bezpośrednio związany z szybszym poczęciem potomstwa. 5 godzin aktywności fizycznej w ciągu tygodnia przynosi o 18% większe szanse zajścia w ciążę w każdym cyklu menstruacyjnym. Intensywne i częste ćwiczenia działają w sposób odwrotny. Nie widać tej zależności wśród kobiet z nadwagą lub otyłością.

Garść praktycznych wskazówek


Istnieje kilka wskazówek, na które należy zwrócić uwagę w przypadku decyzji dotyczącej wyboru ćwiczeń, sprzyjających zajściu w ciążę. Są to m.in.:
  • konsultacja z lekarzem,
  • decyzja przed zajściem w ciążę,
  • regularność uprawianych ćwiczeń,
  • metoda małych kroków,
  • wygodne ubrania do ćwiczeń,
  • każdorazowa rozgrzewka,
  • unikanie przegrzania.

Autor:

Julia Płaneta

Komentarze do: Czy aktywność fizyczna sprzyja zajściu w ciążę?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz