Szukaj

Dieta w czasie ciąży

Podziel się
Komentarze0

Odpowiednie odżywianie w trakcie ciąży zapewnia jej niezakłócony przebieg wraz z prawidłowym rozwojem dziecka. Dodatkowo zapewnia niezbędną ilość składników odżywczych mających wpływ na zdrowie malucha w okresie natalnym, a nawet w dorosłym życiu.


Zachęca się kobiety, by zwracały uwagę na swój sposób odżywiania przez całe życie. Okres ciąży jest natomiast czasem szczególnym. Niedobór przyjmowanego pokarmu oraz jego nadmiar ma niekorzystny wpływ na płód i samopoczucie kobiety ciężarnej. Panie spodziewające się dziecka powinny zwracać szczególną uwagę na skład produktów żywieniowych, by zapewnić sobie odpowiedni poziom składników odżywczych, które są niezbędne także po porodzie. Od ilości tychże składników zależy również czas karmienia piersią. Dzieci karmione mlekiem matki są zdrowsze i otrzymują niezbędne mikroelementy.

Dbaj o siebie niezależnie od sytuacji

Ogólne zasady żywienia w okresie ciążowym nie różnią się zbytnio od zaleceń żywieniowych dla kobiet nie spodziewających się dziecka. Kobieta w okresie rozrodczym powinna spożywać średnio od 4 do 5 posiłków dziennie. Produkty winny zawierać dużą ilość białka (ryby, drób, chude mięso) oraz witamin (warzywa i owoce). U otyłych pań występuje wysoki stopień ryzyka zaistnienia nadciśnienia i cukrzycy spowodowanych dużym poziomem cholesterolu w organizmie. Najbardziej zagrożone są osoby cierpiące na otyłość brzuszną, charakteryzującą się występowaniem nadmiarem tłuszczu na poziomie pasa.

W momencie podjęcia decyzji o powiększeniu rodziny kobieta powinna zaniechać odchudzania. W okresie ciąży organizm domaga się innych dawek składników odżywczych, jakie zalecane były do tej pory. Zapotrzebowanie na kalorie nie zmienia się. Postaraj się wyjść z monotonii i serwować sobie różnorodne posiłki. W ten sposób masz pewność, że dostarczysz organizmowi wszystkie niezbędne składniki. Postaraj się jeść częściej, do sześciu posiłków w ciągu dnia, by nie dopuścić do spadku glukozy we krwi.

Zobacz również:



Jedz rozważnie

Przestrzega się przed nadmiernym objadaniem się, prowadzącym do szybkiego przybierania na wadze. Dzięki temu zapewnisz swojemu maleństwu odpowiednią masę, sobie zaś zaoszczędzisz komplikacji w chwili rozwiązania. Kobiety cierpiące na niedobór masy ciała nie muszą walczyć ze swoimi zachciankami i mogą bez wyrzeczeń zaspokajać kulinarne potrzeby. Oprócz prawidłowego całkowitego przyrostu kilogramów podczas ciąży, istotna jest systematyczność przybierania na wadze. To nieprawda, że im starsza ciąża, tym kobieta potrzebuje więcej pokarmu zapewniającego jej dużą ilość energii. Owszem, zapotrzebowanie wzrasta, ale w nieznacznym stopniu i wynosi o 300 kalorii więcej w trzecim trysemestrze.  


Najważniejszymi produktami dostarczającymi odpowiedni poziom energii są produkty zbożowe. Oprócz węglowodanów są one źródłem białka, magnezu, żelaza, cynku i błonnika. Błonnik przeciwdziała zaparciom, które zaczynają pojawiać się coraz częściej. Produkty na bazie mleka zapewnią organizmowi wapń i witaminę B. Wapń wpływa pozytywnie na budowę kośćca u dziecka oraz pozwala uniknąć przedterminowego porodu. W czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu na wapń wzrasta kilkukrotnie. Najłatwiej zaopatrzyć się w nie spożywając mleko lub sfermentowane produkty mleczne. Należy unikać wszelkiego rodzaju serów, gdyż zawierają zbyt dużą ilość tłuszczu.

Białko to najważniejszy składnik dla kobiety spodziewającej się dziecka. Wpływa pozytywnie na rozwój płodu, łożyska oraz jest niezbędne w procesie wytwarzania białych krwinek. Najodpowiedniejsze są białka pochodzenia zwierzęcego, ponieważ zawierają w sobie wszystkie ważne aminokwasy. Kwas foliowy odpowiedzialny jest za prawidłowy podział komórek rozwijającego się płodu. Warzywa i owoce jedzone systematycznie przez całe życie dostarczają optymalną ilość folianów. Jeżeli do tej pory nasze nawyki żywieniowe nie były bogate w warzywa, niezbędne jest uzupełnienie braku kwasu foliowego preparatami w formie suplementu.

Witaminy antyksydacyjne (E, C, beta-karoten) chronią płód przed szkodliwym działaniem składników uwalniających się w trakcie przemiany materii. Zapobiegają również przedwczesnemu pęknięciu błon płodowych, które skutkować może przedterminowym rozwiązaniem.

Jeśli chcemy dopomóc sobie gotowymi suplementami należy pamiętać, iż nie powinno się zastępować jadłospisu złożonego z warzyw i chudego mięsa preparatem witaminowym. Tego typu suplementy nie zapewniają wystarczającej ilości białka, błonnika i innych ważnych składników. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby o swojego zróżnicowanego menu dodać preparaty z kwasem foliowym. Jego niedobór prowadzi do szeregu powikłań odbijających się głównie na zdrowiu dziecka i jego układzie nerwowym.

Dieta wegetariańska stwarza zagrożenie w postaci niedoboru podstawowych składników znajdujących się w odrzuconych produktach. Istnieje ryzyko dostarczenia zbyt małej ilości wapnia, kwasów tłuszczowych, białka i niektórych aminokwasów. Jeśli przyszła mama jest zapartą wegetarianką, powinna skorzystać z rady doświadczonego dietetyka.





Komentarze do: Dieta w czasie ciąży

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz