Szukaj

Apetyt w ciąży

Podziel się
Komentarze1

Kiedy kobieta zachodzi w ciąże zmieniają jej się upodobania dietetyczne. Ma większy apetyt na smakołyki bądź też przeciwnie na wszelkiego rodzaju kiszone ogórki, kapustę...to nic nowego w czasie ciąży... po prostu buzujące hormony wywołują zaburzenia w organizmie przyszłej mamy.


Często wraz ze zmianą apetytu pojawiają się inne dolegliwość jak poranne nudności, wymioty zgaga czy zaparcia. Jednak te dolegliwości można zwalczyć prostymi środkami.

Już na początku ciąży przyszła mama zauważa zmianę apetytu. Nie jest to jednak rzecz, która występuje u każdej kobiety jednakowo. Niektóre kobiety jedzą w tym czasie więcej inne znów mniej. Jedne nie mogą obejść się bez słodyczy inne bez śledzia czy kiszonego ogórka. Pomimo, że ciąża jest okresem, w którym kobieta ma przywileje nie powinniśmy jednak zbytnio ulegać sowim zachcianką.

Wiąże się to z tym jakie produkty spożywamy. Kobieta powinna pamiętać o tym, ze w jej łonie jest rozwijający się płód, który potrzebuje wiele składników odżywczych. Jeżeli natomiast jemy same słodycze na pewno nie będą one korzystne dla nas i naszego maleństwa.

W czasie ciąży najistotniejsze jest zdrowe odżywianie, gdyż to ma wpływ na prawidłowy jej przebieg. Nie jest to moment aby jeść za dwoje czy cały czas się objadać. Pamiętajmy, ze dziecko połączone jest pępowiną z przyszłą mamą i wszelkie składniki zawarte w pokarmie przechodzą bezpośrednio do niego.

Zobacz również:




Co jest godne polecenia w czasie ciąży?

  • Najważniejsze jest picie dużej ilości płynów zwłaszcza wody i soków naturalnych. Unikajmy alkoholu, picia kawy i mocnej herbaty,
  • Jedzenie produktów zawierających błonnik poprawia sprawność naszych jelit  oraz zapobiegną powstawaniu zaparciom np. jabłka, banany, brokuły, ogórki,
  • Świeże owoce i warzywa dostarczą przyszłej mamie niezbędnych witamin oraz kwas foliowy, które są potrzebne do dobrego rozwoju płodu,
  • Picie dużej ilości mleka oraz jego przetworów dostarczy kobiecie odpowiedniej ilości wapnia i białka. Można także jeść żółty ser, który zawiera tyle wapnia co mleko.
  • Wszelkiego rodzaju pełnoziarniste produkty zbożowe zawierają wiele błonnika, skrobie i białko. Tak samo ziemniaki.
  • Jedzenie ryb również dobrze wpływa na rozwój mózgu i układu nerwowego, dlatego zalecane są dwa lub trzy razy w tygodniu.
  • Jajko i mięso są składnikami bogatymi w białko i żelazo. Unikajmy jednak jedzenia tłustych posiłków, gdyż mogą one być przyczyną zgagi.
  • Słodycze w dużych ilościach również nie są wskazane.



Ze zmianą apetytu wiążą się różne dolegliwości jak  zaparcia, zgaga czy nudności i wymioty. Wszystkim tym dolegliwością są winne hormony zwłaszcza progesteron. Zmniejsza on napięcie mięśni gładkich otaczających wypust żołądka co powoduje poswatanie zgagi. Hormon ten także zwalnia robaczkowe ruchy jelit, które są dodatkowo utrudnione przez rosnącą macice. Nudności i wymioty przeważnie pojawiają się na początku ciąży i również są związane z burzą hormonów.

Wszelkie dolegliwości w ciąży nie muszą być nieuniknione. Dobra dieta oparta na błonniku, warzywach owocach i pełnoziarnistych produktach oraz duża ilość wypijanych napojów, unikanie niektórych potraw, odpoczynek i mniej stresu sprawi, że dolegliwości te na pewno będą mniej uciążliwe dla przyszłej mamy.

Komentarze do: Apetyt w ciąży (1)

krychaa
krychaa 12-11-2010 18:11

witaminy

1

z moim apetytem na początku ciąży było kiepsko, dobrze, że lekarz od samego początku kazał mi łykać feminatal, bo pewnie miałabym spore niedobory wszystkich potrzebnych składników i witamin, bo przez gardło przechodziły ... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze