Szukaj

Czy ból kolan może okazać się groźny?

Podziel się
Komentarze0

Na ból kolan może złożyć się wiele różnych przyczyn. Najczęściej do urazów dochodzi podczas aktywności sportowej, kiedy zbyt przeciążymy lub nie zabezpieczymy kolan przed urazem. Często ból kolan jest wynikiem ruchu, np. podczas joggingu lub wspinania się po schodach.

Czy ból kolan może okazać się groźny?

Mogą wystąpić różne bóle: zewnętrzne, wewnętrzne, przednie i tylne. Dzięki określeniu ich występowania można przypuszczać, w jaki sposób doszło do urazu. Jeżeli ból jest silny i nawracający należy zgłosić się do lekarza, ponieważ tylko on będzie w stanie przepisać odpowiednie leki uśmierzające i stwierdzić czy za bólem kolan nie kryje się uszkodzenie łękotki.

Kolano jest dużym stawem naszego ciała. Kiedy poszczególne kostne części kolana nie chwytają się nawzajem, lecz tylko częściowo łączą się z wiązadłami i mięśniami, jest prawdopodobieństwo, że staw kolanowy jest narażony na uszkodzenie. Z racji wielu przyczyn występowania bólu w tej części cała, jest również wiele różnych form tego schorzenia ból może być pulsujący, kłujący, palący lub uciskający.

Do uszkodzeń kolan najczęściej dochodzi podczas uprawiania sportu – najbardziej narażone są wiązadła, ścięgna, chrząstki znajdujące się w kolanach. Do najczęstszych uszkodzeń należy pęknięcie wiązadła krzyżowego, zewnętrznego lub wewnętrznego, łękotki, naruszenie rzepki.

Ból kolana nie zawsze może oznaczać uszkodzenie ciała, czasami jest spowodowany jedynie przeciążeniem. Szczególnie u osób starszych, ból w kolanie jest zależny, np. od zapalenia kości i stawów.

Czynnikiem wpływającym na ból kolan może być nieprawidłowa technika jazdy na rowerze, lub wrodzone zniekształcenie nogi. Również nierówności w mięśniach mogą być jego powodem, np. mięsień prostownik uda może być za krótki w stosunku do ścięgna, co może powodować znaczny ból.

Zobacz również:



Podobne objawy zachodzą w przypadku różnic między zewnętrznymi a wewnętrznymi mięśniami ud, ponieważ w ten sposób na bok zostaje przesunięta rzepka. Uprawiając zbyt szybki i silny jogging wyginamy nadmiernie kolana, przez co wywieramy coraz większy nacisk na rzepkę.

Jeżeli ból w kolanie w czasie i po joggingu się powtarza i nasila powinniśmy na początku sprawdzić swoje sportowe obuwie. Nigdy nie powinno być ono bardzo zużyte. Jeżeli trenujemy kilka razy w tygodniu buty powinniśmy wymieć co pół roku, w konsultacji ze sprzedawcą w sklepie sportowym, który powinien trafnie dobrać nam nowe obuwie. Jeżeli ból nadal nie ustępuje należy skontaktować się z ortopedą.

Zdarza się również, że doznamy kontuzji podczas, np. zwykłych prac domowych, kiedy spadniemy z większej wysokości lub uderzymy się. Należy wmasować maść przeciwbólową, natomiast w przypadku utrzymywania się bólu lub jego powracania należy skontaktować się z lekarzem.


Najczęściej na ból kolan uskarżają się, obok sportowców, osoby starsze. Z racji wieku ich stawy i kości są już przetarte i zużyte. Często powodem bólu są stany zwyrodnieniowe stawów i reumatoidalne zapalenie stawów.

Wyróżniamy różne rodzaje bólu, ale każdy z nich oznacza coś innego. Ból z wewnętrznej strony kolana może oznaczać uszkodzenie łękotki przyśrodkowej, zapalenie torebki śluzowej, wada ścięgien. Zewnętrzny ból kolan to uszkodzenie ścięgna lub tzw. kolano biegacza – charakterystyczne dla osób uprawiających biegi długodystansowe i jazdę na rowerze.

Ból z przodu kolana może oznaczać przeciążenie wiązadła rzepki, tzw. kolano skoczka, uszkodzenie chrząstki stawowej.  Ból występujący w tylniej części kolana najczęściej spowodowany jest pojawieniem się bakterii Bakera. Gromadzą się one w płynie stawowym, w postaci cyst, wywołując obrzęk kolana. Pozostałe przyczyny tylnego bólu kolana to: uszkodzenie łękotki, zaburzenia naczyniowe, choroby kości, urazy ścięgien.

Lekarze zalecają kilka metod walki z bólem kolan. Gdy do urazu dojdzie podczas uprawiania sportu należy natychmiast przerwać wykonywanie ćwiczenie i schłodzić kolano. Należy powoli przemieścić się w miejsce odpoczynku, nie zaleca się również prowadzenie pojazdów mechanicznych. Po schłodzeniu, należy posmarować miejsce urazu maścią przeciwbólową lub przeciwzapalną. Kolano owinąć bandażem. Najczęściej po kilku dniach odpoczynku ból znika. Jeżeli „domowe” leczenie zawiodło, ból i obrzęk nadal się utrzymuje należy skonsultować się z ortopedą.

Aby uniknąć w przyszłości ponownej kontuzji kolana powinno się przestrzegać kilku reguł: regularnie wymieniać sportowe buty, przy wrodzone wadzi kolana należy, podczas biegania, używać specjalnych, ortopedycznych wkładek, biegajmy na miękkim podłożu, np. ściółka lasu – to zapewnia ochronę dla stawów, regularnie wykonywać ćwiczenia rozciągające i stabilizacyjne, pomocne jest także pływanie, nornic walking i utrzymanie stałej wagi.

Komentarze do: Czy ból kolan może okazać się groźny?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz