Szukaj

Nietrzymanie moczu w ciąży

Podziel się
Komentarze0

Nietrzymanie moczu w ciąży to problem, który dotyczy prawie połowy ciężarnych. Mimo że to przykra i niekomfortowa dolegliwość, na szczęście mija samoistnie tuz po porodzie.

Nietrzymanie moczu w ciąży

Dlaczego tak się dzieje?

W ostatnim etapie ciąży macica jest już tak duża, że swoim ciężarem naciska na pęcherz moczowy oraz dna miednicy. Ponadto podczas ciąży dochodzi również do rozluźnienia mięśni zwieraczy cewki moczowej,  w skutek czego może dojść do samowolnego popuszczanie moczu, a także trudności z jego utrzymaniem szczególnie w trakcie kichania, kaszlu czy też śmiechu. Podobną dolegliwość nazywamy wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Nie wymaga ona hospitalizacji, a po porodzie na szczęście ustępuje bez dodatkowych problemów. Nie zagraża co prawda zdrowiu, ale wywołuje znaczący dyskomfort psychiczny.

Jak sobie radzić z nietrzymaniem moczu?

Ćwiczenia

Znakomitym sposobem na walkę z tym wstydliwym problemem są ćwiczenia mięśni miednicy, które zwane są również mięśniami Kegla. Polegają one na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni, które znajdują się wokół cewki moczowej, a których zaciskanie służy powstrzymaniu dalszego wypływu moczu. Jest to ćwiczenie na tyle przydatne, że jego regularne powtarzanie przynosi widoczne rezultaty i bardzo często skutkuje całkowitym wyeliminowaniem dolegliwości. Przyszła mama powinna jednak pamiętać o tym, że częste napinanie tych mięśni podczas oddawania moczu nie jest zalecane, ponieważ może powodować niecałkowite opróżnienie pęcherza, a mocz który w nim zalega, może wywołać infekcję. Warto jednak pamiętać o wszystkich korzyściach jakie wynikają z tych ćwiczeń, a co ważne wykonywać możemy je niemalże wszędzie i w różnych sytuacjach czy okolicznościach, bo... nikt tak naprawdę nie będzie wiedział, że w ogóle ćwiczymy. Nie ważna jest poza, bo możemy ćwiczyć zarówno na leżąco jak i stojąc czy siedząc.

Zobacz również:



Jak ćwiczyć?

Na początek zaciskamy mięśnie Kegla na 5 sekund, po czym rozluźniamy i po chwili powtarzamy cały schemat ponownie. Na początku naszej przygody z taką formą aktywności możemy robić serię 10 skurczów, którą będziemy powtarzać kilka razy w ciągu dnia. Z biegiem czasu ćwiczyć możemy coraz więcej, starając się również dłużej wytrzymać z zaciśniętymi mięśniami. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie wstrzymując przy tym oddychania. Ćwiczenia mięśni Kegla są efektowne, aczkolwiek efekty nie będą natychmiastowe. Trzeba nie raz poczekać na nie i kilka tygodni. Nie zrażajmy się tym jednak gdyż ćwiczyć warto, aby zwiększyć swój komfort w czasie ciąży.

Higiena

W związku z nietrzymaniem moczu u wielu kobiet w ciąży może dojść do infekcji pęcherza moczowego. Starając się zapobiegać tym uciążliwym schorzeniom, należy szczególnie dbać o higienę intymną. Warto więc zawsze mieć przy sobie czy to wkładki czy podpaski, które tak często jak to tylko możliwe, powinny być wymieniane, aby nie stać się wylęgarnią dla różnego rodzaju bakterii. Istotne jest również częste podmywanie okolic intymnych. Żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia wszelkich zakażeń dróg moczowych należy pić dużo płynów, a przede wszystkim wody. Ograniczona ilość płynów w organizmie nie wspomoże pracy mięśni, a może tylko dodatkowo zwiększyć ryzyko wystąpienia wszelkich infekcji.

Co jeszcze można zrobić?

  • Unikaj potraw i napojów, które mogą podrażnić pęcherz – może to być kawa, czy też inne napoje zawierające kofeinę, a także cytrusy, pomidory, ostre przyprawy, napoje gazowane i alkohole
  • staraj się nie doprowadzać do występowania zaparć, gdyż stolec również może uciskać na pęcherz, poza tym podwyższony wysiłek podczas wypróżniania również może osłabiać mięśnie miednicy
  • staraj się jak najczęściej odwiedzać toaletę.


Marta Płaza

Komentarze do: Nietrzymanie moczu w ciąży

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz