Szukaj

Selen zawarty w brokułach i czosnku może wspomagać system immunologiczny w walce z rakiem

Podziel się
Komentarze0

Zarówno brokuły, jak i czosnek, chronią przed namnażaniem się komórek rakowych. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Kopenhaskim, główną tego przyczyną jest zawartość selenu.

Układ odpornościowy jest zaprogramowany na usuwanie z organizmu uszkodzonych komórek oraz chorobotwórczych drobnoustrojów. Jednak pewne komórki unikają zniszczenia, więc selen rozpracowuje ich kod ochronny, który zapobiega zbyt silnym reakcjom systemu immunologicznego.

Professor Soren Skov z Wydziału Biologii Weterynaryjnej, uważa, że stymulowanie cząsteczek czyni układ odpornościowy nadaktywnym, co powoduje jego załamanie. Jego zespół pracuje nad blokowaniem tego mechanizmu. „Właśnie pokazaliśmy, że pewne związki selenu, które można znaleźć w czosnku i brokułach, efektywnie odcinają dostęp do specjalnych molekuł, które odgrywają ważną rolę w przypadku raka złośliwego, np. czerniaka, raka prostaty oraz w pewnych odmianach białaczki.”

Zobacz również:

Użycie selenu jako prewencji

Mechanizm antynowotworowych właściwości selenu skupia się wokół zdolności cząstek do zatrzymania czynności komórek rakowych związanych z emitowaniem płynnych legandów, które nadmiernie stymulują system immunologiczny oraz powodują jego załamanie, pozwalając na namnażanie i mieszanie materiału genetycznego komórek rakowych.

Brokuły i czosnek to niejedyna żywność bogata w selen. Orzechy brazylijskie wiodą prym pod tym względem. Poza tym selen zawierają: grzyby shiitake, grzyby z białym kapeluszem, fasola limeńska, fasola pinto, nasiona chia, brązowy ryż, słonecznik, sezam, siemię lniane oraz kapusta i szpinak.

Jeśli zauważysz zielone pędy wyrastające z czosnku, oznacza to, że nie jest już świeży. Mimo tego, że smak może pozostać niezmieniony, warzywo nie ma już właściwości leczniczych.

Możliwe jest przedawkowanie selenu, więc należy zachować szczególną ostrożność. Dawki selenu odmierza się w mikrogramach (mcg), a nie w miligramach (mg). Dzienna dawka selenu nie powinna przekroczyć 400 mcg, a minimalna wynosi 200 mcg.
Wyżej nadmienione wyżej rośliny, w szczególności orzech brazylijski, zawierają 50-75 mcg selenu.

Zuzanna Kućma

Komentarze do: Selen zawarty w brokułach i czosnku może wspomagać system immunologiczny w walce z rakiem

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz