Szukaj

Jak być bardziej aktywnym: sztuczki, sposoby, zachęta…

Podziel się
Komentarze0

Chcesz być bardziej aktywna/y? Oto tutaj zamieszczamy porady, sposoby oraz streszczenia badań, które powinny wam pomóc w dokonaniu dobrego wyboru w dziedzinie aktywności fizycznej. Być aktywnym... w kilku słowach Dlaczego? Ponieważ czujemy się lepiej, ponieważ jest to cudowne dla zdrowia i ponieważ może to być bardzo przyjemne!


Gdzie? W domu, w szkole, w pracy, w parku, w czasie przemieszczania się.

Ile? Każdego dnia, 30 minut, jeśli to możliwe, albo przynajmniej 3-4 razy w tygodniu.

Jak? W sposób zorganizowany (centra fitness, sportowe, biegi) albo w sposób nieformalny (spacer, hobby, ogrodnictwo, prace domowe, zabawa z przyjaciółmi).

Co? Idealnie by było, gdybyśmy mogli połączyć aktywność fizyczną trzech typów: wytrzymałościową, rozciąganie, siłową.

Kto? Ty!

Kiedy? Od dziś…

Przede wszystkim, zacząć!

Niezależnie, czy byłoby to, aby stracić na wadze, czy też dla lepszego libido, albo jeszcze dla optymalnego zdrowia, wszystkie powody są dobre, aby zacząć się ruszać. Korzyści są wymierne. Pójść co tydzień na piętnastominutowy spacer, robić ćwiczenia rozciągające przed telewizorem, przejechać się na rowerze, spróbować treningu kondycyjnego w centrum sportowym, to już jest dobry początek. Ważne jest, aby zrobić pierwszy krok, ponieważ kiedy zaczynamy się ruszać, jakby za sprawą magii odnajdujemy w sobie nową energię i większą motywację, żeby jeszcze więcej się ruszać: prawdziwy krąg błogosławieństw...

Badaczka Marielle Ledoux, która optuje za łagodnymi zmianami, mówi tak: zostało już udowodnione, że ludzie, którzy uczą się integrować aktywność fizyczną ze swoim codziennym życiem, każdego dnia, mają większe szanse, iż pozostaną aktywni. Kiedy tylko nabierzemy zwyczaju, nie ma już odwrotu.

Trochę to zawsze lepiej niż w ogóle

Pewne badanie wykazało, iż wystarczy mały jednogodzinny spacer w tygodniu, aby zmniejszyć ryzyko ucierpienia z powodu chorób serca. Oczywiście, częściejsza aktywność fizyczna będzie jeszcze bardziej korzystna, ale lepiej określić sobie skromny cel i go osiągnąć niż nie osiągnąć zbyt wielkiego celu i porzucić go całkowicie. Okresy aktywności fizycznej, równie krótkie jak 10 minut za jednym razem są również korzystne dla zdrowia.

Zobacz również:



Nigdy nie jest zbyt późno

Badania tego dowiodły: jeśli raz nam się uda podjąć aktywność fizyczną, tym większe mamy szanse, że ponownie nam się to uda, i że będzie taka aktywność trwała dłużej niż poprzednim razem. Stąd więc idea, aby zaczynać, określając sobie małe cele, by aktywność fizyczna stała się zwyczajem życiowym. GO!

Jaką aktywność wybrać? 10 aktywności i 10 sportów najbardziej popularnych

Według ankiety na temat kondycji fizycznej i na temat stylu życia, przeprowadzonej przez Kanadyjski Instytut Badawczy, spacer pozostaje aktywnością fizyczną najbardziej rozpowszechnioną (69%), niezależnie od wieku. Za spacerem idą prace na zewnątrz – w tym ogrodnictwo – (48%), ćwiczenia wykonywane w domu (29%), tak samo jak pływania oraz rower (po 24% każde). Kobiety mają bardziej tendencję do praktykowania spaceru, zapisywania się na różnego rodzaju kursy (sport i taniec). Mężczyźni z kolei mają większe skłonności do hokeja, łyżwiarstwa, golfa, tenisa, łowienia ryb, pływania oraz kręgli.


Niewiarygodne zalety spaceru

Zdaniem pani Marie Demers, epidemiologa z Rady Nauki i Technologii w Quebeku, spacer ma liczne korzyści dla naszego zdrowia i miasta powinny dbać o to, żebyśmy mieli gdzie spacerować. Spacer pomaga bowiem zapobiegać otyłości, czyli temu ogromnemu problemowi zdrowia publicznego, tak bardzo na czasie. Nie prowadzi on tak naprawdę do utraty wagi, ale pomaga nie przybierać na wadze i zredukować tkankę tłuszczową. Pozwala on również, na przykład, lepiej kontrolować cukrzycę, zmniejszać objawy depresji, redukować nadciśnienie tętnicze, zapobiegać zaparciom i chronić się przeciwko miażdżycy. Spacer pozwala również zachować samodzielność najdłużej, jak to tylko możliwe.

Jak często?

Trochę, to już jest dużo, ale więcej, to jeszcze lepiej. W praktyce oznacza to, że dla większości ludzi zaleca się bycie aktywnym przez 4 – 7 dni w tygodniu, 30 minut dziennie, niezależnie czy chodziłoby o jedną serię, czy też o 10-minutowe ćwiczenia, trzy razy na dzień. Zresztą, według pewnego badania, poświęcenie dwa razy po 15 minut na dzień na aktywność fizyczną, daje tyle samo wymiernych, jeśli nie więcej, korzyści, co 30-minutowy jeden seans.

Dobrze się przygotować: terapie fizyczne i psychologiczne

Istnieje całe mnóstwo terapii, które mogą pomóc:
  • zapobiegać albo leczyć rany i urazy;
  • motywować się i wytrwać;
  • poprawić swoją wydolność.
Odżywianie, nawadnianie, rozgrzewka, rozciąganie

Kiedy ćwiczymy, nasze ciało ma szczególne potrzeby, które należy zaspokajać, aby optymalnie skorzystać z aktywności fizycznej. Potrzeby podstawowe, takie jak odżywianie, nawadnianie, rozgrzewka oraz rozciąganie, zależą od bazowych predyspozycji każdego z nas, od otoczenia, i oczywiście, od typu aktywności, której chcemy się poświęcić.

Komentarze do: Jak być bardziej aktywnym: sztuczki, sposoby, zachęta…

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz