Szukaj

Właściwości witaminy D

Podziel się
Komentarze2

Witamina D nie bez powodu jest nazywana życiodajną. Jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie narządów i tkanek w naszym organizmie. Zapytacie których? Odpowiedź jest prosta: wszystkich! Witamina D pełni rolę pewnego rodzaju strażnika odpowiedzialnego za nasze zdrowie.

Właściwości witaminy D

Co to jest witamina D?

Witamina D niezupełnie jest witaminą. Jest składową grupy 16 substancji steroidowych. Dla człowieka najważniejsze są dwie postacie witaminy D:

  • D2 - ergokalcyferol. Jest syntezowany przez bezkręgowce, grzyby i rośliny w odpowiedzi na działanie promieni słonecznych. Ludzie i kręgowce nie produkują witaminy D2. Stanowi pewnego rodzaju filtr, chroniący nas przed szkodliwym działaniem światła słonecznego.
  • D3- cholekalcyferol. Znajduje się w żółtkach jaj, rybach i jest syntezowany przez człowieka.

Co jest ważniejsze dla człowieka witamina D2 czy D3?

Zarówno witamina D2 i D3 są niezbędne do naszego prawidłowego funkcjonowania. Jednakże ostatnie badania naukowe wykazują, że witamina D2 jest znacznie mniej skuteczna niż witamina D3 u ludzi.

Człowiek też produkuje witaminę D

Witamina D produkowana jest wówczas, gdy nasza skóra jest poddawana promieniowaniu słonecznemu UVB dochodzi do produkcji dehydrocholesterolu – tzw. substancji 7, która w wątrobie zmienia
się w aktywną substancję 25 (OH) D. Następnie przemieszcza się do nerek, gdzie przyjmuje postać steroidowego kalcytriola, czyli 1,25 dihydrotachysterola D.

Dlaczego potrzebujemy witaminy D?

Według uczonych witamina D jest niezbędna do:

  • prawidłowego wzrostu,
  • rozwoju kości – absorbuje wapnia i fosforu, niezbędnego do prawidłowego rozwoju kości,
  • prawidłowego wchłania wapnia,
  • prawidłowej pracy układu odpornościowego,
  • prawidłowej pracy mózgu – wspomaga utrzymanie prawidłowych funkcji poznawczych,
  • prawidłowej pracy układu odpornościowego – wspomaga system odpornościowy w walce z bakteriami, wirusami przyczyniającymi się do rozwoju chorób,
  • utrzymania prawidłowej masy ciała,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na stwardnienie rozsiane,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka,
  • zapobiega chorobom serca.
  • chroni przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym.

Zobacz również:

Witamina D a słońce

W wyniku niedostatecznej ilości słońca organizm ludzki nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości witaminy D. W takich przypadkach należy sięgnąć po suplementy. Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Boston University School of  Medicine wynika, że osoby z ciemną karnacją oraz kobiety zmagające się z chorobą cukrzycy czy zapaleniem stawów są bardziej narażone na niedobory witaminy D.

Ile potrzebujemy witaminy D?

W przypadku niedostatecznej ilości słońca zaleca się przyjmowanie witaminy D w następujących proporcjach:

  • 1-70 lat: 600 jm / dobę (15 mg / dobę),
  • 71 + lat: 800 jm / dobę (20 mg / dobę),
  • ciąża/ laktacja: 600 jm / dobę (15 mg / dobę).

Źródła witaminy D

Bogatym źródłem witaminy D są następujące produkty:

  • łosoś,
  • śledź,
  • sardynki w oleju,
  • tuńczyk,
  • tran (2 łyżeczki dziennie),
  • mleko,
  • żółtka jaj,
  • mąka,
  • wątróbka,
  • pomidory.

Konsekwencje nadmiaru witaminy D

Pamiętajmy o zachowaniu umiaru i przestrzegania norm dotyczących dostarczania witaminy D naszemu organizmowi. Jego nadmiar jak i niedobór może być niebezpieczny dla naszego zdrowia.

  • zmęczenie,
  • złe samopoczucie,
  • brak łaknienia,
  • ból brzucha,
  • ból głowy,
  • biegunka,
  • senność,
  • spadek masy ciała,
  • opóźnienie w rozwoju dziecka,
  • zaburzenia rytmu pracy serca,
  • wzmożone oddawanie moczu,
  • ból oczu,
  • bóle szczęk, stawów i mięśni,
  • bóle głowy,
  • świąd skóry.

Konsekwencje niedoboru witaminy D:

  • krzywica u niemowląt i dzieci,
  • u dorosłych, kobiet w ciąży i karmiących – odwapnienie i miękkość kości,
  • zmniejszenie odporności,
  • stany zapalne skóry,
  • pogorszenie słuchu,
  • osłabienie i wypadanie zębów.

Co wpływa na lepsze wchłanianie witaminy D?

  • witamina A,
  • witamina C,
  • witamina E,
  • wapń,
  • fosfor,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • światło słoneczne.

Bez witaminy D prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu nie jest możliwe. Odpowiednia dieta oraz około 30 minut codziennej kąpieli słonecznej zapewni nam jej optymalny poziom.  Jest to o wiele bezpieczniejsza opcja niż łykanie na potęgę tabletek. Nasz organizm doskonale wie, ile potrzebuje witaminy D. Niestety nie mieszkamy w okolicach równika, gdzie słońca mielibyśmy pod dostatkiem. Zimą warto sięgnąć po suplementy, jednocześnie  pamiętając o ich rozsądnym dawkowaniu.

Katarzyna Krawczyk

Komentarze do: Właściwości witaminy D (2)

kazik48
kazik48 18-06-2014 12:31

Suplementacja witaminy D w lecie

2

Zimą czasem może brakować nam witaminy D. Wiadomo, brak a może nie brak, tylko ograniczone ilości promieni światła to mniejsze ilości witaminki D. Wtedy można sięgać po suplementy, jednak w lecie, gdy ktoś dodatkowo dużo... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (2)
Pokaż cały wątek (2)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze