Szukaj

Niedobór witaminy A

Podziel się
Komentarze0

Witamina A jest jedną z podstawowych witamin budujących nasz organizm. Jest ona niezbędna do tego, by prawidłowo widzieć – wchodzi w skład barwnika znajdującego się w rogówce oka, ma też właściwości antyoksydacyjne oraz chroni przed wysuszaniem i rogowaceniem nabłonk.

Niedobór witaminy A

Dba też o nasze błony śluzowe. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A wynosi około 1 mg, ale wielu z nas cierpi na jej niedobór, co prowadzi do poważnych konsekwencji.

Objawy niedoboru witaminy A

Niedobór tej witaminy jest groźny szczególnie u dzieci, trzeba zatem dbać o odpowiednią dietę. Niedobór witaminy A w organizmie daje o sobie znać w bardzo wyraźny sposób. Do objawów niedoboru należą:

  • kurza ślepota – słabe widzenie po zmierzchu,
  • łamliwe i słabe paznokcie, ich powolny wzrost,
  • sucha, łuszcząca się skóra,
  • kseroftalmia – wysychanie spojówek i rogówek,
  • biegunki,
  • ogólne złe samopoczucie,
  • brak apetytu,
  • obniżona odporność,
  • zahamowanie wzrostu u dzieci,
  • zaburzenia miesiączkowania i płodności u kobiet
  • problemy z płodnością u mężczyzn.

Witaminę A przyswajamy głownie dzięki produktom pochodzenia zwierzęcego.

Zobacz również:

Produkty zawierające witaminę A

Ze względu na występowanie witaminy A głównie w produktach odzwierzęcych, wegetarianie oraz weganie muszą szczególnie dbać o swoją dietę i starać się uzupełniać witaminę A

w inny sposób. Witamina A występuje głównie w takich produktach jak:

  • jajka (szczególnie żółtko),
  • masło,
  • mleko,
  • ser żółty oraz twarogowy,
  • ryby,
  • wątróbka,
  • tran.

To podstawowe produkty, w których występuje witamina A i które powinniśmy spożywać.

W produktach pochodzenia roślinnego również można odnaleźć witaminę A w postaci karotenu, czyli tzw. prowitaminy A. Niestety karoten nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania organizmu na tę witaminę w 100 %. Karoten odnajdziemy w roślinach, które mają pomarańczowy kolor lu ciemnozielone liście. Produkty roślinne z prowitaminą A to:

  • pomarańcze,
  • marchew,
  • dynia,
  • pomidory,
  • papryka,
  • morele,
  • brzoskwinie,
  • zielony groszek,
  • brokuły,
  • sałata,
  • szpinak,
  • natka pietruszki.

Witamina A chroni nasz organizm przed wieloma dolegliwościami, spowalnia starzenie się, a także przejawia właściwości zapobiegające nowotworom.

Jak uzupełnić niedobory?

Medycznie stwierdzony niedobór witaminy A powinien być uzupełniany stopniowo. Trzeba wzbogacić swoją dietę w produkty naturalne zawierające witaminę, natomiast weganie i wegetarianie powinni zażywać tran. Niekiedy naturalne wchłanianie się witaminy należy wspomóc przyjmowaniem suplementów bogatych w witaminę A dostępnych w aptekach.

Aleksandra Socha

Komentarze do: Niedobór witaminy A

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz