Szukaj

Jak poprawić swoje samopoczucie?

Bywają dni, kiedy wstajemy z łóżka lewą nogą. Nie mamy wtedy na nic ochoty, a wszystkie czynności codzienne sprawiają nam trudność i wykonujemy je bez zaangażowania. Często tłumaczymy sobie swój obniżony nastrój kiepską pogodą albo trudnymi sytuacjami życiowymi i po prostu akceptujemy nasz stan. Nie możemy całkowicie wyeliminować stresów z naszego życia, ale istnieje wiele sposobów, które mogą poprawić nasze samopoczucie.

Jak poprawić swoje samopoczucie?

Dlaczego warto dbać o swoje samopoczucie?

Długotrwałe obniżenie nastroju może mieć bardzo nieprzyjemnie konsekwencje, poczynając od niechęci do pracy, bólu różnych części ciała, spadku koncentracji, chronicznego napięcia po zaburzenia snu, a nawet depresję czy zaburzenia psychotyczne. Jeżeli okres napięcia trwa zbyt długo, możemy powoli zacząć się wycofywać z życia codziennego, unikać znajomych, pracy, itd. Dlatego warto zacząć pracować nad dobrym samopoczuciem już przy pierwszych objawach, zwłaszcza jeśli trwają dłużej niż kilka dni. Lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Objawy obniżonego nastroju

Do najczęstszych objawów należą:

  • bóle odczuwalne w całym ciele, migreny,
  • wewnętrzne napięcie mięśni,
  • ciągłe zmęczenie,
  • spadek koncentracji, gorsza pamięć,
  • zamartwianie się bez powodu, wyolbrzymianie problemów,
  • unikanie pracy, znajomych, rezygnacja z zainteresowań,
  • zaburzenie apetytu, nagłe przybieranie lub utrata wagi,
  • brak satysfakcji z wykonywanych czynności.

Jak poprawić swój nastrój?

Jeżeli powyższe objawy są ci bliskie lub po prostu masz gorszy dzień, wypróbuj kilka sposobów na to, by poczuć się lepiej:

  1. Rozwijaj swoje pasje: w wolnych chwilach oddaj się wykonywaniu ulubionych czynności, to może być cokolwiek: gotowanie, gra na instrumencie, fotografia... Nie zmuszaj się do tego, po prostu oddaj się samemu zajęciu, nie zważając na efekty. Masz się dobrze bawić i rozwijać wyobraźnię.
  2. Jeżeli jest sprzyjająca pogoda: wyjdź na spacer: świeże powietrze, odrobina ruchu i światło słoneczne zawsze dobrze wpływają na nasze samopoczucie. Czasami jednak nie mamy takiej możliwości, zwłaszcza zimą, gdy znacznie trudniej o światło słoneczne. Istnieją teorie zalecające wizytę w solarium.
  3. Sport to zdrowie: podczas aktywności fizycznej nasz mózg wyzwala endorfiny, które pozytywnie pobudzają nasze ciało i poprawiają samopoczucie. Nie zawsze jednak mamy możliwości i czas na regularne ćwiczenia. Internet jest przepełniony różnymi treningami domowymi, niekoniecznie musi to być wizyta w siłowni. Wygospodarowanie piętnastu minut dziennie na ćwiczenia nie powinno być zbyt kłopotliwe, wystarczy odrobina chęci.
  4. Spotkaj się z przyjaciółmi: przebywanie z bliskimi osobami daje nam poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli mamy trudne do rozwiązania sytuacje życiowe, podczas rozmowy z dobrym przyjacielem może się po prostu okazać, że wyolbrzymiamy sprawę. Czas spędzony w miłym towarzystwie zawsze wpływa kojąco na nasze samopoczucie. Jeżeli nie mamy możliwości się spotkać, rozmowa telefoniczna czy internetowa- też nam pomoże.
  5. Weź długą kąpiel: nic tak nie relaksuje jak domowa aromaterapia. Nie musimy codziennie biegać do SPA wystarczy sól do kąpieli. Jeśli nie masz wanny możesz skorzystać z opcji prysznica- działa odświeżająco i pobudzająco.
  6. Regularnie pij wodę: mózg składa się w zdecydowanej większości z wody, aby zapewnić poprawną cyrkulację hormonów wewnątrz niego, musi być odpowiednio nawodniony. To dotyczy także reszty naszego organizmu. Odwodnienie również ma bardzo znaczący wpływ na poziom pamięci i koncentracji.
  7. Słuchaj pozytywnie nastrajającej muzyki: kiedy jesteśmy spięci możemy poratować się uspokajającą muzyką lub w przypadku zmęczenia i ospałości - bardziej energetyzującymi gatunkami muzycznymi. To, czego słuchamy, ma bardzo duży wpływ na to, jak się czujemy.
  8. Trzymaj dobrą dietę: mówi się, że jesteś tym, co jesz i dużo w tym prawdy. Kiedy w organizmie gromadzi się zbyt dużo toksyn, zużywa on więcej twojej energii na ich usunięcie. Nieodpowiednia dieta może prowadzić również do nadwagi, a nawet otyłości - to jak wyglądamy ma duży wpływ na poczucie własnej wartości i w konsekwencji na nasze samopoczucie.
  9. Doceniaj swoje osiągnięcia: nawet niewielkie sukcesy wymagają docenienia. Każda sprawa doprowadzona do końca powinna być naszym motywatorem do dalszego działania. Nie zapominajmy o tym, żeby się podzielić z najbliższymi swoimi dokonaniami, budując tym samym poczucie spełnienia. Uczczenie większych osiągnięć w gronie bliskich przyjaciół powinno nam zapewnić porządną dawkę dobrego nastroju. Co nie oznacza, że powinniśmy wszystkich wokół zasypywać swoimi sprawami.
  10. Zmień coś w swoim życiu: długotrwała rutyna działa na nas wyczerpująco, nawet jeśli kilka lat wstecz był to szczyt naszych marzeń. Człowiek lubi się rozwijać, a nie stać w miejscu. Czasami wystarczy zapisać się na kurs tańca lub zmienić garderobę, czasami jednak może się okazać, że zmiany będą poważniejsze.

Zobacz również:

Sposobów na poprawienie nastroju jest wiele, a na pewno każdy znajdzie jeszcze kilka swoich. Warto dbać o samopoczucie na co dzień, nie tylko w sytuacjach podbramkowych. Obecnie co piąty Polak czuje się osamotniony, czyli aż 20% Polaków czuje się po prostu niekomfortowo, a taki stan wymaga zmiany. Opisane sposoby pomogą nam zapobiegać depresji, natomiast nie ma większych szans, żeby sprawdziły się u osób, które już na nią cierpią. Niestety bardzo często zaniedbujemy nasze wnętrze emocjonalne, które powinno być tak samo porządkowane jak mieszkanie, w którym żyjemy. Jeśli sprzątamy regularnie, nie powinno być większych problemów ze zrobieniem porządków.

Autor: Magdalena Wojtasik

Komentarze do: Jak poprawić swoje samopoczucie?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz