Szukaj

Niedobór witaminy D

Podziel się
Komentarze2

Głównym skutkiem niedoboru witaminy D jest odwapnienie kości, które w rezultacie są osłabione i łatwo ulegają odkształceniom. U dzieci i młodzieży niedobory witaminy D mogą powodować krzywicę, natomiast dorośli narażeni są na liczne zmiany kostne, takie jak: osteoporoza czy osteomalacja. Martwić może fakt, że według badań, problem niedoboru witaminy D pojawia się u prawie 1 miliarda ludzi na świecie. W naszym kraju problem ten dotyka głównie dzieci i osób starszych.

Niedobór witaminy D

Objawy niedoboru witaminy D

  • Witamina D uczestniczy w procesie wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego. Wapń jest składnikiem mineralnym o znaczeniu budulcowym, podobnie jak witamina D jest niezbędny w budowaniu zdrowego szkieletu. Dzięki odpowiedniej ilość wapnia kości są twarde, wytrzymałe, bardziej odporne na złamania. Jeśli towarzyszą ci częste złamania i bóle kości, organizm woła o witaminę D.
  • Podobnie wapń wpływa na zęby, które wzmacniają się i są mniej podatne na próchnicę.
  • Niedobór witaminy D osłabia także układ mięśniowy.
  • Przewlekłe zmęczenie, osłabienie a nawet depresja. Takie objawy często pojawiają się u osób starszych, które zauważają u siebie osłabienie funkcji poznawczych mózgu.
  • Badania kliniczne potwierdzają przypuszczenie, że niedobór witaminy D odpowiada za proces starzenia się skóry, wpływa na pojawianie się zmarszczek i na wypadanie włosów. Niedobór witaminy D może być również odpowiedzialny za pojawienie się łuszczycy.
  • Niedobór witaminy D zdecydowanie osłabia układ immunologiczny.
  • Sprzyja występowaniu stwardnienia rozsianego, zapalenia stawów i innych chorób autoimmunologicznych.

Nie ma, więc wątpliwości, że dostarczanie witaminy D naszemu organizmowi jest konieczne. Pytanie, w jaki sposób to zrobić?

Słoneczna witamina

Problem niedoboru witaminy D nasila się głównie w okresie zimowym. Dlaczego? Witamina D to witamina Słońca! Promienie słoneczne wytwarzają w naszym organizmie witaminę D z cholesterolu i niektórych steroli pochodzenia roślinnego. Wystawiając twarz w kierunku słońca przez kilkanaście minut, podniesiemy poziom witaminy D w naszym organizmie.  W Polce odpowiednia synteza skórna jest trudna do uzyskania, gdyż pożądane promieniowanie ultrafioletowe B (UVB) jest dostępne wyłącznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych, dlatego lekarze zachęcają do suplementacji witaminy D. Dotyczy to szczególnie starszych osób, u których synteza skórna jest zdecydowanie osłabiona, w porównaniu do syntezy występującej u osób młodych. Również osoby o ciemnej karnacji są bardziej narażone na niedobór witaminy. Im ciemniejsza skóra, tym mniejsza zdolność syntezy witaminy D.

Odpowiednia dieta - Występowanie witaminy D

Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, ułatwia to jej magazynowanie w organizmie. Naturalnie produkty bogate w witaminę D:

  • Ryby morskie - Częste spożywanie ryb dostarczy organizmowi nie tylko potrzebne witaminy, ale także kwasów tłuszczowych omega-3. Pamiętaj, jedz ryby! 100 gram świeżego węgorza to 30 μg witaminy D. 100 gram śledzia to z kolei 25 µg. Makrela, łosoś, śledź to świetny pomysł na obiad. Jeśli nie masz dostępu do świeżych ryb z pewnego źródła, wybierz tuńczyka bądź sardynki z puszki, które również są bogatym źródłem witaminy. Puszkowane sardynki zawierają około 40 µg  witaminy D.
  • Jajka - to jeden z najpopularniejszych środków uzupełniania witaminy D. Bogate w witaminę jest głównie żółtko (jedno żółtko to blisko 40 µg  witaminy D).
  • Wołowa wątróbka - dostarczy nam witaminę D, witaminę A, proteiny, żelazo i inne substancje odżywcze.
  • Produkty mleczne - mleko, śmietana, twaróg, masło.
  • Krewetki, ostrygi.

Witamina D przyjmowana w spożywanych pokarmach z reguły nie jest wystarczająca. Dietetycy wskazują na konieczność suplementacji tej witaminy przez cały rok. Proponowanym sposobem na podwyższenie ilości spożywanej witaminy jest konsumpcja produktów wzbogaconych w witaminę D, np. powszechnie dostępnego wzbogacanego mleka czy płatków śniadaniowych.

Suplementację zaleca się:

Kobietom w ciąży i karmiącym, gdyż poza odpowiednią ilością witaminy dla własnego organizmu, muszą przekazać ową substancję również dziecku. Kobiety ciężarne lub karmiące powinny przyjmować 5 µg witaminy dziennie.
Osobom starszym, u których poza wspomnianą wyżej syntezą skórną, osłabia się również  powstawanie aktywnym metabolitów w nerkach i wątrobie. Witamin D ma szczególne znaczenie dla osób w podeszłym wieku, gdyż odpowiada za utrzymywanie równowagi, co chroni przed upadkami i złamaniami osteoporotycznymi. Ryzyko takich upadków wzrasta wraz z wiekiem, dlatego osoby po 70. roku życia powinni przyjmować 15 µg witaminy dziennie.
Pacjenci z chorobami nowotworowymi. Według badań istnieje zależność pomiędzy niedoborem witaminy D a pojawieniem się raka piersi u kobiet, czy raka prostaty u  mężczyzn.

Tran źródłem witaminy D

Oleje ryb w tym tran są najbogatszym źródłem witaminy D. 2 łyżeczki tranu to 242 mikrogramy witaminy D. O właściwościach tego specyfiku wiadomo nie od dziś, wieki temu rybacy leczyli krzywice popijając tran. Dostępny w aptekach tran jest ciekłym tłuszczem otrzymywanym z wątroby dorsza atlantyckiego, zamkniętym w łatwo przyswajalnych kapsułkach, które eliminują nieprzyjemny smak i zapach.

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wzmacnia kości, zęby, chroni przed złym samopoczuciem i przeziębieniem. Niedobór tego składnika może mieć poważne konsekwencje, szczególnie u osób starszych i dzieci. Dbajmy zatem o odpowiednią dietę, by w pełni cieszyć się zdrowiem.

Komentarze do: Niedobór witaminy D (2)

ariadna74
ariadna74 22-04-2015 11:22

Ryby - źródło witminy D

2

Lubię ryby, jem ich dość dużo ale dla małego dziecka ryby się nie nadają i dlatego przepisuje się im witaminę D. Ja czasem mam wahania nastroju, ale chyba na to to też inne czynniki wpływają.... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (2)
Pokaż cały wątek (2)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze