Nowe badania amerykańskich naukowców rządowych maluje jaśniejszy obraz tego, jaką rolę może odgrywać genetyka w pojawianiu się zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem, czyli AMD. AMD jest główną przyczyną ślepoty u osób w wieku 60 lat i starszych.

Naukowcy określili siedem miejsc w ludzkim genomie, które wydają się powiązane z utratą wzroku. Te siedem nowych miejsc powiększa określone do tej pory grono 12 innych.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Nature Genetics.

- Ustalenia te zapewniają wgląd w molekularne podstawy AMD, który pomoże naukowcom w szukaniu przyczyn choroby i wspomoże przyszły rozwój nowych metod diagnostycznych i lepszych sposobów leczenia zwyrodnienia plamki żółtej - ocenia autor badania, dr Paul A. Sieving, dyrektor National Eye Institute.

Wnioski oparte są na danych 17 100 osób z ciężkimi postaciami zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem, jak również na danych 60 000 osób bez tej choroby.

Obecnie nie ma lekarstwa na AMD. Choroba jest stanem, który powoduje utratę wzroku z powodu śmierci komórek w plamce żółtej oka, zgodnie z definicją amerykańskiego instytutu National Institutes of Health.

Istnieją dwie formy tej choroby, mokra i sucha. Postać mokra AMD pojawia się, gdy pod plamką żółtą oka rozwijają się naczynia krwionośne. Natomiast sucha postać AMD jest spowodowana przez podział komórek w plamce żółtej.

Chociaż największym czynnikiem ryzyka dla choroby jest wiek - zaawansowana postać AMD dotyka 15 procent białych kobiet wieku 80 lat i więcej, według danych Foundation of the American Academy of Ophtahalmology - to także genetyka i inne czynniki środowiskowe są znane ze swej roli w rozwoju choroby.

Najnowsze dowody wskazują na to, że także aspiryna może zwiększyć ryzyko zachorowania na AMD, jak również białko C-reaktywne, związane z zapaleniem.

Komentarze do: Zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem i geny: naukowcy zidentyfikowali 7 nowych genetycznych czynników ryzyka