Szukaj

Jak poprawić jakość widzenia?

Podziel się
Komentarze0

Oczy są naszym przewodnikiem i należy je odpowiednio pielęgnować. Aby nie dopuścić do różnych dolegliwości, takich jak: zaczerwienienie, suchość, podrażnienie, pieczenie, czy łzawienie, a także zapewnić im jak najlepszą jakość widzenia, trzeba odpowiednio o nie dbać.

Jak poprawić jakość widzenia?

Ratunkiem często są dla nas krople, czy żele, a nie pamiętamy o tym, że działają one jedynie doraźnie. Aby poprawić jakość widzenia, należy zadbać, aby dieta bogata była w składniki, które są  niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Dieta dla oczu

Istnieją witaminy, które są bardzo ważne w diecie dla oczu. Poniżej opisujemy działanie niektorych z nich.

Witamina A

Jedną z najważniejszych witamin dla oczu jest witamina A, która jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, które negatywnie wpływają na prawidłowe widzenie. Jej działanie jest istotne w poprawnym funkcjonowaniu fotoreceptorów siatkówki oka,  które są odpowiedzialne za odpowiednie widzenie o każdej porze dnia. Jej niedobór powoduje tzw. kurzą ślepotę, a kiedy mała ilość witaminy A utrzymuje się przez dłuższy czas przyczynia się to do suchości oka, tworzenia się owrzodzeń oraz blizn rogówki. Źródłem beta-karotenu (prowitamina witaminy A) są marchew, brzoskwinie, pomidory, warzywa ciemno-liściaste.

Witamina C

Kolejną, także bardzo istotną witaminą, jest witamina C. Za jej przyczyną ma miejsce synteza kolagenu, odpowiada za wytrzymałość naczyń krwionośnych oka. Jeśli w organizmie występuje mała ilość witaminy C, to naczynka w spojówce stają się słabsze, co może prowadzić do krwotoków i wylewów, które mogą uszkodzić wzrok. Produkty bogate w witaminę C to m.in.: natka pietruszki, warzywa kapustne, papryka, czarne porzeczki, truskawki, kiwi, cytrusy.

Witamina E

Witamina E pozwala na lepsze przyswajanie beta-karotenu, które odbywa się poprzez ściany jelita cienkiego. Również wpływa na poprawę szczelności błon komórkowych (dzięki  ochronie przed utlenieniem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych). Produktami, które obfite są w witaminę E to m.in. oleje roślinne, a w szczególności olej słonecznikowy. Aby jeszcze lepiej chronić swój wzrok, warto uzupełnić dietę o antocyjany. Są to substancje z grupy flawonoidów, stanowiące czerwone, niebieskie i fioletowe barwniki owoców i warzyw. Wartościowym źródłem antocyjanów są m. in. jagody, a przede wszystkim borówka, czernica, w których występuje aż 15 rodzajów tych związków chemicznych. Odpowiedzialne są za walkę z wolnymi rodnikami, a także za odnowę uszkodzonych przez nie części oka. Również dzięki nim naczynka krwionośne w oku są lepiej uszczelnione, a także krzepliwość krwi zostaje zmniejszona, co sprzyja lepszemu ukrwieniu gałki oka. Szczególnie pomocne są dla osób krótkowidzących, gdyż flawonoidy polepszają ich widzenie.

Zobacz również:

Bakteriostatyczne i przeciwzapalne działanie borówki jest pomocne przy zapaleniu spojówek. Nie tylko antocyjany mają bardzo dobry wpływ na wzrok, ale również karotenoidy  są  bardzo wartościowe w diecie, która ma sprzyjać oczom. Obok antocyjanów kluczowym składnikiem diety dobrej dla oczu są, karotenoidy czyli naturalne pomarańczowe żółte, różowe i czerwone barwniki roślinne. Hamują one wady wzroku i zapobiegają schorzenioom oczu, takim jak np. zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej, które stanowi jedną z nadrzędnych powodów ślepoty u ludzi starszych. Do karotenoidów należy m.in luteina, rekomendowana w szczególności osobom przebywającym w zasięgu pól magnetycznych (telewizor, komputer), a także osobom z otyłością i chorym na nadciśnienie tętnicze.

Przed uszkodzeniami wzroku spowodowanymi wolnymi rodnikami uchronią właściwości luteiny. Dieta poprawiająca jakość widzenia powinna również zawierać niezbędne mikro- i makroelementy. Selen, miedź, mangan i cynk są szczególnie ważne dla polepszenia wzroku. Cynk ma wkład w tworzenie rodopsyny, które pozwalają na odróżnianie odcieni szarości i widzenie po zapadnieciu zmierzchu. Mangan selen, i miedź likwidują wolne rodniki. Ta ostatnia w dodatku polepsza wytrzymałość naczyń krwionośnych oka poprzez wzmocnienie wiązań kolagenowych.

Selen znaleźć można przede wszystkim w owocach morza i rybach morskich. Natomiast źródłem manganu są orzechy, groch, fasola, czarne jagody, ciemne pieczywo. Pieczywo pełnoziarniste,  jaj, ryby są źródłem cynku. Miedź znaleźć można się w awokado, owocach morza i orzechach.

Ćwiczenia dla oczu

Dobrze wykonywane i regularne ćwiczenia mogą znacząco polepszyć jakość widzenia. Aczkolwiek aby to uzyskać należy przeznaczyć na to trochę czasu każdego dnia. Wtedy należy zrelaksować się, wziąć spokojny, głęboki, oddech, odpowiednia postawa ciała, czyli proste i rozluźnione plecy i głowa, która nie rusza się. Kiedy wykonujemy ćwiczenia trzeba ściągnąć okulary oraz soczewki. Zanim rozpoczniemy ćwiczenia warto również przeznaczyć chwilę na relaks oczu. Robimy to w taki sposób: zaciskamy powieki, aby za chwilę je rozluźnić. Takie trening oczu można czynić miedzy pojedynczymi ćwiczeniami.

Czas trwania ćwiczenia powinien wahać się między 30 s, a 2 min. Nie należy się śpieszyć, kiedy je wykonujemy, gdyż dokładne robienie ćwiczeń pełni tutaj kluczową rolę. Istnieje wiele ćwiczeń na poprawę wzroku. Do najbardziej popularnych należą: mruganie oczami, czyli najprostsze i najbardziej naturalne dla naszych oczu ćwiczenie, które pozwala na utrzymanie prawidłowego nawilżenia oka. Na zespół suchego oka cierpi wiele osób pracujących przy komputerze, gdyż zapominają oni o mruganiu. Trening opiera się na mruganiu co 3 – 4 sekundy, czas jego wykonywania to dwie minuty.

Kolejne ćwiczenie to wodzenie oczami po ósemce – wystarczy wyobrazić sobie dość dużą cyfrę osiem i po jej zarysie wodzić wzrokiem. ''Leniwe ósemki'' to ćwiczenie, które wykonuje się według zasady jak powyżej, należy pamiętać aby tworzyć poziome ósemki. ''Góra dół'' - podczas wykonywania tego ćwiczenia wodzimy wzrokiem do góry, później spoglądamy przed siebie, a następnie pomału przenosimy wzrok w dół. ''Prawo lewo'' – podobna zasada do wymienionej powyżej, ale wzrok kierujemy raz w prawo, a raz w lewo.

Kolejnym świetnym ćwiczeniem jest zataczanie oczami dużych okręgów raz w jedną, a następnie w drugą stronę. Wykonując ćwiczenie ''blisko daleko'', znajdujemy jakikolwiek dwa obiekty obok nas, jeden, który leży blisko, a drugi daleko. Naprzemiennie spoglądamy na wybrane elemnty. W „takt” wykonywanych ćwiczeń warto dostosować oddech. Przez cały czas głęboko oddychamy, a w czasie wdechu przerzucać wzrok  na drugi obiekt  (raz blisko, raz daleko), ćwiczymy około 2 minut.

"Rogi" to ćwiczenie, do którego wykorzystujemy przedmioty. Połóżmy przed sobą kanciasty przedmiot, może to być np. lustro lub obraz itp. Ćwiczenie polega na naprzemiennym patrzeniu przeciwległe rogi. Ćwiczenie powtarzane jest to przez dwie minuty. Ostatnie z najbardziej skutecznych ćwiczeń poprawiających jakość widzenia to tzw ''palming''. Polega ono na zakryciu oczu dłońmi, tak aby żadne światło nie docierało do nich, palce dłoni zostają skrzyżowane na czole, natomiast oczy zostają zakryte nasadą dłoni. Trening robimy początkowo przy otwartych oczach, a następnie przy zamkniętych. Nie można naciskać powiek.

Soczewki, okulary itd.

W razie gdy jakość naszego widzenia jest naprawdę bardzo słaba, a ani odpowiednie żeywinie, ani aktywność fizyczna nie pomagają, należy udać się do okulisty, który zastosuje odpowiednie dla naszej wady leczenie, polecając nam okulary, soczewki, czy też odpowiednią operację czy zabieg, który skoryguje nasz wzrok, i zwróci nam przyjemność z patrzenia.

Komentarze do: Jak poprawić jakość widzenia?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz