Szukaj

Jak skutecznie schudnąć?

65% Polaków uważa, że ludzie otyli wyglądają nieestetycznie oraz że otyłość utrudnia osiągnięcie sukcesu, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym – wynika z badania opinii publicznej przeprowadzonego w ramach programu na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia” 1. Należy pamiętać, ze otyłość jest nie tylko problemem estetycznym, ale przede wszystkim   stanowi duży problem zdrowotny.



Bagatelizowanie choroby (13% społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy z faktu, że otyłość jest przewlekłą chorobą, odpowiedzialną za przedwczesną śmiertelność i inwalidztwo1) może prowadzić do poważnych powikłań takich, jak np. choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca lub cukrzyca typu drugiego – mówi prof. dr hab. n. med. Barbara Zahorska-Markiewicz, ekspert programu „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia”.

Opinie Polaków mogą wskazywać na lekceważenie zaburzeń metabolicznych i poważnych zdrowotnych skutków otyłości. Wyniki badań pokazują, że problem otyłości w Europie niepokojąco wzrasta. W ciągu ostatnich 20 lat, liczba osób cierpiących z powodu nadwagi lub otyłości zwiększyła się trzykrotnie. Aż 60 % kobiet i ponad połowa populacji mężczyzn cierpi z powodu nadwagi lub otyłości2.

„Grzechy główne” prowadzące do nadwagi, a w dalszej kolejności do otyłości, to m.in.:

1. spożywanie nadmiernych  ilości jedzenia;

2. brak aktywności fizycznej;

3. brak nawyku regularnej kontroli masy ciała i obwodu talii;

4. nadmierne kultywowanie niezdrowych tradycji żywieniowych związanych z obchodzeniem świąt, imienin, urodzin, ślubów itp.;

5. złe nawyki żywieniowe, m.in.: nieregularne jedzenie, podjadanie między posiłkami, jedzenie w pośpiechu, pomijanie śniadania, spożywanie głównego posiłku przed snem, mało zróżnicowana, wysokokaloryczna dieta, spożywanie dużych ilości soli.

Otyłości sprzyjają również stresujące sytuacje, w których ludzie mają skłonność do „zajadania” problemów.


W procesie odchudzania należy kierować się rozsądkiem. Oto kilka reguł, do których należy się stosować:

1. Jedz mniej – spożywaj 4-5 małych objętościowo posiłków zamiast 2-3 dużych.

2. Wprowadź do swojej diety produkty zbożowe (z grubego przemiału), warzywa, owoce, ryby. Wybieraj produkty z niską zawartością tłuszczów, zrezygnuj ze słodyczy.

3. Pij wodę mineralną bez gazu i unikaj słodzonych napojów oraz soków owocowych.

4. Ćwicz regularnie, co najmniej 30 minut dziennie. Bieganie, pływanie, fitness, taniec – to tylko niektóre rodzaje aktywności, które poprawią nie tylko Twój wygląd, ale także zdrowie i samopoczucie.

Zobacz również:



5. Wysypiaj się – aby efektywnie spalać tłuszcz, musisz wypoczywać.

6. Realizuj cele wytrwale i konsekwentnie. Pamiętaj, że efekty odchudzania nie pojawiają się od razu.

7. Jeśli cierpisz na znaczną nadwagę lub masz problemy ze schudnięciem, skontaktuj się z lekarzem. Specjalista zleci Ci konieczne badania i ustali odpowiedni dla potrzeb Twojego organizmu rodzaj diety.

Jednym z istotnych elementów wspomagających proces odchudzania jest kondycja psychiczna. Warto przeprowadzić kalkulację korzyści, jakie niesie ze sobą utrzymywanie właściwej masy ciała. Jest to nie tylko atrakcyjny wygląd oraz dobre samopoczucie, ale przede wszystkim właściwa kondycja całego organizmu – podkreśla prof. dr hab. n. med. Barbara Zahorska-Markiewicz, ekspert programu „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia”.

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia” jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Program realizuje misję firmy, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych, uczy pacjentów mówić kompleksowo o swoich problemach zdrowotnych.

Radę Ekspertów tworzą wybitne autorytety naukowe:

Prof. dr hab. n. med. Barbara Zahorska-Markiewicz – ekspert w zakresie chorób metabolicznych, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych oraz zdrowia publicznego. Pani Profesor jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, członkiem grupy OMTF i specjalistą SCOPE Europejskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością (EASO) oraz Kierownikiem Poradni Leczenia Chorób Metabolicznych „WAGA” w Katowicach.


Prof. dr hab. n. med. Krzysztof Celiński – ekspert w zakresie chorób górnego odcinka przewodu pokarmowego, gastroenterolog. Pan Profesor pracuje w Katedrze i Klinice Gastroenterologii z Pracownią Endoskopową Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, jest członkiem Zarządu Oddziału Lubelskiego Polskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego.

Prof. dr hab. n. med. Sławomir Dutkiewicz – ekspert w zakresie chorób układu moczowego, chirurg urolog.
Pan Profesor jest członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Urologicznego [AUA], Polskiego Towarzystwa Urologicznego [PTU], Międzynarodowego Towarzystwa Urologicznego [SIU, Societe Internationale D’Urologie], Polsko – Francuskiego Towarzystwa Angiologicznego oraz wiceprzewodniczącym Sekcji Urologów Wojskowych PTU.  Pan profesor  jest również członkiem Rady Wydziału Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kierownikiem Zakładu Profilaktyki i Epidemiologii Onkologicznej Instytutu Zdrowia Publicznego oraz przewodniczącym Rady Naukowej czasopisma „Lek w Polsce”.

Prof. dr hab. n. med. Janusz Badurski – ekspert w zakresie osteoporozy, specjalista chorób wewnętrznych, osteoartrolog.Pan Profesor jest Dyrektorem Centrum Osteoporozy i Chorób Kostno-Stawowych w Białymstoku i Prezesem Polskiej Fundacji Osteoporozy, członkiem towarzystw krajowych i zagranicznych ukierunkowanych na choroby metaboliczne kości i stawów. Pan Profesor jest autorem i współautorem ponad 250 prac naukowych i czterech monografii głównie poświęconych osteoporozie, chorobie zwyrodnieniowej stawów, klinice bólu, metabolizmowi chrząstki stawowej i kości oraz chorobom reumatycznym.

Doc. dr hab. n. med. Tomasz Hryniewiecki – ekspert w zakresie chorób układu krążenia, kardiolog.
Pan Docent jest Kierownikiem Oddziału Diagnostyki Jednodniowej Instytutu Kardiologii w Warszawie, jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Kardiologii w Warszawie oraz wiceprzewodniczącym Sekcji Wad Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego


Przypisy:
1 Badanie opinii publicznej „Polacy o nawykach zdrowotnych” zostało przeprowadzone w dniach 20 – 24 listopada 2008 r. przez ośrodek badawczy TNS OBOP, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, wybranej losowo próbie 1005 mieszkańców Polski, w wieku 15 i więcej lat. Badanie zrealizowano na zlecenie firmy farmaceutycznej Zentiva, organizatora programu na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia”.

2 Badania WHO MONICA (Monitoring of trends and determinants in Cardiovascular Diseases), prowadzone było w latach 1980-2000, przez Światową Organizację Zdrowia, na próbie 10 mln. mieszkańców wybranych 17 krajów europejskich, w wieku 25 – 64 lat.

Komentarze do: Jak skutecznie schudnąć? (2)

krychaa
krychaa 24-04-2009 00:04

slim 15

1

a ja od kilku dni stosuję taki system slim 15 - tabletki i napój do picia (rozpuszcza się saszetkę w wodzie i pije przez cały dzień, a tabletki bierze się 3 razy dziennie). w 15 dni można schudnąć nawet 2,6 - 3 kg :)... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
abrzozowska1
abrzozowska1 09-03-2009 20:23

Moja skuteczna dieta

1

Ja schudłam i uregulowałam wagę bez efektu jojo dzięki książce Ciesielskiej "filozofia zdrowia". jeśli zastosuje się kuchnię wedlug medycyny chińskiej, można nie tylko schudnąć ale też poprawić swoje zdrowie. K... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze