Szukaj

Dieta strukturalna

Dieta strukturalna wypada dość pozytywnie na tle innych popularnych diet, gdyż jest przede wszystkim dietą zdrowotną. Według jej zwolenników dieta strukturalna, poza zrzuceniem zbędnych kilogramów, pozwala na wzmocnienie oraz oczyszczenie organizmu z nadmiaru toksyn. Dieta strukturalna polecana jest zwłaszcza przy cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu, nowotworach oraz alergiach.

Dieta strukturalna

Dieta strukturalna, poza korzyściami zdrowotnymi pozwala schudnąć bez efektu jo-jo. Niewątpliwą zaletą diety strukturalnej jest także, to że w czasie jej stosowania nie trzeba liczyć kalorii ani przygotowywać skomplikowanych potraw, wystarczy tylko spożywać określone produkty z listy. Jak każda dieta odchudzająca, ma jednak swoje wady i nie wszyscy powinni ją stosować.

Dieta strukturalna opracowana została przez dr Marka Bardadyna, irydologa - specjalistę dziedziny medycynie alternatywnej polegającej na ocenie stanu zdrowia na podstawie wyglądu tęczówki oka. Dr Bardadyn zajmuje się także dietetyką, odchudzaniem oraz leczeniem chorób cywilizacyjnych.

Zasady diety strukturalnej

W pierwszym tygodniu diety strukturalnej nie rezygnujemy z żadnych spożywanych do tej pory produktów. Obowiązują tylko dwie zasady. Posiłki jemy dokładnie co 2 godziny i nie dłużej niż 10 minut - niedojedzone kawałki zostawiamy na talerzu. Chodzi o to, aby nauczyć się panować nad chęcią podjadania i przejadania się. Dodatkowo jeden z posiłków zastępujemy koktajlem strukturalnym.

W drugim tygodniu cały jadłospis opierać się powinien wyłącznie na produktach strukturalnych. W ciągu dnia należy spożywać pięć posiłków, a śniadanie albo kolację zamienić na koktajl strukturalny. Ten najbardziej restrykcyjny etap diety powinien trwać do momentu, aż osiągniemy pożądaną wagę. Dla przyśpieszania efektów możemy zdecydować się na dietę w określonej wersji kalorycznej - 800, 1200, 1600 lub 2000 kcal.

Po tym jak zrzucimy zbędne kilogramy, nie zaprzestajemy stosowania diety. Aby utrzymać efekty, codzienny jadłospis opracowujemy tak, aby przynajmniej w 2/3 składał się z produktów strukturalnych, im większy będą one stanowiły procent tym lepiej. Jeden lub dwa posiłki w ciągu dnia zastępujemy koktajlami strukturalnymi.

Jadłospis diety strukturalnej

Lista produktów strukturalnych podzielona zostały na kilka grup. Konkretne produkty ocenione zostały gwiazdkami w skali od 1 do 5, gdzie 5 oznacza najbardziej wartościowe produkty.

Produkty zbożowe, wśród których przede wszystkim polecane są zarodki pszenne, płatki owsiane i kasza gryczana (5 gwiazdek w skali), potem dziki ryż, kasza jaglana, otręby owsiane, otręby pszenne (4 gwiazdki), następnie ryż brązowy, makaron i pieczywo razowe (3 gwiazdki). Można także jeść muesli bez cukru (1 gwiazdka).

Produkty białkowe - najlepsze są soczewica, soja i jaja (5 gwiazdek), potem tuńczyk, tofu i groch (4 gwiazdki), następnie śledź, kurczak, kefir, jogurt, fasola, wątróbka cielęca i drobiowa (3 gwiazdki), dodatkowo sola, mintaj (2 gwiazdki) oraz pstrąg i morszczuk (1 gwiazdka).

Warzywa - najlepsze są czosnek i kapusta (5 gwiazdek), potem marchew, brokuły, sałata, papryka, rzeżucha i buraki (4 gwiazdki), następnie ziemniaki, szpinak, cebula, pomidory, kalafior, rzodkiewka (3 gwiazdki), dodatkowo cykoria, brukselka, oliwki i pietruszka (2 gwiazdki).

Owoce - najbardziej polecane są wiśnie, awokado i borówki (5 gwiazdek), potem żurawina, czarne porzeczki, winogrona, grejpfruty, banany, ananasy i figi (4 gwiazdki), następnie śliwki, pomarańcze, morele, maliny, jabłka (3 gwiazdki), dodatkowo kiwi i cytryny (2 gwiazdki).

Orzechy i pestki - najbardziej polecane są siemię lniane, pestki dyni i nasiona słonecznika (5 gwiazdek), potem sezam i orzechy brazylijskie (4 gwiazdki), następnie migdały, orzechy nerkowca, orzechy laskowe i orzechy włoskie (3 gwiazdki).

Tłuszcze - najbardziej polecane są olej lniany, oliwa z oliwek i olej rzepakowy (5 gwiazdek), dodatkowo masło (1 gwiazdka).

Napoje - najbardziej polecane są zielona herbata, napar ze skrzypu i woda mineralna (5 gwiazdek), potem kakao, sok brzozowy, herbata czerwona (4 gwiazdki), następnie czerwone wino, mleko sojowe (3 gwiazdki), dodatkowo naturalne soki owocowe i warzywne (2 gwiazdki).

Inne produkty, które warto włączyć do diety to melasa trzcinowa (4 gwiazdki), drożdże piwne i czekolada (3 gwiazdki).

Koktajle strukturalne przygotowujemy w oparciu o powyższe składniki. Dobór produktów wpływa na działanie koktajlu. Przykładowo możemy przygotować koktajl wiśniowy, który ma właściwości przeciwzmarszczkowe. Bazą jest mleko sojowe, do którego dodajemy wiśnie, zarodki pszenne i skrzyp polny. Wszystkie składniki miksujemy i dosładzany melasą trzcinową.

Zalety diety strukturalnej

Dieta strukturalna pozwala schudnąć od 1 do 4 kilogramów tygodniowo bez większych wyrzeczeń i bez uczucia wilczego głodu. Posiłki przygotowywane w ramach diety strukturalnej opierają się na naturalnych produktach, które mają minimum kalorii i maksimum wartości odżywczych, dostarczają więc organizmowi wiele witamin i mikroelementów. Dzięki temu, że nie jemy pustych kalorii poziom glukozy we krwi wzrasta stopniowo.

Poza tym stosowanie tej diety wpływa korzystnie na urodę (poprawia się cera) oraz na zdrowie całego organizmu. Poziomy cholesterolu i glukozy we krwi powinny wrócić do normy, należy się też spodziewać lepszych wyników morfologii, wzmocnienia stawów, kości, mięśni i układu krążenia.

Przeciwwskazania do diety strukturalnej

Dieta strukturalna nie jest zalecana w przypadku seniorów, nastolatków, osób w wieku około 20 lat oraz dzieci z dużą nadwagą. Dieta w wersji restrykcyjnej, zwłaszcza 800 kalorii jest niebezpieczna dla osób, które mają niedobory pokarmowe, a jej dłuższe stosowanie może mieć niekorzystne efekty nawet w przypadku całkiem zdrowych osób. Dodatkowymi przeciwwskazaniami są stany zapalne i problemy z trawieniem, gdyż dieta strukturalna jest zawiera dużo błonnika.

Wady i zastrzeżenia do diety strukturalnej

Należy także zaznaczyć, że skuteczność diety strukturalnej i jej bezpieczeństwo nie zostało zweryfikowane żadnymi badaniami naukowymi, tak samo jak np. związane z nią twierdzenie dr Bardadyna o cofaniu zegara biologicznego. Dodatkowo niektóre wytyczne diety są za mało konkretne i nie wiadomo np. jakimi kryteriami kierować się przy obliczaniu procentowego udziału produktów strukturalnych, ani też jak określać wielkość i kaloryczność posiłków. Poza tym dieta mimo trochę pozornej różnorodności, wyłącza większość produktów pochodzenia mlecznego, które są źródłem wapnia, a włącza produkty, które nie powinno się spożywać w zbyt dużych ilościach, takich jak wątróbka (zawiera zanieczyszczenia i toksyny) czy tuńczyk (obecność rtęci).

Nie da się także nie zauważyć, że dieta strukturalna jest produktem komercyjnym nastawionym na sprzedaż jadłospisów, książek, cateringu czy wczasów odchudzających. Jeżeli będziemy chcieli dzięki diecie strukturalnej zrzucić konkretną ilość kilogramów w określonym czasie, to będzie to raczej trudne bez zakupu specjalnie opracowanego jadłospisu z wyliczoną kalorycznością potraw.

Autor: Iwona Kopaczek

Komentarze do: Dieta strukturalna (1)

Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze