Szukaj

Zdrowe odchudzanie

Zdrowe odchudzanie zaczyna się w naszej głowie. Zmiana naszych decyzji jedzeniowych ma kluczowe znaczenie dla powodzenia diety. Zdrowe odchudzanie kojarzy się większości ludziom z dniami pełnymi wyrzeczeń i drastycznych planów żywieniowych, jednak strach przed rzekomo trudną, bo zdrową dietą odchudzającą, jest niczym nieuzasadniony.

Zdrowe odchudzanie

Zdrowe odchudzanie polega na dostarczaniu naszemu organizmowi w sposób mądry i kontrolowany odpowiedniej dawki składników odżywczych. W wyborze produktów spożywczych decydować powinien ich skład, gdyż w zdrowym odchudzaniu właściwe produkty, to takie, które zawierają jak najmniej konserwantów, wzmacniaczy smaku i innych szkodliwych substancji.

Zasady zdrowego odchudzania

Każdy, kto marzy o smukłej sylwetce powinien pamiętać również o odpowiedniej dawce wysiłku fizycznego. Jeśli już cierpimy na nadwagę, to niestety czeka nas radykalna zmiana nawyków żywieniowych i stylu życia, który przyczynił się do jej powstania.

W zdrowym odchudzaniu ważny jest umiar. To, że spożywamy zdrowe, bogate w witaminy i składniki mineralne posiłki, nie oznacza, że możemy jeść bez ograniczeń. Choć w przypadku pełnowartościowych produktów istnieje małe ryzyko, że zjemy za dużo, ponieważ organizm sam da nam sygnał, że otrzymał odpowiednią dawkę kalorii.

Na początku diety, jeśli do tej pory mieliśmy problem z nadmiernym objadaniem się, konieczne będzie wyznaczenie harmonogramu posiłków i ilości spożywanych kalorii. W celu ustalenia optymalnego planu żywieniowego, najlepiej skorzystać z porad specjalisty, który przy doborze diety weźmie pod uwagę, nie tylko nasze preferencje jedzeniowe, ale również ewentualne choroby, na które cierpimy.

W zdrowym odchudzaniu nasze posiłki powinny być tak skomponowane, żeby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników w zależności od indywidualnego trybu życia konkretnej osoby. Będą one inaczej wyglądać w przypadku osoby pracującej fizycznie, niż w przypadku osoby spędzającej większość dnia przy biurku.

Zobacz również:

Zdrowe odchudzanie musi być przemyślane. Większość posiłków powinniśmy przygotowywać w domu, kontrolując to, co w nakładamy na talerz. Jeśli spędzamy cały dzień poza domem, to jedzenie należy przygotować w taki sposób, aby można je było zabrać ze sobą, gdyż w większości sklepów nie dostaniemy zdrowej i nieprzetworzonej żywności gotowej od razu do spożycia.

Zamiast dwóch lub trzech obfitych posiłków w ciągu dnia, lepiej jeść kilka razy dziennie, ale w mniejszych porcjach. Przede wszystkim nie należy pomijać śniadania, które powinno być one zjedzone w ciągu godziny od przebudzenia się.

W zdrowym odchudzaniu nie należy bać się wartościowych tłuszczy, do których zalicza się między innymi masło klarowane czy oliwę z oliwek. Bez włączenia ich do diety zjedzenie nawet sporej ilości warzyw nie przyniesie poprawy naszego zdrowia, ponieważ wiele zawartych w nich witamin rozpuszczalnych w tłuszczach nasz organizm nie wykorzysta.

Zdrowe odchudzanie pomaga pozbyć się tłuszczu trzewnego

Ekspresowe diety powodują szybką utratę masy ciała, jednak mogą mieć skutki uboczne. W zdrowym odchudzaniu ważny jest stan całego organizmu, a nie tylko szybkie efekty, które mierzymy w kilogramach.

Po nagłym spadku masy ciała, większość osób wraca do wagi sprzed diety, ponieważ pojawia tzw. efekt jojo. „Nowe" kilogramy w znacznym stopniu odkładają się w naszym w organizmie w postaci tłuszczu trzewnego, który jest wyjątkowo niebezpieczny dla prawidłowego funkcjonowania narządów wewnętrznych.

Zdrowe odchudzanie pozwala na osiągnięcie długotrwałych efektów, jak i w znacznym stopniu pomaga pozbyć się skutecznie tłuszczu trzewnego, który jest źródłem stanów zapalnych i przyczynia się do powstawania takich chorób jak cukrzyca typu 2 czy nadciśnienie.

Dobre nawyki żywieniowe w zdrowym odchudzaniu

W zdrowym odchudzaniu warto pamiętać, że najbardziej polecanym produktem są warzywa. Surowe zawierają dużo błonnika, więc osoby nie przyzwyczajone do spożywania dużej ilości warzyw, na początku diety powinny je spożywać w innej formie, na przykład ugotowanej na parze czy duszone. W przeciwnym wypadku mogą się spotkać z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego.

Jeśli mamy ochotę na coś słodkiego najlepiej sięgnąć po owoc lub bakalie, jednak nie częściej niż raz dziennie. Przezwyciężenie zachcianek na słodkie produkty na pewno się nam opłaci i pozwoli wyrobić odpowiednie nawyki żywieniowe.

Autor: Barbara Olszar

Komentarze do: Zdrowe odchudzanie (2)

Krzyżak
Krzyżak 28-02-2016 18:18

Odchudzanie a uwarunkowania genetyczne

2

Najzdrowsze odchudzanie to takie,które ułożone jest pod katem predyspozycji naszego organizmu.W tym celu wykonuje się badanie DNA [reklama] a o tym jakie korzyści z niego czerpiemy można znaleźć na [reklama]... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (2)
Pokaż cały wątek (2)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze