Szukaj

Dobra ogranizja - jak zyskać czas dla siebie?

Na brak czasu w pewnym momencie życia narzeka chyba każdy z nas. Jesteśmy zabiegani, zapracowani – czasem ciężko jest znaleźć chwilę dla siebie. Niezależnie od tego, czy jeszcze się uczysz oraz w jakim trybie pracujesz, istnieją metody, dzięki którym codzienne obowiązki można wykonywać szybciej lub efektywniej, co pozwoli na zaoszczędzenie czasu.

Dobra ogranizja - jak zyskać czas dla siebie?

„Nie” dla pożeraczy czasu

Pierwszym krokiem do sukcesu jest ograniczenie lub całkowita rezygnacja z tzw. pożeraczy czasu, np. telewizji czy internetu. Zastanów się: czy marnujesz na coś czas? Czy jest jakaś czynność, na którą poświęcasz wiele czasu lub energii, a nie przynosi ci ona wymiernych korzyści?

Jeśli nie chcemy kompletnie rezygnować z naszych nawyków, można je zaplanować tak, aby przynosiły minimalne straty czasu lub służyły nam po prostu za moment odpoczynku. Można na przykład wybrać najbardziej interesujące nas programy w telewizji i włączać odbiornik tylko podczas ich transmisji.

Organizacja czasu

Zaplanowanie dnia może dużo zmienić w tym, jak podchodzimy do czekających nas zadań. Już sama czynność planowania wymaga od nas podzielenia obowiązków na ważne i te, które mogą poczekać. Dobrym rozwiązaniem jest sporządzenie listy rzeczy do zrobienie poprzedniego dnia wieczorem, rano przejrzenie jej i wprowadzenie odpowiednich poprawek. Warto podzielić zadania na krótkie, jednoetapowe i takie, które wymagają szeregu przygotowań. Wtedy pojedyncze kroki można rozłożyć na kilka dni i nie spędzać jednorazowo kilku godzin starając się zrobić wszystko za jednym podejściem.

Bardzo pomaga prowadzenie organizera lub kalendarza, w którym możemy rozpisać cały dzień i zwizualizować na co będziemy poświęcać czas danego dnia. W internecie można znaleźć duży wybór aplikacji i programów działających jak kalendrze i organizery, każdy fan elektroniki znajdzie coś dla siebie.

Zobacz również:

Sowa czy skowronek?

Każdy z nas posiada swój chronotyp, czyli indywidualny czas, kiedy organizm jest zdolny do najwydatniejszej pracy. Wyróżniamy chronotypy skowronka i sowy. Skowronkami są osoby, które rano nie potrzebują budzików, najwięcej energii mają w godzinach przedpołudniowych i często lubią „chodzić spać z kurami”.

Z kolei sowom ciężko przychodzą wczesne pobudki, lubią spać do późna, a zastrzyk energii czują po południu i wieczorem. Dobrze jest poobserwować samego siebie: kiedy czujemy się najlepiej, o jakich porach czujemy się najbardziej gotowi do działania?

Jeśli wiemy, w którym momencie dnia jesteśmy najaktywniejsi, dobrze jest na właśnie ten czas zaplanować najtrudniejsze zadania danego dnia. Energia jaką wtedy odczuwamy pozwoli na szybkie i efektywne uporanie się z obowiązkami.

Wykorzystywanie każdej chwili

Prawie każdego dnia tracimy 2-5 godzin na takie czynności jak dojeżdżanie do pracy czy szkoły, czekanie w kolejkach, gotowanie czy sprzątanie. Są to konieczne elementy dnia i czasem ciężko jest zmniejszyć ilość czasu, jaki na nie poświęcamy. Można za to dodać do nich czynności, które pozwolą na wykonanie większej ilości rzeczy w tym samym czasie. Jadąc autobusem można poczytać książkę, przyrządzając obiad czy zmywając naczynia słuchać audiobooka ulubionego autora, a w kolejce w sklepie sprawdzić maile w telefonie. Jest to też dobry czas na przemyślenie bieżących problemów.

Unikanie niepotrzebnych przerw

Warto jest zadbać o wyeliminowanie z dnia rzeczy, które nas rozpraszają i wyrywają z zaplanowanego toku. W pracy wyłączaj telefon lub poproś znajomych i rodzinę o dzwonienie w określonych godzinach. Automatyczna sekretarka lub poczta głosowa są doskonałym rozwiązaniem. Można wtedy spokojnie wyłączyć telefon i skupić się na danym zadaniu, a wiadomości przesłuchać i odpowiedzić na nie po uporaniu się z obowiązkami.

Każdy dzień ma tyle samo godzin, ale można sprawić, że wydaje się ich więcej. Dzięki efektywnemu wykorzystywaniu czasu, odpowiedniemu zaplanowaniu dnia oraz pozbyciu się pożeraczy czasu i innych elementów, które przerywają nam wykonywane zadania możemy sobie pozwolić na więcej czasu dla siebie, na odpoczynek i zasłużony relaks.

Polecamy:

Jak mieć więcej czasu dla siebie?

Autor: Agnieszka Muciek – Szewczyk

Komentarze do: Dobra ogranizja - jak zyskać czas dla siebie?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz