Szukaj

Aktywne wejście w menopauzę

Podziel się
Komentarze1

Z menopauzą związanych jest wiele mitów. Najczęściej kobiety postrzegają ten etap życia negatywnie i żegnają się z wszelką aktywnością. Tymczasem odpowiednie wsparcie organizmu pozwoli pozostać czynnym zarówno w sferze rodzinnej, zawodowej, jak i seksualnej, a ponadto utrzymać dotychczasową wagę i atrakcyjny wygląd. Jak zmierzyć się z okresem przekwitania, aby wyjść z niego obronną ręką?

Aktywne wejście w menopauzę

Menopauza kontra codzienne życie

U większości kobiet przekwitanie przebiega pomiędzy 40. a 60. rokiem życia. W czasie tym wyróżniamy okres przedmenopauzalny, samą menopauzę, czyli dzień wystąpienia ostatniej miesiączki oraz postmenopauzę, a więc pozostały czas życia. Etapy te wiążą się z poważnymi zmianami w gospodarce hormonalnej. Jajniki zaprzestają produkcji estrogenów, co skutkuje zanikiem krwawienia menstruacyjnego. Spadek poziomu żeńskich hormonów płciowych wpływa zarówno na kobiece ciało, jak i psychikę. - Estrogenowe receptory znajdują się praktycznie w każdym układzie, narządzie i tkance, jak m.in. mózg , mięśnie, serce , naczynia krwionośne, skóra czy układ moczowo-płciowy. Dlatego ich deficyty zaburzają funkcjonowanie organizmu na różnych płaszczyznach - przyznaje lekarz ginekolog, Maksymilian Kurkowski. Wymusza to zmianę postrzegania pewnych aspektów życia, a przede wszystkim:

  • aktywności fizycznej - w czasie przekwitania motywacja do ruchu może być znacznie mniejsza, pojawia się apatia, senność, bóle ze strony układu kostnego, obniżony metabolizm, nadmiar tkanki tłuszczowej;
  • aktywności seksualnej - bywa marginalizowana przez kobiety jako nieodpowiednia w określonym wieku, pojawia się dyskomfort fizyczny podczas współżycia, słabnie libido;
  • aktywności zawodowej - staje się trudniejsza z uwagi na zaburzoną koncentrację, większe trudności z zapamiętywaniem i skupieniem się na zadaniu.

Sposoby na uciążliwe objawy

Obniżenie aktywności w ważnych sferach życia zwykle jest reakcją na uciążliwe objawy, jakie towarzyszą w tym czasie kobiecie. Należą do nich uderzenia gorąca, zimne poty, wahania nastroju, suchość pochwy, spadek libido, osłabienie układu kostnego i krwionośnego oraz przyrost masy ciała. Wobec pojawiających się dolegliwości nie jesteśmy jednak całkiem bezbronne, a konsultacja lekarska i ustalenie odpowiedniej terapii może przywrócić komfort życia. Do wyboru mamy standardową terapię hormonalną bądź naturalną terapię fitoestrogenami (np. za pomocą preparatu Ligunin Termostop). - Fitoestrogeny to grupa niesteroidowych związków pochodzenia roślinnego o budowie i funkcji podobnej do naturalnych estrogenów. Szczególnie korzystnie wpływają one na zdrowie kobiet w okresie menopauzy ze względu na ich wyjątkowe powinowactwo do receptorów estrogenowych. Mogą łagodzić objawy wypadowe, hamować rozwój osteoporozy czy obniżać poziom cholesterolu. Stanowią one dobry wybór przede wszystkim dla kobiet z przeciwwskazaniami do HTZ - radzi lekarz. Jedną z trzech głównych grup fitoestrogenów stanowią lignany lniane, które można dostarczać sobie wraz z pożywieniem (np. siemię lniane, oliwki, olej sezamowy, słonecznik), lecz najlepiej sięgnąć po preparat apteczny, aby mieć pewność ich optymalnego poziomu. Dodatkową zaletą takiego środka jest obecność w nim ekstraktu z szyszek chmielu, który niweluje niepokój i rozdrażnienie, delikatnie poprawia nastrój i łagodzi uderzenia gorąca. Może to podnosić motywację do udzielania się w różnych - tymczasowo zaniedbanych - sferach życia.

Zobacz również:

Dieta i ruch drogą do sukcesu

Aktywność fizyczna podczas menopauzy nie tylko jest możliwa, ale wręcz wskazana. - Regularny wysiłek może pozytywnie oddziaływać na samopoczucie kobiety, jej postrzeganie samej siebie, a także życie intymne - wskazuje ginekolog. Pozwala on bowiem nie tylko kontrolować masą ciała, ale także stanowi profilaktykę wielu schorzeń. Ponadto rozgrzany układ krwionośny lepiej wchłonie substancje czynne stosowanych suplementów diety bądź leków, przez co polepszy się efekt ich działania. Wśród zalecanych paniom w okresie klimakterium aktywności znajduje się joga, pilates, nordic walking, a także ćwiczenia dotleniające i rozciągające mięśnie, które można wykonywać w domu. Dla utrzymania dotychczasowej sylwetki duże znaczenie ma także odpowiednia dieta. Zaleca się obniżenie ilości spożywanych węglowodanów i wzbogacanie menu warzywami i owocami (najlepiej 5 porcji dziennie). Ponadto zadbajmy o obecność na naszych talerzach kwasów omega 3 i 6, które znajdziemy w rybach morskich, orzechach, migdałach i olejach roślinnych. Sięgajmy też po bogaty w wapń nabiał, przez co obniżymy ryzyko osteoporozy. Warto pamiętać o pokarmach naturalnie zawierających lignany lniane, przy tym jednak len jest pod tym względem prawdziwym rekordzistą, gdyż zawiera ich aż 700 razy więcej niż pozostałe źródła. Dlatego ich suplementacja może nam przynieść najlepsze rezultaty w postaci poprawy funkcjonowania we wszystkich sferach życia. - Dodatkowo z badań przeprowadzonych przez seksuologów wynika, że zadowoleniu ze sfery seksualnej sprzyja pozytywny stosunek do swojego ciała, zdrowie psychiczne i fizyczne oraz stały partner, z którym łączy pacjentkę bliska więź emocjonalna - dodaje lekarz.

Artykuł konsultował lekarz ginekolog, Maksymilian Kurkowski

Więcej informacji: ligunin.pl

Komentarze do: Aktywne wejście w menopauzę (1)

centowa
centowa 21-09-2018 10:20

menopauza

1

suchość pochwy to nic przyjemnego.. moja mama się z tym zmaga, a ja cierpiałam na to po ciąży.. ;( Na szczęście hydrovag bardzo mi pomógł i problem minął, teraz mama będzie go stosować i liczę, ze również szybko zapomni ... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze