Szukaj

Dieta przy anemii

Anemia to potoczna nazwa niedokrwistości, czyli choroby, która polega na niedoborze  krwinek czerwonych (erytrocytów) lub hemoglobiny. Najczęstszą przyczyną anemii jest zła dieta, dlatego podstawą leczenia będzie zbudowanie odpowiedniego jadłospisu.

Dieta przy anemii

Niedokrwistość może być wynikiem zanieczyszczeń w otoczeniu lub chorobą genetyczną. Najczęściej jednak, nie dbając o swój organizm, ludzie sami doprowadzają do tego typu zaburzenia w organizmie. Przeważnie brakuje w nim żelaza, dlatego organizm nie produkuje odpowiedniej liczby erytrocytów.

Co należy jeść przy anemii?

W przypadku zachorowania na anemię nie wystarczą lekarstwa. Bardzo ważne jest wsparcie organizmu odpowiednią dietą, bogatą przede wszystkim w żelazo i witaminę C. Może się więc okazać, że dla niektórych osób będzie to oznaczało całkowitą zmianę dotychczasowego odżywiania.

Istotna rola żelaza

Przeciętna dzienna dawka żelaza, która potrzebna jest organizmowi, to 10 - 20 mg. Choć żelazo zawarte jest w większości produktów, to jednak najwięcej dostarczy go mięso. Dzieje się tak dlatego, że z pokarmów roślinnych przyswajane jest 10 % żelaza, natomiast ze zwierzęcych do 30 %.

Mięso - zdecydowanie powinno się postawić na mięso, zwłaszcza wątrobę wieprzową, nerki i serce wołowe, a także mięso z indyka, kury i ryby.

Warzywa – są kolejnym pokarmem, którego spożywanie będzie ważne dla wspomagania przyswajania żelaza przez organizm. Przede wszystkim należy jeść: fasolkę szparagową, zieloną sałatę, szpinak, cukinię, brukselkę, paprykę, ziemniaki, pietruszkę.

Owoce - należy spożywać owoce, takie jak jagody, kiwi, cytrusy, owoce morza, awokado, a prócz tego pić soki wyciskane ze świeżych owoców. W postaci suszonych owoców najbardziej wartościowe są morele czy śliwki.

Zobacz również:

Zioła - warto zadbać o używanie ziół, np. kminek, natka pietruszki, mięta, cynamon, tymianek oraz pokrzywa.

Inne produkty -  ważne w diecie dla osoby chorej na anemię są twaróg, sery, jajka, pestki dyni, orzechy, pieczywo razowe, kasza gryczana, ryż i pełnoziarniste produkty zbożowe.zdrowa żywność

Znaczenie witaminy C

Pokarmy, które zawierają witaminę C zwiększają przyswajalność żelaza, dlatego powinno się je uwzględniać w diecie przy anemii. Są to z pewnością zielone warzywa, bogate w witaminę C, czyli szpinak, natka pietruszki, szczypiorek, szczaw. Ponadto papryka, kiszona kapusta, sok porzeczkowy, owoce cytrusowe, jabłka. Warto więc przyrządzać surówki łącząc te pokarmy i dodając na przykład cebuli, marchwi, rzeżuchy, pietruszki itp.

Produkty niewskazane

Prócz mnóstwa pokarmów, które powinno się spożywać przy anemii, jest też lista tych niewskazanych lub całkowicie zakazanych. Zdecydowanie należy unikać białego pieczywa, słodyczy, cukru i wyrobów cukierniczych, makaronów, klusek z mąki i kasz. Należy również unikać tłustych pokarmów. Dostarczają one organizmowi jedynie pustych kalorii. Poza tym kawa, czarna herbata i napoje energetyzujące, zawierające kofeinę, hamują przyswajalność żelaza, dlatego ich spożywanie nie jest dozwolone.

Przygotowanie posiłku

Bardzo ważne jest przykładanie wagi do przygotowywania posiłków. Każda porcja jedzenia powinna dostarczać wszystkich potrzebnych składników, ponieważ dzięki odpowiedniej i przestrzeganej diecie osoba chora na anemię szybciej odzyska zdrowie.

Każdy posiłek powinien wzmagać apetyt. Najlepiej przygotowywać pokarmy tak, by ich smak był ostry lub kwaśny, można doprawiać ziołami. Mięso należy przyrządzać poprzez duszenie lub opiekania na ruszcie. Zupy w takiej diecie nie mogą być ciężkie, czyli gotowane na zasmażce i ze śmietaną, ale przygotowywane na bazie mięsa. Co ciekawe, na organizm bardzo korzystnie wpłynie surowe mięso, np. befsztyk tatarski.

Ważne jest także odpowiednie skomponowanie posiłku. Powinien być bogaty nie tylko w żelazo, ale i w pokarmy zawierające witaminę C, które pomaga przyswajać żelazo. Do tego bardzo pożądane będzie czerwone wino wytrawne. Warto przygotowywać także kompoty lub galaretki.

Anemia dotyczy przede wszystkim kobiet i często dopiero podczas badań można dowiedzieć się o jej obecności w organizmie. Bardzo ważne jest jej leczenie, m.in. poprzez odpowiednie odżywianie, ponieważ nieleczona, osłabia organizm, powoduje senność i brak sił. Może także doprowadzać do negatywnego nastroju, a nawet depresji. Nawet nie chorując na niedokrwistość warto wysilić się, przygotowując zdrowe i pełnowartościowe pokarmy.

Barbara Rozmus

Komentarze do: Dieta przy anemii

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz