Szukaj

Ruszyła kampania: "Nie jestem gotowa, aby zostać mamą, jeszcze nie teraz"

Podziel się
Komentarze0

Według najnowszych danych w 2010 r. w Polsce na świat przyszło prawie 19 tys. dzieci, urodzonych przez nastoletnie matki. To wartość porównywalna np. do liczby mieszkańców Warszawy Wesołej. Specjaliści alarmują, że młodzi Polacy mają niewystarczającą wiedzę o życiu seksualnym i dostępnych metodach antykoncepcyjnych.

W środę - 23 maja 2012 r., ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Nie jestem gotowa aby zostać mamą - jeszcze nie teraz”. Podczas kampanii będziemy informować o możliwych konsekwencjach wczesnego rodzicielstwa, przekazywać rzetelną wiedzę o antykoncepcji i zwracać uwagę na poziom edukacji seksualnej zarówno w szkołach, jak i w domu.

Tematyka poruszana podczas kampanii „Nie jestem gotowa, aby zostać mamą, jeszcze nie teraz” jest szczególnie aktualna w kontekście zbliżających się wakacji, które są okresem wzmożonej aktywności seksualnej nastolatków.

Miesiące letnie to czas eksperymentów i ekscytacji. Nastolatki podczas miłosnych uniesień powinny zdawać sobie sprawę z konsekwencji własnych decyzji i pamiętać o antykoncepcji - mówi dr Aleksandra Jodko, psycholog i seksuolog ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, członek Rady Naukowej Kampanii.



Nowoczesna antykoncepcja

Eksperci zwracają uwagę, że poziom wiedzy Polaków na temat skutecznych metod zapobiegania ciąży jest wciąż na niskim poziomie. Jako najczęstsze sposoby stosowanej antykoncepcji, co trzecia Polka wskazuje kalendarzyk małżeński i stosunek przerywany (34 proc.) - wynika z badań profesora Zbigniewa Izdebskiego „Seksualność Polaków 2011”. Tymczasem każda kobieta może wybrać nowoczesną metodę antykoncepcji odpowiednią dla jej wieku, potrzeb i stanu zdrowia.

Na polskim rynku dostępnych jest wiele środków, wśród nich na przykład tabletki hormonalne, plastry antykoncepcyjne czy wkładki, które zapewniają młodym kobietom wygodę i bezpieczeństwo współżycia seksualnego bez stresu i lęku - mówi prof. dr hab. n. med. Krzysztof Tomasz Niemiec z Rady Naukowej Kampanii. Głównym doradcą w wyborze metody antykoncepcji powinien być lekarz ginekolog, który zna swoją pacjentkę i dobierze dogodny dla niej preparat - dodaje.

Wśród dostępnych sposobów zapobiegania ciąży należy wymienić również antykoncepcję postkoitalną, zwaną „antykoncepcją po”, która może być zastosowana w sytuacji, gdy para odbyła stosunek bez zabezpieczenia.

Świadomość istnienia bezpiecznych dla zdrowia i skutecznych środków podawanych po stosunku może uchronić kobiety przed stresem i  możliwymi konsekwencjami - mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, członek Rady Naukowej Kampanii.

Wiedza nastolatków o antykoncepcji

Rzetelna wiedza o seksualności i antykoncepcji pozwala świadomie kierować swoim życiem. Tymczasem, jak wynika z badania CBOS „Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków”, ponad połowa nastolatków (55,4%) czerpie ją od swoich kolegów i rówieśników, 44% z Internetu, a 34,9% od nauczycieli. Jedynie 4% z nich wiadomości o świadomym planowaniu życia zdobywa od lekarzy i farmaceutów.

Brak wiedzy jest jednym z czynników wpływających na przypadkowe ciąże nastolatek. Nastoletnie mamy mają utrudnioną możliwość kontynuowania nauki na kolejnych etapach kształcenia, przerywają edukację, co negatywnie wpływa na ich start w dorosłe życie, zmniejsza również szanse na rynku pracy.

Wczesne rodzicielstwo niesie ze sobą także konsekwencje psychiczne, m.in. depresje poporodowe i myśli samobójcze, które częściej występują u młodocianych matek. W odpowiedzi na ogromną potrzebę edukacji seksualnej wśród młodzieży ruszyła kampania „Nie jestem gotowa, aby zostać mamą, jeszcze nie teraz”, która obejmuje działania edukacyjne i promujące odpowiedzialne zachowania seksualne oraz wiedzę o antykoncepcji.

Chcemy umożliwić młodzieży zdobycie profesjonalnej informacji i uzyskanie rzetelnych porad na temat antykoncepcji. Wierzymy, że podejmowane przez nas działania wpłyną na wzrost świadomości młodych ludzi w obszarze seksualności oraz pomogą im świadomie, mądrze i odpowiedzialnie kierować swoim życiem - mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem akcji.

Kampanię rozpoczęła debata medialna zorganizowana w Warszawie 23 maja 2012 r., podczas której specjaliści z Rady Naukowej akcji wraz z zaproszoną młodzieżą i dorosłymi poruszali tematykę edukacji seksualnej i roli antykoncepcji. Działania edukacyjne prowadzone są także na Facebooku - na profilu „Jeszcze nie teraz”, gdzie nastolatki mogą wymieniać opinie, dyskutować, a także zadawać pytania lekarzowi ginekologowi oraz psychologowi.

Honorowy patronat nad kampanią „Nie jestem gotowa, aby zostać mamą, jeszcze nie teraz” objęli: Strefa Młodzieży (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) i Fundacja Edukacji Społecznej. Patron medialny: Nastek.pl - młodzieżowa strona sieci oraz tygodnik „Wprost”.

 

Komentarze do: Ruszyła kampania: "Nie jestem gotowa, aby zostać mamą, jeszcze nie teraz"

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz