Szukaj

Jak dbać o rozwój dziecka w ciąży?

Podziel się
Komentarze0

Rodzicielstwo zaczyna się już zanim maleństwo przyjdzie na świat. Aby nasze dziecko urodziło się całe i zdrowe, należy zapewnić mu odpowiednie warunki do rozwoju w czasie trwania ciąży. Warto wczuć się w potrzeby małej istotki i zastanowić się, co chciałaby nam powiedzieć.

Jak dbać o rozwój dziecka w ciąży?

Mamo, tato dowiedz się czego potrzebuję!

Nikt nie rodzi się z wiedzą na temat, jak dbać o rozwój dziecka. Znamy ogólne wskazówki, które gdzieś przeczytałyśmy, od kogoś usłyszałyśmy, ale tak naprawdę nie wiemy dokładnie czego i w jakich ilościach potrzebuje nasze maleństwo. Warto zakupić sobie książkę lub poszperać w internecie, w celu zaczerpnięcia takich informacji. To pierwszy krok, jaki możemy zrobić, by zapewnić naszemu dziecku odpowiednie warunki do rozwoju.

Proszę, odżywiaj się zdrowo!

Nie raz obiło ci się o uszy powiedzenie, że w czasie ciąży trzeba jeść za dwoje. Możesz się do tego zastosować, jeśli po urodzeniu dziecka masz ochotę powalczyć z nadwagą. Prawidłowy przyrost wagi powinien wahać się między 8 a 12 kg. Postawmy więc nie na ilość, a raczej na jakość jedzenia. Należy przede wszystkim ograniczyć słodycze, sól i tłuszcze zwierzęce. Unikajmy jedzenia surowego mięsa oraz jajek, a całkowicie wyeliminujemy „śmieci żywieniowe”, czyli fast food’y!

W takim razie co powinnyśmy jeść? Nade wszystko nabiał – bogate źródło wapnia, które ma korzystne działanie w procesie tworzenia się kości.  Należy zaopatrzyć lodówkę w ryby, które zawierają nienasycone kwasy omega 3. Mają one nieoceniony wpływ na rozwój psycho - ruchowy naszego dziecka, jak również na rozwój mowy. Już przed planowaną ciążą oraz w pierwszym jej okresie konieczne jest branie kwasu foliowego, gdyż jego niedobór sprzyja powstawaniu wrodzonych wad cewy nerwowej u płodu. Niech podstawą naszej diety będą warzywa, owoce, chude mięso oraz pieczywo pełnoziarniste. Nie wolno zapominać o piciu, szczególnie o niegazowanej wodzie mineralnej, herbatkach owocowo – ziołowych i sokach ze świeżych owoców. Swoja dietę warto również uzupełnić o suplementy dostępne na rynku, przygotowane specjalnie z myślą o kobietach w ciąży.

Zobacz również:



Nie zatruwajcie mnie!

Wszystkie substancje, które kobieta wprowadza do swojego organizmu, poprzez łożysko przenikają do płodu. Czym więc możemy zaszkodzić maluszkowi? Nade wszystko piciem alkoholu. Podczas trwania ciąży powinnyśmy odstawić wszelkie trunki, gdyż każda ich ilość może spowodować uszkodzenia mózgu u dziecka. Trudności z uczeniem się, pamięcią, koordynacją ruchu – to tylko niektóre skutki, które może wywołać alkohol pity w czasie ciąży. Co gorsza spożywanie trunków może przyczynić się do poronień, wad serca oraz upośledzenia wzrostu. Oczywiste jest również to, że nie wolno palić papierosów, ale co ważne nie należy także przebywać w zadymionych pomieszczeniach! Nie ma takiego pojęcia, jak bezpieczna ilość nikotyny w ciąży. Nawet jeden papieros wypalany dziennie może obniżyć u dziecka zdolności matematyczne i czytania. Jednak skutki mogą być poważniejsze – mogą wystąpić choroby układu oddechowego, np. astma oraz inne dolegliwości związane z niedorozwojem tego układu, a w konsekwencji nawet urodzenie się martwego dziecka. Ograniczmy także picie kawy, która ma negatywny wpływ na rozwój serca dziecka oraz utrudnia przyswajanie żelaza.


Mamo, unikaj stresu!

W stanach napięcia matka przekazuje dziecku zbyt dużą ilość hormonów, szczególnie adrenaliny. Najbardziej niebezpieczny jest stres przeżywany w ciągu trzech pierwszych miesięcy ciąży, kiedy to wykształcają i rozwijają się narządy płodu.  Hormony stresu mogą mieć wpływ na obkurczanie się naczyń krwionośnych, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia ilości tlenu i substancji odżywczych, które docierają do płodu, a które są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. Tak więc zrelaksuj się, nabierz dystansu do ludzi i otoczenia i nie denerwuj się sprawami, na które nie masz wpływu.

Mamo, ruszaj się regularnie!

W czasie ciąży nie rezygnuj z ruchu! Obecnie jest wiele propozycji dla ciężarnych, więc na pewno znajdziesz coś dla siebie. Pomyśl o zapisaniu się na basen, nie tylko odciążysz swój kręgosłup, ale także  zrobisz coś dobrego dla rozwoju malucha. Naukowcy z Kansas City University of Medicine and Biosciences dowiedli, że u dzieci kobiet, które regularnie wykonywały ćwiczenia aerobowe o średniej intensywności (np. szybki spacer, ćwiczenia na rowerku treningowym, bieganie) co najmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut, system nerwowy, a także ruchy oddechowe płodu były lepiej rozwinięte.1

Kluczem do sukcesu w dbaniu o rozwój dziecka będzie uświadomienie sobie, że wszystko - co jemy, pijemy oraz to, jak się czujemy - przenika do naszego dziecka. Jeśli ta myśl będzie nam nieustannie towarzyszyć, na pewno nie wyrządzimy maleństwu krzywdy, a co więcej zadbamy, by rozwijało się prawidłowo.

Autor:

Agnieszka Witek

Komentarze do: Jak dbać o rozwój dziecka w ciąży?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz