Szukaj

Nadmierny trening wytrzymałościowy jest groźny dla zdrowia, czyli co za dużo, to niezdrowo

Badania sugerują, iż regularne i umiarkowane ćwiczenia są najbardziej korzystne. 27 marca 2012 roku, Micah True, legendarny ultra-maratończyk, zmarł nagle podczas rutynowego szkolenia, w którym przebiegał łącznie 12 mil. Caballo Blanco, jak zwykło nazywać się True, w swojej świetnej książce "Born to Run" wspomniał, iż był w stanie przebiec nawet 100 mil w ciągu jednego dnia.



W przebiegu autopsji serca biegacza stwierdzono, że organ był zdecydowanie powiększony i poznaczony różnymi bliznami. True zmarł w skutek śmiertelnej arytmii (nieregularne rytmy serca). Według spekulacji, było to związane przede wszystkim z nadmiernym stosowaniem ćwiczeń wytrzymałościowych.

Regularne ćwiczenia są wysoce skuteczne w zapobieganiu i leczeniu wielu przewlekłych chorób. Poprawiają również zdrowie układu sercowo-naczyniowego oraz przyczyniają się do długowieczności. Jednakże, ostatnie badania sugerują, iż regularne i umiarkowane treningi coraz częściej konkurują z ekstremalnymi sportami, w których główną rolę odgrywa właśnie wytrzymałość.

Mowa tu o maratonach, triathlonach i bardzo długich wyścigach rowerowych. Przeciążenie serca i jego wydolności może prowadzić do nadwyrężenia lub nawet do uszkodzenia mięśnia sercowego.

Zobacz również:



Badania w czerwcowym wydaniu "Mayo Clinic Proceedings" opisują szczegółowo po raz pierwszy mechanizmy, patofizjologię oraz kliniczne objawy uszkodzenia układu sercowo-naczyniowego, związane ze stosowaniem nadmiernego treningu wytrzymałościowego.


"Ćwiczenia fizyczne mają wiele cech zbliżonych do silnego środka farmakologicznego. Rutynowe, codzienne ćwiczenia fizyczne mogą być bardzo skuteczne w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób, m.in choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego, niewydolności serca i otyłości", mówi główny autor badań, James H. O'Keefe, doktor medycyny w Saint Luke Hospital w Kansas City. "Jednak, jak dla każdego środka farmakologicznego, należy określić pewne granice również dla ćwiczeń fizycznych. Zamiast oczekiwanych korzyści, mogą pojawić się problemy i uszczerbek na zdrowiu."

Dr O'Keefe, wraz ze swoimi współpracownikami, przedstawili szczegółowe dane, z których możemy dowiedzieć się, iż ekstremalny wysiłek wytrzymałościowy może spowodować przejściowe zmiany strukturalne w układzie krążenia, który powraca do właściwej normy dopiero po upływie około tygodnia.

U niektórych osób może to jednak potrwać dużo dłużej - nawet do kilku miesięcy. Niewykluczone w takich sytuacjach są cyklicznie powracające kontuzje oraz urazy pojawiające się we włóknach mięśnia sercowego, szczególnie w przedsionkach i w przegrodzie międzykomorowej.

Dodatkowo, zwiększa się prawdopodobieństwo pojawienia się arytmii serca. W jednym z badań, u około 12% zdrowych maratończyków wykazane zostały blizny w mięśniu sercowym. Niebezpieczeństwo zachorowania na chorobą wieńcową rówież jest wyraźnie wyższe u maratończyków niż u członków grupy kontrolnej.

Komentarze do: Nadmierny trening wytrzymałościowy jest groźny dla zdrowia, czyli co za dużo, to niezdrowo

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz