Szukaj

Poprawna technika nordic walking

Patrząc na osoby uprawiające nordic walking, większość ludzi uważa, że oni po prostu idą i przy okazji podpierają się kijkami. Jednak tak naprawdę chodząc, wykonują ruchy określoną techniką, którą zwyczajnie trzeba opanować.

Poprawna technika nordic walking

Zaczyna się od marszu

Aby dobrze chodzić w nordic walkingu, najpierw trzeba się nauczyć poprawnie maszerować. Marsz jest szybkim chodem polegającym na wykonywaniu długich kroków i stawianiu stóp – od pięty, przez zewnętrzną stronę palców, kończąc na palcach. Trzeba również pamiętać o wyprostowanej sylwetce  i regularnym rytmie kroków.

Prawidłowa technika marszu zaczyna się od obrania wygodnej długości kroku. Maszerujący powinien rozluźnić i opuścić ramiona. Głowę trzeba trzymać wysoko i nie garbić się. Wzrok należy skierować na wprost. Ręce pozostają zgięte w łokciach pod kątem 90 stopni, a dłonie zaciśnięte w pięści.

Początki z kijkami

Pierwsze chwile z kijkami należy przećwiczyć na prostych i spokojnych odcinkach dróg, na których nie będziemy się musieli obawiać spotkania z samochodami, rowerzystami i psami. Do marszu trzeba podejść ze spokojem i cierpliwością. Chodzenie należy rozpocząć z takim zachowaniem, jakbyśmy nie mieli przy sobie kijków. Należy je ciągnąć za sobą.

Po osiągnięciu swobodnego uczucia można zacząć lekko machać w rytm marszu rękami, a potem nieco zwiększyć siłę. Ręce powinny być wydłużone i wyprostowane. Kij należy umiejscawiać nie pionowo przed ciałem, lecz pod kątem do tyłu. Dzięki temu łatwiej można się przystosować do ruchu odpychającego. Na początku lepiej chodzić z otwartą dłonią. Początkowe puszczanie i chwytanie kijków może wywoływać irytację i zniechęcenie.

Zobacz również:

Technika dla początkującego

Cały czas należy pamiętać o wyprostowanych ramionach, ciało też ma być proste. Ręce powinny luźno trzymać kije i znajdować się nie wyżej niż na poziomie bioder. Dzięki tej technice można zaoszczędzić dużo energii i sił. Niestety nie można spodziewać się zbyt dużych efektów treningowych.

Technika fitness

Świetna technika dla osób na poziomie zaawansowanym. Charakteryzuje się dużym zakresem ruchowym. Ruch ramion odbywa się na większej płaszczyźnie, a ręce zamykamy, gdy znajdują się z przodu i otwieramy, gdy przejdą do tyłu. Ta odmiana potrafi w pełni wykorzystać zdrowotne aspekty nordic walkingu.

Technika sportu

Jest to technika skierowana do sportowców. Jest ona podobna do techniki fitnessu, jednak charakteryzuje się różnymi wariacjami zachodzącymi w trakcie chodzenia. Przy tej odmianie dochodzi do intensywniejszego korzystania z kijów i większego zakresu ruchów. Pojawiają się też trudniejsze ćwiczenia, np. podskoki, chód narciarski lub chodzenie pod górę z użyciem podwójnych kijków. Rezultatem tego jest intensywniejszy trening, który może być doskonałym etapem przygotowawczym do sportów zimowych.

Najczęściej popełniane błędy

Poniżej zostały wyszczególnione  błędy, które mogą wypaczyć nasze efekty podczas treningów.

  • Noszenie kijów przed sobą. Forma ta pozytywnie wpływa na wzmacnianie mięśni ramion, jednak brakuje wtedy charakterystycznych wymachów, które prowadzą do optymalnego ukrwienia.
  • Spacerowanie z kijami. Jest to najczęściej spotykane, gdy trening odbywa się w parach lub mniejszych grupach. Ludzie mogą się wtedy dekoncentrować, co prowadzi często do tego, że zwalniają do tempa spacerowego i tylko raz na jakiś czas korzystają z kijów. Nie można wtedy liczyć na duże efekty.
  • Obawa o kij. Trzeba chodzić wciskając kij mocno w ziemię. Wiele osób wkłada w to zbyt małą siłę nacisku w obawie o swój sprzęt.
  • Za małe wymachy rąk. Często za szybko przerywany jest wymach w momencie odrzucania ramion do tyłu.

Dzięki tym technikom, każdy może znaleźć dla siebie odpowiedni poziom treningu, który powinien sprostać każdemu miłośnikowi tej coraz popularniejszej formie aktywności ruchowej.

Komentarze do: Poprawna technika nordic walking (1)

martynal
martynal 07-07-2014 12:57

Zalety Nordic Walking

1

Ogromne zalety ma ten rodzaj aktywności fizycznej! Ciesze się, bo mogę dbać o swoje zdrowie będąc chorą na cukrzycę :) dzięki temu sportu czuje się lepiej, ciesząc się przy okazji zdrowiem i świeżym powietrzem, gdyż mies... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze