Szukaj

Nadciśnienie: jedzenie większych ilości potasu ma być równie korzystne jak jedzenie mniejszych ilości soli

Podziel się
Komentarze0

Spożywanie większej ilości pokarmów bogatych w potas ma być równie korzystne dla zdrowia, jak zredukowanie spożycia soli (sodu), w celu zmniejszenia ryzyka pojawienia się nadciśnienia. Dane odnoszące się do 1 000 osób pochodzących z 21 różnych krajów, wskazują, że dzienna dawka spożywanego potasu mieści się w granicach od 1,7 g do 3,7 g, co jest poniżej 4,7 g potasu zalecanych przez władze zdrowia publicznego.



W Kanadzie i we Francji więc, gdzie dzienna zaobserwowana dawka osiąga odpowiednio  3,1 g i 3 g dziennie, stwierdzono codzienny niedobór potasu w wysokości około 1,7 g.

Więcej potasu, mniej zgonów

Według badaczy, którzy przeanalizowali dane z 21 krajów, zwiększenie spożycia potasu do 4,7g dziennie, na łonie obserwowanych populacji, może zmniejszyć ciśnienie systoliczne o 1,7 – 3,2 mmHg. Taki spadek jest podobny do tego, który możemy osiągnąć, zmniejszając o 4 gramy codzienne spożycie soli w tych krajach (z 9 g do 5 g na dzień), piszą autorzy badania.

Zobacz również:



Według uczonych, wyniknęłaby z tego – na łonie globalnej populacji – redukcja ciśnienia tętniczego, która z kolei zmniejszyłaby aż do 15% ryzyko śmierci z powodu udaru mózgu, a także, aż do 11% - ryzyko śmierci z powodu choroby serca.

To dlatego naukowcy zalecają teraz władzom zdrowia publicznego zjednoczyć wysiłki zmierzające do redukcji spożycia sodu z wysiłkami zmierzającymi do podniesienia poziomu spożycia potasu.

Pokarmy przykładowe, bogate w potas (zawartość w miligramach na porcję):

biała fasolka gotowana (250ml – 1 szklanka) - 1 189 mg;

ziemniaki w mundurkach, z pieca (175 g) – 1 081 mg;

palurdy (małże Vongole) w konserwie – 628 mg;

ziemniaki bez skórki, z pieca – 610 mg;

pomidory w puree, w konserwie (125ml – ½ szklanki) – 580 mg;

banan (120g) – 422mg.

Komentarze do: Nadciśnienie: jedzenie większych ilości potasu ma być równie korzystne jak jedzenie mniejszych ilości soli

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz