Szukaj

Jak wyeliminować złe nawyki żywieniowe?

Złe nawyki żywieniowe to problem, z którym boryka się już co drugi Polak. Są przyczyną nie tylko otyłości, ale także problemów ze zdrowiem, takich jak podwyższone stężenie cholesterolu, miażdżyca, cukrzyca, zbyt wysokie ciśnienie krwi, niedobór witamin i wiele innych. Nawyki żywieniowe można zmienić, jednak trzeba poznać błędy, jakie popełniamy podczas układania codziennego jadłospisu.

Jak wyeliminować złe nawyki żywieniowe?

Podstawowe błędy żywieniowe

Złe nawyki dotyczące jedzenia, wynosi się zazwyczaj z domu. Jednak coraz częściej zdarza się, że nawet te dobre przyzwyczajenia zostają zmienione na gorsze ze względu na szybkie tempo naszego życia. Najczęstszym błędem żywieniowym, jaki wtedy popełniamy, jest jedzenie półproduktów. Brak nam czasu na przygotowanie w domu zdrowego, drugiego śniadania czy lekkiego obiadu, dlatego jemy słodkie bułki, pizze czy makarony z serem. W dodatku robimy to w pośpiechu, nie zwracając uwagi na sam proces jedzenia. To wielki błąd, ponieważ mózg nie jestem wtedy skupiony na przyjmowaniu pokarmu i stale mamy uczucie głodu – bo umysł nie zwrócił uwagi na pochłaniane kalorie.

Przyzwyczajeni jesteśmy, żeby zjeść zawsze tyle, ile nałożone jest na talerz. Tymczasem, kiedy czujemy już sytość, należy odłożyć widelec i pozwolić żołądkowi odpocząć. Objadanie się nie sprzyja szczupłej sylwetce, ponieważ rozpychamy żołądek, który nie jest w stanie strawić tak dużej ilości pokarmu, dlatego magazynuje go w postaci tkanki tłuszczowej. Częstym błędem jest także nieregularne jedzenie oraz podjadanie między posiłkami. Brak śniadania, ale za to bardzo syta kolacja, to standard wśród osób pracujących do późna. Do tego zestawu dochodzą także przekąski w postaci batoników, paluszków, chipsów – bo można je zjeść szybko, w biegu. Co zrobić, żeby uciec od tych wszystkich nawyków?

Urozmaicona dieta

Kiedy nasze menu składa się w różnorodnych produktów, naszemu organizmowi dostarczane są wszelkie niezbędne składniki odżywcze. W jadłospisie powinny znaleźć się produkty zbożowe, takie jak pełnoziarnisty chleb, ciemny makaron, dziki ryż, a także źródła białka, na przykład mleko, sery, jogurty, ryby (szczególnie morskie). W diecie nie może zabraknąć witamin w postaci warzyw, których powinniśmy zjadać 5 porcji dziennie oraz owoców – przynajmniej jeden w ciągu dnia. Dzięki temu, że organizm będzie dosłownie bombardowany różnymi bodźcami, spadnie chęć sięgania po słodycze. Wynika to z tego, że zdrowo zbilansowane posiłki dostarczają energii na długi czas, więc nie potrzebujemy tyle cukru, co wcześniej.

Zobacz również:

Regularność posiłków

Bardzo ważnym aspektem w drodze do wyeliminowania złych nawyków żywieniowych jest wprowadzenie regularnych posiłków. Dietetycy i lekarze zalecają spożywanie przynajmniej 4-5 posiłków dziennie. Bezwzględnie nie należy jeść ich mniej niż trzy. Jedzenie co trzy godziny sprawi, że głód między posiłkami nie będzie tak odczuwalny, w związku z czym ich wielkość się zmniejszy, co wpłynie korzystnie na przemianę materii, znacznie ją przyspieszając. Regularne odstępy skutecznie zmniejszą także chęć podjadania między posiłkami.

Spokój i skupienie

Aby nasz organizm w jak największym stopniu skorzystał ze spożywanych posiłków, należy znaleźć czas na zjedzenie potrawy. Tylko wtedy, gdy mózg skupi się na tej czynności, odczujemy sytość aż do następnego posiłku. Należy jeść w spokoju, nie biegnąc na kolejne zebranie czy pisząc artykuł na komputerze. Uwaga musi być poświęcona tylko posiłkowi, który przyjmujemy w danej chwili – wykluczone jest oglądanie wtedy telewizji czy czytanie książki. Zrezygnuj też z jedzenia w kinie – mózg nawet nie zauważa ilości pochłanianych kalorii, a chipsy czy popcorn, które często chrupiemy podczas seansu, mają ich wyjątkowo dużo.

Domowe posiłki

Wychodząc do pracy, wstań kilkanaście minut wcześniej, żeby przygotować sobie domowe, zdrowe drugie śniadanie, zamiast znowu kupować bułkę czy batonik. Świetnie wyjdzie na tym zarówno twoja sylwetka, jak i portfel. Najlepszym drugim śniadaniem będzie pełnoziarnista bułka z chudą wędliną, sałatą i pomidorem. W tej części dnia, można także pozwolić sobie na większą ilość cukru – organizm wtedy trawi go najszybciej. Przygotuj więc serek wiejski z płatkami owsianymi i dosyp garść suszonych owoców – są słodkie, a jednocześnie bardzo zdrowe – nie będziesz miała wyrzutów sumienia po ich zjedzeniu.

Śniadanie i kolacja

Wiele kobiet nie je śniadania, ponieważ spieszy się do pracy lub na uczelnię. Powodem jest też nieodczuwanie głodu z samego rana. To jednak duży błąd, ponieważ organizm po całej nocy musi uzupełnić zawartość składników odżywczych i cukru. Dlatego śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia – napędza nasz mózg do pracy przez wiele godzin. Warto zmienić nawyk jedzenia pierwszego posiłku dopiero w południe – śniadanie należy spożyć do godziny po przebudzeniu. Kolacja zaś powinna być lekka, złożona z warzyw lub chudej ryby. Niezbyt zdrowe jest jedzenie na noc węglowodanów, bo organizm trawi je długo,  a wieczorem metabolizm znacznie spada, co powoduje odkładanie tłuszczu. Owoce także lepiej spożywać w ciągu dnia ze względu na dużą zawartość cukru. Najlepsza będzie lekka pożywna sałatka albo warzywa ugotowane na parze.

Wiedza niezbędna

Aby zmienić swoje złe nawyki żywieniowe, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, co robimy nie tak w ciągu dnia. Podstawowa wiedza, zawarta w powyższym artykule znacznie ułatwi wprowadzenie dobrych nawyków do jadłospisu. Trzeba jednak przede wszystkim znaleźć w sobie chęci do działania i zabrać się za zmiany.

Paulina Padzik

Komentarze do: Jak wyeliminować złe nawyki żywieniowe?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz