Szukaj

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 to nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne w diecie i mają ogromny wpływ na nasze zdrowie. Sprawdź, które produkty bogate są w kwasy omega-3, a także czym grozi ich niedobór.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Do prawidłowego rozwoju organizmu potrzebna jest zbilansowana dieta. Dietetycy zalecają, by stosować diety, które zawierają małą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się przede wszystkim w mięsie i produktach mlecznych. Źródłem kwasów tłuszczowych nienasyconych, polecanych w zbilansowanej diecie, są przede wszystkim ryby oraz oleje roślinne. Spożywanie produktów zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe redukuje poziom cholesterolu w organizmie oraz wpływa korzystanie na funkcjonowanie serca oraz układu krążenia. Niedobór kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie zagraża powstawaniem wielu chorób oraz wpływa niekorzystnie na rozwój i funkcjonowanie mózgu szczególnie u dzieci i młodzieży.

Występowanie kwasów tłuszczowych omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 występują przede wszystkim w produktach rybnych oraz olejach. Odnaleźć je można między innymi w:

  • rybach – szczególnie w łososiu, makreli, sardynkach,
  • produktach sojowych,
  • migdałach,
  • owocach morza,
  • pestkach dyni,
  • olejach z łososia, śledzia, orzechów, gorczycy, kukurydzy, sezamu, słonecznika, pestek winogron,
  • tranie,
  • majonezie,
  • maśle kakaowym.

Zobacz również:

Wpływ kwasów omega-3 na system odpornościowy

Udowodniono, że odpowiednia ilość kwasów omega-3 w diecie ma korzystny wpływ na rozwój układu immunologicznego. Spożywanie produktów bogatych w tłuszcze nienasycone ma działanie immunomodulacyjne, co znaczy, że hamuje powstawanie reakcji alergicznych i uodparnia na alergeny. Reakcje alergiczne są patologicznymi reakcjami organizmu na alergeny, które nie zagrażają człowiekowi, jednak organizm mylnie ocenia je jako potencjalnie szkodliwe. Kwasy tłuszczowe omega-3 powodują, że immunologiczna strona organizmu radzi sobie z alergenami i nie doprowadza do alergicznej reakcji.

Człowiek posiada dwa typy odporności:

  • odporność naturalna (wrodzona) – chroni przed patogenami bez uprzednich przygotowań,
  • odporność nabyta – zdolność organizmu do eliminowania niebezpieczeństw, których organizm nauczył się unikać.

Kwasy omega-3 wpływają na odporność naturalną, poprawiają jej funkcjonowanie i chronią przed infekcjami czy chorobami autoimmunologicznymi. Ze względu na wpływ na odporność wrodzoną, ważne jest by kobiety ciężarne i matki karmiące dziecko piersią dbały o dietę bogatą w kwasy omega-3.

Wpływ kwasów omega-3 na rozwój mózgu

Rozwój umysłowy rozpoczyna się już w łonie matki i zależny jest głównie od kondycji kobiety ciężarnej. Tłuszcze nienasycone mają kluczowy wpływ na rozwój elementów układu nerwowego takich jak neurotransmitery, oczy czy mózg. Mózg to centrum dowodzenia organizmu, a jego prawidłowy rozwój niezbędny jest do pełnego funkcjonowania. Kwasy omega-3 poprawiają działanie mózgu, a co za tym idzie polepszają pamięć, koncentrację i skupienie uwagi. Dowiedziono, że dzieci spożywające regularnie tłuszcze nienasycone wypadają lepiej w testach na inteligencję.

Niedobór kwasu omega-3

U noworodków niedobór może prowadzić nawet do utraty wzroku lub do zmian w siatkówce oka. Przy odpowiedniej diecie matki, dziecko rozwija się lepiej, jego mózg szybciej się rozwija się i pracuje, a przyswajanie i przekazywanie informacji nie jest zakłócane i przepływa odpowiednio. Niedobór u dzieci może być także przyczyną powstania zespołu aktywności psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

Aleksandra Socha

Komentarze do: Kwasy tłuszczowe omega-3 (1)

Alinka
Alinka 20-06-2016 11:19

Olej lniany - najwięcej omega 3

1

Czytałam, że najwięcej omega 3 ma olej lniany. Ja od jakiego czasu stosuję olej lniany i powiem szczerze, że jest pyszny.... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze