Szukaj

Mniej niż sześć godzin snu na dobę może wpłynąć na regulację apetytu i zwiększyć BMI

Podziel się
Komentarze0

Czy brak snu może sprawić, że utyjesz? Nowe badanie, które przyjrzało się innym pracom w tym temacie pokazuje, że niewłaściwa ilość snu jest powiązana z otyłością. Badanie to zostało opublikowane w specjalnym wydaniu The American Journal of Human Biology.



Naukowcy przyjrzeli się temu w jaki sposób brak snu może wpłynąć na regulację apetytu, zaburzyć metabolizm glukozy oraz zwiększyć ciśnienie krwi.

Otyłość pojawia się, kiedy dostarczamy sobie więcej energii niż jej zużywamy. Dieta oraz aktywność fizyczna odgrywają w tym bardzo ważną rolę, ale dodatkowym czynnikiem może być niewłaściwy sen, mówi doktor Kristen Knutson z uniwersytetu University of Chicago.

Przegląd badań w tym temacie pokazuje, że krótki albo zły jakościwo sen jest związany ze wzrostem ryzyka otyłości. Dzieje się tak, ponieważ nasz apetyt zostaje rozregulowany, co kończy się tym, że dostarczamy sobie więcej energii niż jej zużywamy.

Doktor Kristen Knutson przyjrzała się istniejącym dowodom z badań eksperymentalnych i obserwacyjnych nad snem. Badania obserwacyjne ujawniły, mówi specjalistka, iż istnieje powiązanie ze snem krótszym niż sześć godzin a wzrostem indeksu masy ciała BMI i otyłością.

Badania pokazują w jaki sposób sygnały z mózgu, które kontrolują regulację apetytu, zostają upośledzone przez ograniczenie snu (w eksperymentach).

Zobacz również:



Zbyt mała ilość snu wpływa bowiem na wydzielanie hormonu greliny, który zwiększa apetyt. Co więcej, zbyt mała ilość snu wpływa na wydzielanie hormonu leptyny, który informuje o tym, że ciało jest już syte. A to wszystko prowadzi do nadmiernego jedzenia, bez zużywania tej dodatkowej energii.


W Stanach Zjednoczonych, 18% osób dorosłych śpi poniżej 6 godzin na dobę. A to oznacza 53 000 000 ludzi, którzy mało śpią i którzy są zagrożeni otyłością, mówi doktor Kristen Knutson.

Zły sen nie jest przypadkowy i ważne jest, żeby naukowcy skupili się nad czynnikami środowiskowymi oraz kulturowymi, które mogą powodować, że ludzie z danej grupy społecznej śpią za krótko.

Co więcej, podkreśla jeszcze doktor Kristen Knutson, powiązanie między niewłaściwym sen a wyższym BMI jest znacznie silniejsze pośród nastolatków i dzieci.

A niedobór snu w niższych grupach społecznych i ekonomicznych może skutkować większym zagrożeniem otyłością. Krótko mówiąc: biedniejsi ludzie gorzej śpią, a więc są bardziej zagrożeni pojawieniem się otyłości.

Większość badań, które przeanalizowała doktor Kristen Knutson, została przeprowadzona w krajach zachodnich. A to oznacza, że potrzebne są dodatkowe badania, które pozwolą zrozumieć rolę snu w rozwoju otyłości.

Aczkolwiek, niektóre z tych badań skupiły się również nad otyłością w innych krajach, takich jak Brazylia, Samoa albo Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Odkrycia te pokazują, że zła jakość snu zwiększa nasze osobiste ryzyko otyłości, cukrzycy, wysokiego ciśnienia krwi oraz choroby serca, podsumowuje doktor Kristen Knutson. A przyszłe badania powinny pozwolić określić jakie działania pomogą nam ulepszyć nasz sen, tym samym, obniżyć ryzko otyłości, cukrzycy oraz nadciśnienia i problemów kardiologicznych. Oznacza to poprawę jakości życia tych pacjentów.

Komentarze do: Mniej niż sześć godzin snu na dobę może wpłynąć na regulację apetytu i zwiększyć BMI

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz