Szukaj

Świadomy sen

Sen to bardzo ważny element naszego życia. Gdy po męczącym dniu nasz organizm zaczyna szwankować, najlepszym rozwiązaniem na udręczone ciało będzie upragniona drzemka. Większość z nas nawet w małym stopniu pamięta o czym śniliśmy poprzedniej nocy, chociaż zdarzają się osoby które uważają, że nigdy nie śnią. A co w przypadku gdy sami moglibyśmy kontrolować swoje marzenia senne i w pełni zdawać sobie sprawę z tego co nam się śniło?

Świadomy sen

Czym jest świadomy sen?

Świadomy sen ( z angielskiego Lucid dream- LD) to w skrócie  sen, nad którym przejmujemy kontrolę. Człowiek, który zasypia, zdaje sobie sprawę, że śni i może wpłynąć na przebieg wydarzeń. Wielu ludzi twierdzi, że zdarzały się momenty, że są w stanie kierować swoim snem.

Ten typ spoczynku sprawia, że mamy wysoki poziom świadomości, co skutkuje tym, że możemy spełnić nawet najskrytsze marzenie senne. Najczęściej jest wykorzystywany jako sposób poznania, ale często stosowany jest w celu zwalczania koszmarów.

Specjalne metody i techniki pozwalają na wypracowanie sobie sposobu na świadome śnienie. Dzięki temu, śniący podczas spoczynku może zorientować się, że to co znajduje się dookoła nie jest rzeczywistością. Często przy pierwszych próbach może towarzyszyć szok, który prowadzi do przebudzenia. Dodatkowo, niektóre naturalne zioła, mogą prowadzić do ułatwienia osiągniecia stanu świadomego snu. Z kolei, liczne leki antydepresyjne działają negatywnie i mogą zakłócić jego osiągnięcie.

Czy ten rodzaj snu jest bezpieczny i jak go wyćwiczyć? Techniki działania.

Osoby, które chciałaby spróbować świadomego snu i odpowiednio się do niego przygotować powinny wcześniej skorzystać z kilku rad i technik. Nierzadko zdarza się, że możemy doświadczyć go spontanicznie, ale by zwiększyć doznania, warto wyrobić sobie odpowiednie nawyki. Istnieje kilka technik, które pozwolą na samokontrolę snu. Pamiętajmy, że każdy człowiek jest inny i najlepiej jest wypróbować kilka metod, by znaleźć tą odpowiednią dla siebie.

  1. Technika MILD opiera się na cierpliwości. Przed pójściem do łózka lub w trakcie wybudzenia należy powtarzać „Za chwilę zasnę i zdam sobie sprawę, że jestem we śnie”. Dużą pomocą jest też odliczanie, na przykład wyobrażając sobie windę z wieloma piętrami.
  2. W metodzie WILD, jednej z najtrudniejszych technik, przechodzi się bezpośrednio do fazy snu REM, nie tracąc przy tym świadomości. W tym sposobie należy się rozluźnić, napinając po kolei mięśnie ciała, liczyć i skupić się na oddechach. Po pewnym czasie zaczynamy widzieć różnego rodzaju obrazy, które możemy przywoływać do siebie.
  3. Kolejną metodą jest WBTB, technika pomocnicza dla WILD i MILD, która polega na wybudzeniu się w trakcie snu za pomocą budzika i powrót do niego za pomocą technik WILD i MILD.
  4. PILD to metoda ukarania samego siebie w postaci odmówienia sobie jakiejś przyjemności. Przed pójściem do łóżka bądź w przypadku przebudzenia musimy powtarzać hasło „Zostanę ukarany jeżeli nie będę mieć świadomego snu”.
  5. RILD to przeciwieństwo metody PILD i dotyczy nagradzania samego siebie.  Przed zaśnięciem należy powtarzać „Zostanę nagrodzony jeżeli będę mieć sen świadomy”. Myślenie o małym upominku sprawi, że nasz organizm zacznie pracować na najwyższych obrotach.

Sen świadomy nie tylko pomoże w sennych koszmarach, ale pozwoli zrealizować  nawet najskrytsze pragnienia i dotrzeć do zakamarków naszego mózgu. To co w rzeczywistości jest mało realne, dzięki LD możemy spełnić w marzeniach sennych, realizując przy tym każde swoje pragnienie.

Komentarze do: Świadomy sen

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz