Szukaj

Gwałtowne sceny filmowe pobudzają aktywność mózgu

Odkrycie to daje jasną wskazówkę producentom reklam, w jaki sposób konstruować przekaz, by został on zauważony. Zespół naukowców z City College w Nowym Jorku i z Uniwersytetu Columbia opracował raport, z którego wynika, że bodźce wzrokowe i słuchowe, które wywołują wysoki poziom zaangażowania i reakcji emocjonalnej, są silnie powiązane z aktywnością mózgu.



Odkrycie może prowadzić do ułatwienia pracy producentów filmowych oraz efektywniejszego kreowania programów telewizyjnych oraz reklam. To dlatego, że od teraz wiemy już na co i w jaki sposób reagują widzowie.

"Maksymalne korelacje aktywności neuronalnej korespondują ze wzbudzającymi emocje momentami filmu" - twierdzą naukowcy w artykule, opublikowanym w czasopiśmie Frontiers in Human Neuroscience. 

Naukowcy wykorzystali EEG (elektroencefalografię), która mierzy aktywność elektryczną mózgu, gromadząc w ten sposób dane na temat fal mózgowych. Badania zostały przeprowadzone na 20 osobach, którym pokazano sceny z trzech filmów.


Zawarte w dwóch obrazach momenty wysokiego napięcia wywołały oczekiwane reakcje. Trzeci film, przedstawiający spokojne codzienne sytuacje, został potraktowany jako próba kontrolna.

Pomiary skali aktywności alfa wykazały stopień uwagi osoby oglądającej. Gdy drgania na wykresie EEG są silne, oznacza to, że widz jest zrelaksowany, tj. niezaangażowany.

Szczyty zaangażowania były skorelowane z trzema rodzajami scen. Były to chwile, kiedy bodźce wzrokowe odbierały gwałtowne wrażenia, np. zbliżenie kamery na broń. Podobne reakcje powodowane były także przez złowieszczą muzykę, podłożoną w tle filmu.  

Zespół badawczy widzi kilka potencjalnych zastosowań zdolności do określenia poziomów zaangażowania, w tym neuro-marketing, ilościowa ocenie rozrywki czy badania zaburzeń deficytu uwagi.

"Jako reklamodawca na pewno chciałbym wiedzieć, w którym miejscu i w jaki sposób reklama najbardziej angażuje jej odbiorców” - zauważył Jacek Dmochowski, główny badacz.

"Potencjał tych badań jest ogromny, ponieważ daje nam możliwość obiektywnego gromadzenia danych" - dodał.


Komentarze do: Gwałtowne sceny filmowe pobudzają aktywność mózgu

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz