Szukaj

Postmenopauza - objawy wypadowe

Podziel się
Komentarze1

Kobiety nie lubią mówić o klimakterium, potocznie zwanym przekwitaniem. Kojarzą go ze starością i utratą kobiecości, zwłaszcza gdy towarzyszą mu uciążliwe zmiany hormonalne, psychologiczne oraz fizyczne. Tymczasem wszystkie pojawiające się w okresie klimakterium objawy są czymś naturalnym i powszechnym. W Polsce żyje 8 mln kobiet w wieku postmenopauzalnym, z czego połowa odczuwa dokuczliwe objawy wypadowe.



Procesami zachodzącymi w tym okresie życia w organizmie można świadomie zarządzać oraz kontrolować je. Jak?

Co to jest postmenopauza?

To okres życia kobiety po wystąpieniu ostatniego krwawienia miesięcznego. Jak twiedzi prof. dr. hab. med. Romulad Dębski, ekspert programu Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia: Postmenopauza przypada na kilkanaście lat aktywności społecznej i zawodowej kobiety. Objawy towarzyszące postmenopauzie, tj. zmiany nastrojów i osłabienie koncentracji są czymś naturalnym, nie pozwól jednak, by negatywnie wpłynęły na jakość Twojego życia. Możesz nad nimi zapanować, zmieniając swój styl życia, w tym sposób odżywiania się. Nie bez znaczenia jest także stopień Twojej aktywności fizycznej.

Do objawów, które możesz u siebie zaobserwować należą:

  • Tzw. grupa objawów wypadowych: uderzenia gorąca, pocenie się, bóle głowy, bezsenność; do rzadziej występujących objawów tego typu należą: bóle mięśniowe, bóle stawów, mrowienia;
  • Zaburzenia sfery psychicznej: zmiany nastrojów, drażliwość, stany przygnębienia i skłonność do płaczu; w tym okresie możesz mieć także problemy z koncentracją oraz łatwo się męczyć;
  • Pojawić się mogą problemy ze strony układu moczowego (np. nietrzymanie moczu) i zaburzenia libido – pojawia się suchość czy powracające stany zapalne pochwy, które mogą powodować ból przy współżyciu;
  • Problemy dermatologiczne powodowane są brakiem hormonów, który odczuwa Twoja skóra, m.in. zmniejsza się jej elastyczność; zaobserwować możesz także nasilone wypadanie włosów.

    Zobacz również:


Postmenopauza - Indeks Złych Nawyków

Postmenopauza to okres, w którym powinnaś w szczególny sposób zadbać o siebie. Sprawdź zatem, czy któryś ze złych nawyków przydarza się także Tobie.

  • Brak regularnych posiłków - może być przyczyną anemii, a także negatywnie wpływać na Twoją kondycję psychiczną;
  • Jedzenie słodyczy - w dużych ilościach może wywoływać nie tylko uczucie znużenia czy zmęczenie, ale także powodować zaburzenia dermatologiczne;
  • Picie kawy i alkoholu - jest przyczyną nadmiernej pobudliwości i rozdrażnienia;
  • Palenie papierosów - w okresie postmenopauzy szczególnie negatywnie wpływa na wygląd cery, która szybko traci swoją elastyczność;
  • Brak wykonywania standardowych badań, a także brak stałej opieki lekarskiej zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych, chorób serca, zaburzeń układu kostnego czy nowotworów.

Świadomie zatroszcz się o siebie

Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na przynajmniej jeden z punktów, zadbaj o siebie. Pomoże Ci w tym kilka praktycznych wskazówek. W okresie postmenopauzy zmniejsza się poziom hormonów (estrogenów), ale odpowiednio zbilansowana dieta pomoże Ci uzupełnić te braki.

  • Spożywaj produkty bogate w fitoestrogeny. To organiczne związki chemiczne, które zawarte w niektórych produktach działają podobnie jak estrogeny.
Do produktów zawierających fitoestrogeny należą m.in.:
  • soja - w postaci mleka sojowego, tofu, ziaren,
  • siemię lniane,
  • pełne ziarna zbóż,
  • orzechy,
  • jabłka, wiśnie, czereśnie,
  • warzywa strączkowe, np. fasola,
  • pietruszka i marchew,
  • Jedz regularnie 5 posiłków dziennie. W ten sposób unikniesz niedokrwistości,u
  • sprawnisz gospodarkę hormonalną organizmu.
Ogranicz spożywanie:
  • mięsa, produktów smażonych, tłustych lub z dużą ilością soli. Zbyt duża ilość soli zatrzymuje wodę w organizmie i jest przyczyną wzrostu ciśnienia tętniczego.
  • Zmniejsz ilość zjadanych słodyczy, wypijanej kawy i alkoholu. Wpływają one negatywnie nie tylko na stan Twojej skóry, ale także na kondycję psychiczną.
Aktywność fizyczna w okresie postmenopauzy ma istotny wpływ na Twoją kondycję fizyczną i psychiczną. Dlatego ćwicz regularnie.

Badania, które warto wykonywać regularnie


Samobadanie piersi - Raz w miesiącu
USG piersi i narządu rodnego - Raz do roku
Mammografia - Raz do roku
Cytologia - Co dwa - trzy lata (lub zgodnie z zaleceniami ginekologa)
Morfologia krwi - Raz do roku
Badania moczu - Raz do roku
Badania hormonalne - Zgodnie z zaleceniami ginekologa
EKG - Raz do roku
Stężenie cholesterolu -Raz do roku

Komentarze do: Postmenopauza - objawy wypadowe (1)

Krystis48
Krystis48 27-09-2010 22:23

Klimakterium, konflikt rodzinny i brak wsparcia najbliższych

1

Witam!Mam 47 lata od 7 nie miesiączkuję.Dodam,ze zawsze miałam problem z nadmiarem prolaktyny oraz choruję na przewlekłe limfocytarne zapalenie tarczycy i od 10 lat co jakis czas robię badania z TSH oraz chodzę na kontro... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze