Uświadamianie seksualne dziecka
Współcześnie, poruszanie tematów związanych z seksualnością przestało być tematami tabu. W domach i szkołach coraz więcej rozmawia się o seksie, zarówno o korzyściach z niego wynikających, jak i ewentualnych konsekwencjach. Kiedy rodzice powinni rozpocząć edukację seksualną swoich dzieci? Jak i gdzie powinni z nimi rozmawiać?
![Uświadamianie seksualne dziecka Uświadamianie seksualne dziecka](http://img.biomedical.pl/4_3/400/dc2bc890ca4c15fe8b687306393cf1aa.jpg)
Od najmłodszych lat
To kiedy rodzice rozpoczną edukację seksualną swoich dzieci ma ogromne znaczenie. Nie wystarczy jedna krótka rozmowa na temat „Skąd się biorą dzieci”. Zdobyte informacje kształtują ich światopogląd i pokazują nie tylko znaczenie seksu, ale również to, jaką rolę w świecie pełni kobieta i mężczyzna. Często wydaje się, że uświadamianie dzieci powinno się zacząć wówczas, kiedy rozpoczną naukę w szkole i zaczną rozumieć pewne rzeczy. Nic bardziej mylnego. Edukację zapoczątkować można już w okresie niemowlęcym. Na przykład podczas kąpania warto nazywać narządy płciowe przy użyciu właściwej terminologii i nie krępując się mówić srom czy prącie. Dzięki temu w późniejszym czasie skrępowanie w trakcie rozmowy o genitaliach będzie dużo słabsze.
![](http://img.biomedical.pl/3_4/336/02284576b11481411b8951acb2a24bfb.jpg)
Co zrobić, kiedy dziecko zaczyna pytać?
Już w wieku trzech lat dzieci zaczynają zadawać przeróżne pytania. Wynika to z ciekawości otaczającego ich świata. Każda przekazana im informacja, będzie miała wpływ na ich rozwój i postrzeganie świata. Oprócz zwykłych pytań typu „Dlaczego trawa jest zielona”, z pewnością dzieci zapragną również wiedzieć dlaczego chłopcy i dziewczynki są inaczej zbudowani. Nie jest to bynajmniej zły objaw. Rodzice w tej sytuacji powinni zachować się naturalnie i tak jak tłumaczyli kolor trawy, z takim samym podejściem powinni wyjaśnić różnice w wyglądzie. Nie trzeba mówić z perfekcyjną dokładnością, gdyż na tym etapie dziecku wystarczy minimum informacji, która zaspokoi jego ciekawość. Zaowocuje to w przyszłości w relacjach między rodzicami a ich pociechami. Obie strony będą umiały swobodnie rozmawiać na tematy związane z seksualnością.
Dziecko prawdopodobnie zapyta również we czesnym okresie swojego rozwoju o to, skąd się biorą dzieci. Opowieści o bocianie zdecydowanie nie powinny mieć miejsca. Małe dzieci przyjmują do swojej głowy wszelkie informacje nie weryfikując ich, z góry zakładając, że są prawdziwe. W późniejszym czasie, kiedy nauczy się rozgraniczać prawdę od fałszu, może poczuć się oszukane. Warto więc powiedzieć jak naprawdę jest, jednak w dosyć łagodny sposób. Na początku wystarczy zakomunikować, iż „dzieci rosną w specjalnym miejscu w ciele mamy, nazywanym macicą”. Taka ilość wiadomości w zupełności na tym etapie wystarczy.
Po jakimś czasie maluch będzie domagał się większej ilości informacji. Będzie interesowało go, jak dziecko dostaje się do środka mamy i jak stamtąd wychodzi. W tym wypadku również delikatnie należy powiedzieć dziecku o nasieniu, które dostaje się do organizmu mamy, a także o macicy z której wydostaje się niemowlę. Nie trzeba od razu wspominać o roli taty w prokreacji. Jeżeli dziecko czuje się usatysfakcjonowane odpowiedzią, z czasem samo zapyta o kolejne rzeczy.
Niespodzianki i krępujące sytuacje
Może dojść do sytuacji, w której pytania mogą przyjąć niespodziewaną formę w najmniej oczekiwanym na to momencie. Dla dzieci naturalnym wydaje się być pytanie o intymne sprawy w supermarkecie, na ulicy czy w towarzystwie znajomych. Wówczas rodzice nie powinni czuć się skrępowani, tylko ze spokojem i naturalnością należy powiedzieć, że o tych sprawach porozmawiają w domu. Pytania związane z prokreacją są dla dzieci jednymi z tysiąca innych, zwykłych pytań. Nie rozumieją jeszcze i nie odczuwają emocji z tym związanych, pragną po prostu zaspokoić swą ciekawość.
Zobacz również:
- O czym powinni pamiętać rodzice dbając o zdrowie dzieci?
- Mamo! Daj łyka! Czy powinniśmy pozwalać dzieciom na próbowanie alkoholu?
- Jak zorganizować życie rodzinne i wychować dzieci w zdrowej atmosferze?
- Jak wychować jedynaka?
- Uczymy przez zabawę!
- Kochać czy zawstydzać, czyli jak wychować szczęśliwe dziecko?
- Jak przeżyć bunt dwulatka?
- Pielęgnacja pępka noworodka
Co zrobić, jeśli dziecko nie pyta?
Z jednej strony wydawać by się mogło, że jest to sprawą naturalną, że w wieku trzech, bądź czterech lat dziecko nie pyta o to skąd się biorą dzieci, jaką rolę odrywa mama, a jaką tata. Z drugiej jednak, może to nieco niepokoić i doprowadzić do sytuacji w której pociecha w przyszłości będzie zbyt zawstydzona i skrępowana, by zadać intymne pytanie. W takiej sytuacji należy wykorzystać każdy możliwy moment i samemu rozpocząć rozmowę. Na przykład jeśli dziecko zauważy ciężarną kobietę i będzie się jej przyglądać, warto spróbować mu wytłumaczyć, co dana Pani nosi w sobie i jak do tego doszło. Jeżeli dziecko zobaczy, że rodzic nie wstydzi się mówić o takich rzeczach, samo nauczy się pytać.
Rola szkoły w uświadomieniu seksualnym dzieci
Szkoła może znacznie pomóc i ułatwić sytuację rodziców. Wówczas rozmowy w domu będą stanowiły jedynie uzupełnienie pozyskanych wcześniej informacji w placówce. Na początku bardzo często dzieci dostają w szkołach małe zwierzątka tj. świnki morskie, czy króliki pod opiekę. Mogą dzięki temu obserwować jak funkcjonują, rozmnażają się, rodzą czy karmią potomstwo. Na etapie piątej klasy rozpoczynają się rozmowy o fizjologii człowieka. Jest to niezwykle ważne, ponieważ dużo dziewczynek w tym czasie wchodzi w okres dojrzewania i chce wiedzieć, dlaczego i co dokładnie dzieje się z ich ciałem. W późniejszym etapie edukacji następuje uświadomienie dzieci o duchowym i emocjonalnym związku dwojga ludzi. Ważne jest, aby pociechy przechodziły stopniowo przez wszystkie etapy, a rozmowy w domu były zsynchronizowane z programem w szkole.
Jak rozmawiać z nastolatkami?
Rozmowy z nastolatkami przebiegać powinny nieco inaczej, niż z małymi dziećmi. Jest to czas, w którym wielu rodziców boi się, że ich dzieci rozpoczną współżycie seksualne zbyt wcześnie. Rozmowy jednak nie powinny przybierać formy kazania, a raczej szczerej i swobodnej pogawędki. Warto uświadomić dziecku, że seks jest częścią związku partnerskiego i odgrywa w nim dużą rolę. Zbliża ludzi do siebie i potęguje w nich uczucia. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na znaczenie wstrzemięźliwości. Według przeprowadzonych badań, promowanie jej znacznie zmniejszyło ilość nieplanowanych aktów seksualnych. Nauka o seksualności nie powinna ograniczać się tylko do jednej, bądź dwóch rozmów. Biorąc pod uwagę, że we współczesnym świecie wszędzie spotykamy się z seksualnością, można potraktować np. filmy czy reklamy jako pewną formę edukacji.
Rozmowy o zagrożeniach wynikających ze współżycia są równie ważne, jednak rodzice nie powinni tylko na tym się skupiać. Dziecko powinno wiedzieć o antykoncepcji czy chorobach wenerycznych, jednak informacje te powinny być przekazywane w takich ilościach, aby nie spowodowały w przyszłości lęku przed współżyciem.
Dziewczynki i dojrzewanie
Dziewczynki wchodzą w okres dojrzewania ok dziesiątego roku życia. Matki powinny wytłumaczyć im, czym jest menstruacja, oraz jakie zmiany zachodzą w ciele i organizmie dziewczynki. Idealnym prezentem w tej sytuacji jest pierwsza paczka podpasek. Dziecko poczuje się wówczas rozumiane i samo zacznie zadawać pytania. Warto wyjaśnić, na czym polega miesiączka, dlaczego się pojawia i jak delikatna staje się wówczas kobieta. W tym czasie zaczynają również rosnąć piersi i pojawia się owłosienie pod pachami, oraz w okolicach narządów płciowych. Ważne jest, aby pokazać dziewczynce jak się depilować aby nie podrażnić skóry i wytłumaczyć, kiedy powinna zacząć to robić.
Chłopcy i dojrzewanie
Proces dojrzewania należy również omówić z chłopcami. Rozpoczyna się on u nich około dwunastego roku życia. Ważne jest, aby wytłumaczyć, że erekcje i zmazy nocne to naturalna sytuacja. Zmazy nocne, które polegają na wytrysku nasienia podczas snu, często spowodowane są przez sny o erotycznym zabarwieniu. Warto porozmawiać z dzieckiem o odczuwanym prze niego pragnieniu masturbacji i wzmożonym podnieceniu aby wiedziało, że jest to zupełnie normalne zjawisko, które z wiekiem przechodzi.
Dziecko i masturbacja – jak o tym rozmawiać?
Już między czwartym, a ósmym miesiącem życia niemowlęta zaczynają poznawać swoje narządy płciowe. Gładzą je i dotykają, ponieważ sprawia im to przyjemność. Między osiemnastym, a trzydziestym miesiącem dochodzi do częstszej masturbacji, ponieważ dzieci zaczynają interesować się różnicami w budowie między chłopcem a dziewczynką. Jeżeli nie doszło do zabronienia, w wieku trzech lat masturbacja bardzo często służy rozładowaniu napięcia, stresu, bądź strachu. Wraz z przybywającym wiekiem dzieci zaczynają odczuwać potrzebę intymności, dlatego w wieku szkolnym zaczynają masturbować się w ukryciu. Jest to dla nich rzecz naturalna, przynosząca im pociechę i odprężenie. Jeżeli nie zdarza się to zbyt często, nie jest to wówczas powód do zmartwień. Warto jednak w delikatny sposób porozmawiać z dzieckiem o tym jak powinno radzić sobie z wzmożonym podnieceniem i co najważniejsze, nie wolno narzucać mu limitów, bądź zakazów masturbacji. Może to wówczas wywołać lęk i strach u dziecka, które będzie się bało pytać rodziców o sprawy intymne.
Seksualność jest wrodzona i stanowi część naszej natury. To jak się przejawia i jak sobie z nią radzimy ma silny związek z wiedzą i wartościami, które wynosimy z domu. Dlatego tak ważne jest, aby edukację seksualną rozpoczynać już od najmłodszych lat. Jeśli dziecko od początku widzi, że żadne tematy w domu nie stanowią tabu, będzie umiało w przyszłości swobodnie rozmawiać na tematy związane z seksem i co więcej, zainteresowanie sprawami erotycznymi nie będzie obsesyjne, ponieważ nie będzie tłumione.
Autor: Sara Guzik
Komentarze do: Uświadamianie seksualne dziecka