Szukaj

Rezygnacja z cukru drogą do walki z otyłością

Coraz więcej badań przeprowadza się pod kątem cukru i naszego zdrowia. Wnioski są niepokojące. Rząd Wielkiej Brytanii apeluje o zmniejszenie o połowę spożycia cukru. Między innymi dlatego, że jest to kraj gdzie ciągle walczy się z rosnącym problemem otyłości.

Cukier a problem otyłości

W projekcie Naukowego Komitetu Doradczego (SACN) potwierdzono, że cukier dodawany do żywności lub naturalnie obecny w soku powinien stanowić 5% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Obecnie wynosi ponad 10%. Wyeliminowanie cukru z naszych posiłków nie rozwiąże jednak problemu otyłości. Potrzebne jest podjęcie bardziej skuteczniejszych metod. Na podstawie około 600 przeglądów naukowych na temat wpływu węglowodanów (w tym także cukrów) na nasze zdrowie, cały czas rozwija się nowe zalecenia. Już jedna puszka 330 ml napoju gazowanego, wypitego przez dorosłą osobę może wynieść 5% dziennego zapotrzebowania.

- Dowody, które przeanalizowaliśmy pokazują całkiem jasno, że wysokie spożycie cukru przez dorosłych jest powiązane ze zwiększeniem energii i otyłości. - mówi profesor Ian MacDonald, przewodniczący SACN. Problem dotyczy nie tylko dorosłych, ale także dzieci,   u których picie napojów słodzonych ma bliski związek z nadwagą. Ponadto, napoje o dużej zawartości cukru są także przyczyną zachorowań na cukrzycę typu 2. Osiągnięcie bezpiecznego poziomu 5% mogłoby pomóc w uniknięciu tego typu chorób.

Zobacz również:

Wyzwanie dla nastolatków

Odsetek dziennego zapotrzebowania na energię, pozyskiwaną przede wszystkim dzięki cukrom, jest obecnie największy wśród nastolatków (11-18 lat) i wynosi 74,2g (15,6%). Wyniki badań są bardzo niepokojące. Jest to dobry moment, by zastanowić się, czy koktajle i soki są dla nas nadal tak zdrowe, jak myślimy? Poziom 5% jest teraz wielkim wyzwaniem, podczas gdy młodzi pozostają, przy niepokojących 15 proc.

Napij się wody lub zjedz owoc!

Dr Alison Tedstone - główny dietetyk Public Health England - powiedziała: - Jesteśmy bardzo zaniepokojeni poziomem spożycia cukru w Anglii. To nie oznacza całkowitej zmiany diety od dzisiaj. To jest myślenie o zamianie żywności z dużą zawartością cukru na niskocukrowe produkty. Zamiast napoju gazowanego – napij się wody lub mleka. Zamiast czekolady – zjedz owoc.

Jak walczyć z cukrem?

Pierwszym sposobem na zmniejszenie spożycia cukru byłoby wprowadzenie podatku na słodkie napoje. Zabieg obecnie testowany w Meksyku nie przynosi zbyt dużych efektów. Zaleca się, by ograniczyć jedzenie naturalnych cukrów występujących w miodzie, syropach, sokach i koncentratach owocowych. Opracowywane są już środki ochrony dzieci przed reklamą żywności, tak bardzo popularną przede wszystkim w Internecie. Zdaniem dr Julian’a Cooper’a, szefa nauki o żywności w AB Sugar, planowany poziom wcale nie jest „panaceum”. Ludzie muszą zachowywać równowagę w spożywaniu kalorii.

Trudne zadania dopiero przed Wielką Brytanią. Jak zachęcić do spożywania mniejszej ilości cukru i jakie działania wprowadzić zanim kolejny milion Brytyjczyków będzie walczyło z nadwagą? Najważniejsza wydaje się świadomość tego problemu, by potem móc skutecznie pomóc ludziom w dokonywaniu tylko zdrowych wyborów i nawyków żywieniowych.

Autor: Justyna Biernacka





Komentarze do: Rezygnacja z cukru drogą do walki z otyłością (1)

lexie
lexie 31-07-2014 12:19

Jakie napoje kupować dla dziecka?

1

Trzeba bacznie zwracać uwagę na skład jedzenia i picia dzieci i wybierać to, co jest zdrowe, nie ma konserwantów i dużej ilości cukru. Warto czytać etykiety napojów, bo potrafią być bardzo niezdrowe. Ja kupuję Jupik, bo ... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze