Szukaj

Jak jeść zdrowo?

Podziel się
Komentarze0

Właściwa dieta to taka, która w dobry sposób zadba o komfort fizyczny i psychiczny dnia. Dostarczając odpowiedniej ilości energii oraz wszystkich składników pokarmowych, a więc wody, białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i minerałów.

Jak jeść zdrowo?


Każda osoba ma inne potrzeby żywieniowe i jej organizm inaczej reaguje na każdą dietę, jednak istnieją zasady, które bezkompleksowo można stosować do większości z nas.

Regularne posiłki

Jedną z pierwszych ważnych rzeczy, jest jedzenie 4-5 posiłków dziennie, nie mniej nie więcej i oczywiście bez podjadania pomiędzy nimi. Trzeba zadbać także o regularność przyjmowania tych posiłków, gdy nasz organizm przyzwyczai się do danej systematyczności, nasz metabolizm może wzrosnąć nawet o kilka procent, czyli zwiększymy wydajność naszego organizmu.

Najgorszym wyborem w momencie przechodzenia na dietę jest rozpoczynanie i zakańczanie jej co jakiś czas, chodzi o to, że gdy przechodzimy na dietę, zaczynamy przyzwyczajać nasz organizm do danych składników w zależności od diety. W momencie jednak, gdy po tygodniu czy dwóch, rezygnujemy z diety i momentalnie wracamy do przypadkowego jedzenia, nasz organizm może spodziewać się np. efektu jo-jo. Takie gwałtowne przeskakiwanie po dietach, może też mieć inne niekorzystne wpływy dla naszego organizmu.

Woda

Ważną sprawą jest także popijanie posiłków, co większość z nas robi regularnie. Najlepiej pić przed posiłkiem albo co najmniej dwie godziny po, Nawyk picia płynów w czasie posiłku prowadzi do powstawania gazów, wzdęć i zaparć. Aby przyzwyczaić się do braku płynów w czasie posiłku (gdy odczuwamy suchość w ustach) należy w trakcie posiłku przepłukiwać usta. Idąc dalej tym tropem przyjmowania płynów, warto pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu, przyjmuje się, aby spożywać co najmniej 1,5 litrów wody dziennie. W przypadku, gdy ktoś znajduje się na diecie, spokojnie może pić ponad 1,5 litra wody dziennie, dlatego, że woda nie zawiera w sobie kalorii.

Zobacz również:



Nie powinniśmy przesadzać z wodą mineralną, zbyt duża ilość wody mineralnej może powodować powstawanie kamieni nerkowych. Jeśli pijemy wodę mineralną to powinna to być woda mineralna a najlepiej woda źródlana niegazowana, ponieważ napoje gazowane pobudzają apetyt.

Cholesterol i trawienie

Należy unikac pokarmów, które zaierają dużą ilość cholesterolu. Tłuszcze, zwłaszcza zwierzęcę w dużym stopniu podnoszą poziom cholesterolu w surowicy i zwiększają krzepliwość krwi. Natomiast oleje roślinne, praktycznie nie wykazują działań, które podnoszą stężenie cholesterolu w organiźmie. Zastępując nimi tłuszcze pochodzenia zwierzęcego należy pamiętać, że spożycie tłuszczu powinno być mniejsze niż wynika to z nawyków czy też zwyczajów żywieniowych.

Kolejne duże ilości tłuszczu, który nie jest korzystyna dla zdrowia znajduje się w tłustym mięsie, tłustych wędlinach, lodach, ciastach, kremach oraz chipsach. Podczas przygotowania mięsa do spożycia, warto oddzielić widoczny tłuszcz. Jedną z najbardziej popularnych technik jest gotowanie i pieczenie bez tłuszczu, czyli na ruszcie. Smarując pieczywo masłem, smaruj cienką warstwą.

Podczas spożywania posiłku, należy pamiętać o dokładnym przeżuciu pokarmu, ponieważ pierwsze trawienie odbywa się w jamie ustnej. Dokładne gryzienie i przeżuwanie i wymieszanie ze śliną spożywanego pokarmu umożliwia w dalszej kolejności sokom żołądkowym dokładniejsze i szybsze trawienie, przez co pokarm "wpadający" do żołądka szybciej "wypada" z żołądka.

Ostatni posiłek powinien być spożywany co najmniej dwie godziny przed nocnym spoczynkiem. Zapobiegnie się w ten sposób trudnościom z zasypianiem spowodowanym intensywną pracą przewodu pokarmowego. A co zjeść, gdy rano wstaniemy z łóżka? Warto pamiętać, że śniadanie jest bardzo ważną częścią dnia i jego zapotrzebowanie to 500 kilokalorii.

Zalety śniadania:

  • zastrzyk energii na większą część dnia,
  • zjadanie mniejszych porcji późniejszych posiłków – drugiego śniadania, obiadu, podwieczorka i kolacji,
  • poprawa apetytu i łaknienia,
  • usprawnienie metabolizmu,
  • zmniejszone ryzyko wystąpienia nagłego, dokuczliwego uczucia głodu.

Śniadanie powinno być urozmaicone, powinno dostarczać nam potrzebnych minerałów i witamin. Warto przygotować je starannie, tak aby również przyciągało wzrok, co wzbogaci jego walory, oraz jego kolorystyka oraz zapach dobrze podziała na psychikę.

Autor: Damian Nowaczek

Komentarze do: Jak jeść zdrowo?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz