Szukaj

Typy budowy ciała – predyspozycje sportowe

Specjaliści opracowali trzy podstawowe typy budowy ciała: ektomorfik, mezomorfik oraz endomorfik. Znając nasz typ budowy możemy dokładnie określić nasze predyspozycje oraz opracować taki plan, dzięki któremu skuteczniej i szybciej osiągniemy wyznaczony cel dotyczący naszego wyglądu.

Typy budowy ciała – predyspozycje sportowe

Trzy wymienione rodzaje budowy ciała są zależne wyłącznie od budowy genetycznej na którą nie mamy wpływu, każdy typ ma swoje zalety i wady.

Ektomorfik - predyspozycje sportowe

Jest to osoba charakteryzująca się drobną i szczupłą budową ciała. Ektomorfik posiada wąską talię (u kobiet) oraz wąskie ramiona (u mężczyzn). Metabolizm ektomorfika pracuje szybko, nie magazynując tłuszczu, przez co każdy ektomorfik ma problemy z przytyciem i złapaniem odpowiedniej masy mięśniowej. Zaletą u ektomorfików jest zapewne niski poziom tłuszczu w organizmie oraz mniejsze ryzyko przetrenowania. Ektomorfik na siłowni podczas każdego treningu musi dawać z siebie maksimum, by pobudzić mięśnie do wzrostu. Jednak by mięsnie u ektomorfia rozwiały się w odpowiednim tempie, musi on znacznie zwiększyć ilość spożywanych kalorii, zwracając szczególną uwagę na duże pokłady białka i węglowodanów w diecie. Aby w pełni wyobrazić sobie ektomorfika, kobiety mogą przyjrzeć się Angelinie Jolie, która posiada ektomorficzną budowę ciała, natomiast mężczyźni powinni zwrócić uwagę na sylwetkę Adama Małysza, który prezentuje ten typ budowy ciała u mężczyzn.

Zobacz również:

Mezomorfik - predyspozycje sportowe

Jest to najrzadszy typ budowy ciała, posiadający najlepszą budową ciała do uprawiania kulturystyki. Mezomorfik posiada szerokie barki przy niskiej tkance tłuszczowej, jest mieszanką najlepszych cech ektomorfika i endomorfika. Mezomorfik nie ma problemu ze zmianą wagi, może zarówno schudnąć jak i przytyć. Jeżeli osoba będąca mezomorfikiem przestrzega podstawowe zasady diety i unika nadprogramowych ilości tłuszczy i węglowodanów to nie ma problemów z utrzymaniem swojej proporcjonalnej sylwetki. Co ciekawe, mezomorficy mają największe powodzenie u kobiet. Taką budowę ciała ma m.in. Paweł Małaszyński, Madonna oraz Britney Spears.

Endomorfik - predyspozycje sportowe

Endomorfik jest to trzeci typ budowy ciała. Charakteryzuje się on wolniejszym metabolizmem i ma tendencje do łatwego odkładania tłuszczu w organizmie. Endomorfik posiada krępą, okrągłą budowę ciała z solidnym i ciężkim kośćcem. Endomorfikom nie jest łatwo zrzucić zbędne kilogramy, dlatego ludzie o takiej budowie ciała powinni być bardziej zdyscyplinowani w spożywaniu kalorii niż ektomorficy czy mezomorficy. Powinni oni bardzo uważać na ilość spożywanych tłuszczy oraz węglowodanów, najlepiej ograniczyć ich ilość. Do swojego treningu endomorficy powinni dodawać trening aerobowy, zwłaszcza jeżeli pracują oni w pozycji siedzącej i nie mają wielu okazji do ruchu i wysiłku fizycznego. Do znanych osób posiadających taki typ budowy ciała możemy zaliczyć Andrzeja Grabowskiego, Mariusza Pudzianowskiego lub Kim Kardashian.

Pomimo znajomości tych trzech typów budowy ciała, nie ma jednego i uniwersalnego typu treningu lub diety dla poszczególnej budowy. Dzieje się tak za sprawą tego, że jeden mezomorfik może mieć więcej cech ektomorficznych niż inny mezomorfik i pewien typ treningu może nie oddziaływać na niego jak  powinien. To samo dotyczy ektomorfików oraz endomorfików, dlatego należy skrupulatnie poznać swoje ciało by dojść do wyznaczonego celu. Poznanie rodzajów budowy ciała jest pierwszym krokiem w dobrym kierunku.

Autor: Damian Nejman

Komentarze do: Typy budowy ciała – predyspozycje sportowe (1)

Krzyżak
Krzyżak 28-02-2016 18:09

Genetyka a dobór ćwiczeń

1

Fajne w kierunku uzyskania idealnej sylwetki jest badanie DNA [reklama] pozwalające dobrać najbardziej optymalny typ ćwiczeń do możliwości swojego organizmu i w łatwiejszy sposób osiągnąć zamierzone efekty treningowe. Da... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze