Aktualności
Sjesta przeciwko nadciśnieniu!- Ukryte nadciśnienie: nieznany czynnik ryzyka związany ze stresem w pracy
- Obowiązki domowe martwią cię? Uważaj na ciśnienie tętnicze!
- Napoje gazowane i napoje owocowe mają zwiększać ciśnienie tętnicze
- Tylenol zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego u pacjentów cierpiących na choroby sercowe
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Nadciśnienie: jedzenie większych ilości potasu ma być równie korzystne jak jedzenie mniejszych ilości soli
07-11-2010 16:15

W Kanadzie i we Francji więc, gdzie dzienna zaobserwowana dawka osiąga odpowiednio 3,1 g i 3 g dziennie, stwierdzono codzienny niedobór potasu w wysokości około 1,7 g.
Więcej potasu, mniej zgonów
Według badaczy, którzy przeanalizowali dane z 21 krajów, zwiększenie spożycia potasu do 4,7g dziennie, na łonie obserwowanych populacji, może zmniejszyć ciśnienie systoliczne o 1,7 – 3,2 mmHg. Taki spadek jest podobny do tego, który możemy osiągnąć, zmniejszając o 4 gramy codzienne spożycie soli w tych krajach (z 9 g do 5 g na dzień), piszą autorzy badania.
Według uczonych, wyniknęłaby z tego – na łonie globalnej populacji – redukcja ciśnienia tętniczego, która z kolei zmniejszyłaby aż do 15% ryzyko śmierci z powodu udaru mózgu, a także, aż do 11% - ryzyko śmierci z powodu choroby serca.
To dlatego naukowcy zalecają teraz władzom zdrowia publicznego zjednoczyć wysiłki zmierzające do redukcji spożycia sodu z wysiłkami zmierzającymi do podniesienia poziomu spożycia potasu.
Pokarmy przykładowe, bogate w potas (zawartość w miligramach na porcję):
biała fasolka gotowana (250ml – 1 szklanka) - 1 189 mg;
ziemniaki w mundurkach, z pieca (175 g) – 1 081 mg;
palurdy (małże Vongole) w konserwie – 628 mg;
ziemniaki bez skórki, z pieca – 610 mg;
pomidory w puree, w konserwie (125ml – ½ szklanki) – 580 mg;
banan (120g) – 422mg.
Zobacz artykuły:
Brak komentarzy













