Szukaj

Niedobór (brak) wapnia

Podziel się
Komentarze0

Wapń jest bardzo ważnym elementem w codziennej diecie. Wspomaga on prawidłowy rozwój kości, zębów i poprawia krzepliwość krwi. Dzięki temu pierwiastkowi nasze ciało może prawidłowo funkcjonować. Wapń pozytywnie wpływa na mięśnie i nerwy, dodatkowo pomaga utrzymać dobry nastrój. U niektórych osób stężenie tego pierwiastka jest zbyt małe, dlatego trzeba zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, bogatą w ten element.

Niedobór (brak) wapnia

Niedobór wapnia - przyczyny

Wapń odgrywa fundamentalną rolę w przebieganiu ważnych procesów w organizmie człowieka. Jego brak może powodować niedorozwój kości i problemem z rozwojem i wzrostem w młodym wieku. Jest zasadniczym uczestnikiem w przebiegu skurczu mięśni, układu nerwowego i krzepnięciu krwi. Jego główne zasoby są zbierane w kościach i stanowią około 1,5 procent masy ciała człowieka. Termin hipokalcemia oznacza obniżenie stężenia pierwiastka wapnia we krwi i może być wywołana przez wiele czynników między innymi spożywanie produktów zawierających śladowe ilości tego elementu oraz niedobór witaminy D. Innymi przyczynami może też być niedoczynność przytarczyc czy niewydolności nerek.

Zobacz również:

Objawy niedoboru wapnia

Nie można zlekceważyć symptomów niskiego stężenia tego pierwiastka we krwi pomimo tego, że pierwsze impulsy są słabo widoczne gołym okiem. Po jakimś czasie stan kości i zębów może się pogorszyć i stają się one bardziej podatne na złamania i komplikacje. W bardziej radykalnych przypadkach może też dojść do demineralizacji kości. Niedobór wapnia może też być przyczyną  schorzeń takich jak tężyczka. Ujawnia się ona poprzez  mrowienie wokół ust i opuszkach palców u rąk. W późniejszym stadium można zaobserwować skurcze mięśni i także zaburzenia pracy serca.

Dieta bogata w wapń

W dobrze zbilansowanej diecie powinien się znaleźć odpowiedni poziom wapnia w krwi. Wapno wchłania się w jelicie cienkim przy pomocy witaminy D3. W okresie nagłego wzrostu i rozwoju, zapotrzebowanie na ten pierwiastek powinien być większy. Najwięcej tego elementu znajdziemy w mleku i jego przetworach. Należy pamiętać , że nadmiar białka w diecie i fosforu może obniżyć jego wchłanianie. Produkty o dużej ilości sodu również mogą ujemnie wpłynąć na działanie wapnia w organizmie.

Komentarze do: Niedobór (brak) wapnia

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz