Szukaj

Dieta niskocholesterolowa

Nasze zdrowie jest często zależne od tego, co jemy i w jakich ilościach. Chcąc uniknąć nabycia zbędnych kilogramów, nadmiaru tłuszczy czy chorób serca, należy stosować odpowiedni sposób odżywiania się. Jednym ze sposobów jest dieta niskocholesterolowa, dzięki której możemy zadbać o swoje zdrowie oraz dobre samopoczucie.

Dieta niskocholesterolowa

Czym jest cholesterol?

Tłuszcz ten jest istotnym elementem naszego organizmu. Ma on spory udział w produkcji niektórych hormonów czy witaminy D. Jednakże należy ograniczać jego ilość, gdyż jego nadmiar jest szkodliwy dla zdrowia, a często wręcz niebezpieczny.

Wyróżnia się dwa rodzaje cholesterolu – tzw. dobry oraz zły. Ten pierwszy typ określany jest powszechnie mianem HDL, natomiast drugi LDL. I właśnie podwyższony poziom tego negatywnego tłuszczu – a zarazem niedobór pozytywnego – przyczynia się m.in. do powstawania zmian miażdżycowych.

Skąd się biorą złe wyniki?

Choroby, których główną przyczyną jest nadmiar cholesterolu, mają pochodzenie cywilizacyjne. To znaczy, że w większości przypadków można im zapobiegać, gdyż wynikają one nie z natury człowieka, ale z różnych czynników zewnętrznych wpływających na funkcjonowanie organizmu.

Genezy wszelkiego rodzaju chorób takich jak miażdżyca, hipercholesterolemia, cukrzyca czy choroby serca, należy przede wszystkim doszukiwać się w stylu życia poszczególnych ludzi. Istnieje wiele elementów, które mają wpływ na nasz poziom tego tłuszczu w organizmie. Jednak z każdym z nich można również walczyć.

Przede wszystkim zła dieta. Niewiele osób kontroluje to, w jakich ilościach oraz jakiego rodzaju spożywa poszczególne pokarmy. Powinno się unikać potraw takich jak: tłusty nabiał oraz mięso, ryby słodkowodne, potrawy przygotowywane na oleju, dżemy oraz marmolady czy fast-food’y.

Zobacz również:



Innym elementem, który przyczynia się do podwyższenia poziomu cholesterolu są wszelkiego rodzaju używki – papierosy czy alkohol. Są one niebezpieczne nie tylko ze względu na ryzyko wystąpienia miażdżycy, ale również przez inne zagrożenia dla zdrowia, jak na przykład problemy z wątrobą czy sercem.

Jednym z głównych czynników jest mała, a często wręcz żadna aktywność fizyczna. Nie należy oczywiście przesadzać w żadną stronę – jeśli jesteśmy osobami, które nie mają dobrej kondycji, należy dostosować tempo oraz rodzaj ćwiczeń do naszego organizmu. Powinno się jednak spędzać jak najwięcej czasu na powietrzu, przynajmniej spacerując przez kilkadziesiąt minut każdego dnia.

Istnieją również takie uwarunkowania, od których nasze zachowanie oraz sposób życia nie są zależne. Dlatego też na takie determinanta jak płeć, wiek, czy skłonności genetyczne powinniśmy szczególnie zwracać uwagę i pilnować się na co dzień, aby nie doszło przez nie do komplikacji zdrowotnych w naszym organizmie.


Na czym polega dieta niskocholesterolowa?

Metoda ta ma kilka głównych celów. Są to: obniżenie ilości spożycia tłuszczy (szczególnie nasyconych) oraz cholesterolu, ograniczenie spożywania przetworzonych pokarmów, a także zmniejszenie ilości kalorii w przypadku osób otyłych.

Istotnym elementem tej diety jest podwyższenie spożycia błonnika pokarmowego oraz dostarczenie organizmowi witamin (A, C, E, B6 i B12), kwasu foliowego, czy tłuszczy z grupy omega-3.

Dlatego też jadłospis powinien zawierać przede wszystkim: owoce i warzywa, produkty zbożowe, kasze, makarony niejajeczne, chude mięso, pieczywo razowe, naturalne soki, wodę niegazowaną, zieloną herbatę oraz zupy mleczne. Podczas stosowania diety należy unikać w dużych ilościach przyprawy, jaką jest sól. Powinno się również spożywać potrawy, które nie zostały przygotowane w procesie smażenia lub pieczenia.

Kto powinien ją stosować?

Ten sposób odżywiania jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które posiadają wysokie stężenie cholesterolu oraz trójglicerydów. Ponadto warto ją stosować, kiedy jest się w gronie ryzyka zachorowania na miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca, udar mózgu czy po prostu zawału.

Także osoby, które chcą po prostu się zdrowo odżywiać mogą również zastosować ten rodzaj diety, dzięki czemu nie tylko osiągną wspaniałą sylwetkę ale również ograniczą prawdopodobieństwo wystąpienia u nich różnych chorób.

Dieta niskocholesterolowa pozwala na uniknięcie różnych chorób cywilizacyjnych i daje szansę na zdrowy tryb życia. Nie jest ona jednak rodzajem głodówki – to, że ogranicza pewnego rodzaju pokarmu, nie znaczy, że nie zapewnia organizmowi odpowiednich surowców.

Autor:
Urszula Walkiewicz

Komentarze do: Dieta niskocholesterolowa

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz