Szukaj

Dieta na zimę

Wśród wielu dostępnych w sklepach produktów znajdują się takie, których częste jedzenie wspomaga odporność organizmu, co jest szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym. Które z nich szczególnie warto jeść zimą?

Dieta na zimę

To właśnie one, warzywa oraz owoce, są źródłem najcenniejszych witamin i składników mineralnych. Często posiadają także właściwości mogące chronić przed dużo poważniejszymi chorobami niż przeziębienie. Jednak często nie zdajemy sobie z tego sprawy i jemy je bardzo rzadko. Ta grupa produktów nie tylko potrafi chronić zdrowie, ale i poprawiać samopoczucie, co zimą jest szczególnie ważne. Dlatego zdrowa zimowa dieta, jeśli ma być skuteczna, musi zawierać duże ilości warzyw oraz owoce.

Źródło zdrowia w warzywach i owocach

W dostępnych w sklepach produktach znajdują się takie, których wartości odżywcze są lepsze od innych, niestety to właśnie one najczęściej są niedocenione lub odrzucane z codziennego menu przez swoją egzotyczność, wygląd lub nietypowy zapach.

Brukselka

Inaczej kapusta warzywna brukselska. Jest warzywem zdrowym, ale niedocenionym. Wiele osób nie lubi jej za specyficzny smak i zapach, co jest dużym błędem. Brukselka zawiera witaminy A, C, grupę B, H, K, a także potas, magnez, wapń, żelazo. Ponieważ jest niskokaloryczna polecana jest w kuracjach dietetycznych. Poza wspomaganiem odporności jest dobra dla układu pokarmowego, wątroby, trzustki oraz likwiduje zaparcia. Dodatkowo obniża cholesterol, przez co powinny ją jeść osoby z problemami układu sercowo-naczyniowego. Posiada też inną zaletę  - ma w składzie substancje hamujące rozwój komórek rakowych. Brukselkę można łatwo przygotować jedząc luzem albo wkomponowując w posiłki, a aby zachowała jak najwięcej swoich właściwości, najlepiej przygotować ją duszoną.

Buraki

Od dziecka większość z nas słyszała „jedz buraki będziesz miał dużo krwi”. W tym banalnym zdaniu kryje się wiele prawdy. Buraki są warzywem bardzo bogatym w żelazo, w związku z czym polecane są osobom zmagającym się z anemią. Można je jeść jako surówkę, zupę albo pić sok buraczany. Poza wpływem na produkcję hemoglobiny, buraki odkwaszają organizm pomagając pozbyć się zgagi. Tak jak brukselka mają właściwości antyrakowe, a do tego zawierają kwas foliowy mający dobroczynny wpływ na układ nerwowy. Wiąże się to z poprawą nastroju, bowiem wspomaga on wytwarzanie serotoniny, co w ziemie jest szczególnie pożądane.

Por

Walory zapachowe i smakowe idą w parze z właściwościami zdrowotnymi pora. Przede wszystkim warte zaznaczenia jest, że smakuje jak łagodna cebula i dzięki temu nadaje się do większej ilości dań, nawet dla osób które nie przepadają za cebulą. Posiada właściwości lecznicze, w szczególności związane z chorobami żył, zapobiega powstawaniu skrzepów. Do tego niszczy szkodliwe grzyby i bakterie w jelitach oraz regeneruje komórki organizmu, opóźniając proces starzenia się.

Zobacz również:

Jarmuż

Mało znana odmiana kapusty i równie mało wykorzystywana w przygotowywaniu posiłków w naszych domach. Można powiedzieć: niestety, ponieważ jarmuż posiada dużo przeciwutleniaczy oraz beta-karotenu chroniącego skórę przed promieniowaniem UV. Przy tym zawartość witaminy C w tym warzywie jest tak dużo, że jedynie papryka i pietruszka przewyższają je ilością. Co jednak najważniejsze, zawiera sulforafan substancję odpowiedzialną za stymulowanie enzymów oczyszczających organizm z rakotwórczych składników oraz niszczącą bakterie sprzyjające powstawaniu wrzodów żołądka. Jarmuż można jadać podsmażany albo jako jeden ze składników sałatek.

Granat

Zwany jest owocem wiecznej młodości. Jedzenie go w znaczący sposób poprawia witalność, wzmacnia serce, a także podnosi doznania natury erotycznej, przez co uważany jest czasami za afrodyzjak. Ma trzy razy więcej przeciwutleniaczy niż popularna obecnie zielona herbata, a do tego łagodzi stany zapalne. Picie soku z granatu w czasie zimy nie tylko poprawi ochronę organizmu przed wirusami, ale również wpłynie dobrze na krążenie. Dobrze jest pić sok lub jeść owoc w trakcie anginy oraz aby ustrzec się przed nią. Jeśli chce się bardziej urozmaicić przyjmowanie tego owocu lub smak soku jest dla nas mdły, można zrobić z niego galaretkę, która zachowa wartości odżywcze, a do tego poprawi trawienie.

Kiwi

Znane wszystkim, chociaż również rzadko jadane. Nazywane jest czasami bombą witaminową ze względu na zawartość witamin niemal ze wszystkich grup – C, E, B, a także składników mineralnych. Szczególnie istotna jest witamina E, która uważana jest za witaminę młodości, ponieważ chroni komórki organizmu przed starzeniem się i wolnymi rodnikami.

Z powodzeniem może zastępować aspirynę, nie przynosząc przy tym skutków ubocznych, natomiast regularne jedzenie, przynajmniej jednego kiwi dziennie, może zapobiegać nowotworom. Niestety, kiwi może powodować reakcje alergiczne, więc jeśli po zjedzeniu pojawiają się niepokojące objawy należy odstawić owoc.

Persimmon

Owoc mało znany, jednak równie zdrowy. Przypomina pomarańczowe lub czerwone, w zależności od odmiany, jagody. Ma korzystny wpływ przede wszystkim na układ pokarmowy, który jest istotny dla odporności. Pomaga na zaburzenia trawienia, zabija złe bakterie w jelitach. Dostarcza jodu w problemach z tarczycą oraz ma dobry wpływ na hamowanie rozwoju żylaków. Do tego duża ilość witaminy A wzmacnia wzrok. Ważne jest jednak, aby osoby, które miały operację żołądka, jadły bardzo niewielkie ilości tego owocu, bowiem u nich może on powodować problemy przewodu pokarmowego.

Gujawa

Jest przede wszystkim owocem, który wzmacnia organizm. Dlatego picie soku z gujawy jest bardzo dobrym pomysłem na zimowe wieczory. Poza zestawem witamin oraz składników mineralnych takich jak błonnik, potas, żelazo i kwas foliowy ma pozytywne zastosowanie w leczeniu astmy oraz nadciśnienia tętniczego. Ma dobry wpływ na utratę wagi, a także w trakcie przedłużających się miesiączek, łagodząc ból i zmniejszając krwawienie.

Grejpfrut

Owoc, który mamy na co dzień pod ręką, w każdym sklepie. Szczególny smak powodowany jest przez naringinę, która działa przeciwzapalnie, antynowotworowo i antyseptycznie. Dzięki temu jedzenie grejpfrutów w trakcie jesieni i zimy pozwoli ustrzec się przed poważnymi chorobami oraz przeziębieniami.

W 90% owoc składa się z wody, dlatego nie jest tuczący, a dzięki wodzie wpływa korzystnie na nerki oczyszczając je z toksyn. Dodatkowo łagodzi zapalenia stawów, które mogą dawać się we znaki szczególnie przy jesienno-zimowej aurze. Można wykorzystać grejpfruta także do stosowania zewnętrznego na leczenie trądziku i czyraków. Olejek o tym zapachu łagodzi bóle migrenowe i stany lękowe. Jedyne o czym należy pamiętać, jedząc ten owoc to, aby nie popijać nim żadnych lekarstw, gdyż hamuje on ich działanie.

Naturalne witaminy

W dobie reklam atakujących nas na każdym kroku z telewizji lub gazet łatwo sięgnąć po suplementy diety i tabletki zapominając, że żadna z kapsułek nie da nam tego, co może nam dać natura. Każdy z owoców i każde z warzyw posiada zarówno zestaw witamin niezbędnych każdemu człowiekowi, jaki unikatowe właściwości, które mogą zapobiegać lub leczyć. Zanim więc sięgniemy po kolejne kapsułki, lepiej zastanowić się czy naprawdę warto i czy naturalność w postaci soku albo sałatki nie będzie miała zarówno lepszych jak i długofalowych korzyści dla naszego ciała i ducha.

Autor: Karolina Skrzek

Komentarze do: Dieta na zimę

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz