Szukaj

Dobroczynny wpływ jogi na nastrój

Podziel się
Komentarze0

Joga to system łączący ćwiczenia rozciągające, relaksujące, oczyszczające ciało i medytację. W wyjątkowy sposób wzmacnia ciało oraz kształtuje sylwetkę, a jednocześnie prowadzi do poszerzenia świadomości. Co więcej może ona również wpływać na nastrój oraz redukować stany lękowe.

Dobroczynny wpływ jogi na nastrój

Joga poprawia nastrój, redukuje niepokój i depresję

Współcześnie praktykowanie jogi zostało sprowadzone przede wszystkim do wykonywania ćwiczeń wywołujących dobry nastrój oraz wzrost energii, połączonych z utratą wagi. To uproszczone podejście przekazuje jedynie część prawdy, negując przy tym rozległe i głębokie sugestie starożytnej nauki o ciele i umyśle, dotyczące wpływu jogi na zdrowie osoby praktykującej. Współczesna medycyna zaczyna jednak dostrzegać fakt, że techniki jogi mogą rozwiązać wiele dolegliwości zdrowotnych w sposób, który obejmuje ciało i umysł, a nie traktuje je jak dwie odseparowane jednostki, stojące w sprzeczności ze sobą. Zaczęto również przyznawać, że joga może leczyć dolegliwości, z którymi nie mogą poradzić sobie leki.

Doskonałe antidotum na niepokój oraz zaburzenia nastroju

Joga traktowana jako forma ćwiczeń wpływa na nastrój oraz redukuje stany lękowe. Przypuszcza się, że pomaga ona bardziej niż spacerowanie lub inne ćwiczenia, ponieważ podczas sesji jogi mózg  produkuje więcej związku chemicznego GABA. Według artykułu opublikowanego przez Journal of Alternative and Complementary Medicine GABA, czyli kwas γ-aminomasłowy, jest substancją chemiczną, która reguluje aktywność układu nerwowego. Ludzie, którzy cierpią na zaburzenia nastroju oraz stany lękowe mogą mieć zaniżony poziom produkcji GABA - z tego powodu przepisuje się im leki, które mają za zadanie zwiększyć poziom tego związku chemicznego we krwi. Badania przeprowadzone przez  Boston University School of Medicine wykazały, że po sesji jogi wzrastała produkcja związku GABA w podwzgórzu, co prowadziło do poprawy nastroju oraz obniżenia poziomu niepokoju. Naukowcy doszli do wniosku, że praktykowanie jogi stymuluje określone obszary w mózgu, tworząc w ten sposób środowisko sprzyjające uwalnianiu endogennego, antydepresyjnego neuroprzekaźnika GABA.

Zobacz również:

Przeprowadzono również inne badania, porównujące wpływ jogi oraz spacerowania na nastrój oraz poziom niepokoju. Przez 12 tygodni obserwowano podzielonych w dwie grupy uczestników badania. Jedna grupa uprawiała jogę trzy godziny w tygodniu, druga spacerowała przez tę samą ilość czasu. Na początku badań zbadano mózgi uczestników za pomocą rezonansu magnetycznego. Kończąc 12. tygodniowy program, naukowcy zbadali poziomy GABA w obu grupach przed i po ich ostatniej jednogodzinnej sesji. Następnie poproszono każdego członka obu grup o określenie swojego stanu psychicznego w różnych punktach w czasie badania. Osoby, które uprawiały jogę odnotowały wyraźną poprawę nastroju i spadek poziomu lęku dużo częściej niż ci, którzy dużo spacerowali. Zauważono, że stały wzrost poziomu GABA z czasem doprowadził do zmiany ogólnego stanu zdrowia psychicznego i kondycji psychicznej, biorąc pod uwagę nastrój oraz poziom niepokoju. Od tego czasu sugeruje się, że joga może zostać z powodzeniem wykorzystywana w terapiach łagodzących objawy podobnych chorób dotykających ciała i umysłu.

Uprawianie jogi rozwija świadomość

Jednym z powodów, dla których joga tak skutecznie poprawia nastrój, może być fakt, że rozwija ona świadomość. Podczas sesji na macie ciało i umysł spotykają się ze sobą w wyjątkowy sposób. Prowadzi to do wzrostu świadomości oraz pozwala im szczególnie zbliżyć się do siebie. Ta forma aktywności fizycznej pobudza więc jednocześnie ciało i umysł, pozwala wytworzyć nowe połączenia i ścieżki w mózgu oraz uwalnia związki chemiczne wpływające na nastrój. Jednocześnie joga pozwala uspokoić emocje, rozciągnąć i zrelaksować mięśnie oraz wytworzyć wewnętrzną przestrzeń potrzebną do całkowitego uzdrowienia.

Praktykowanie jogi doskonale rozwija ciało i umysł. Wpływa na poprawę nastroju bardziej niż jakiekolwiek inne formy ćwiczeń. Jednocześnie redukuje lęki i stany niepokoju, co może być wykorzystywane przy leczeniu różnych form nerwic czy depresji.

Autor: Beata Bryk

Komentarze do: Dobroczynny wpływ jogi na nastrój

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz