Szukaj

1500 uczniów nauczyło się dbać o zęby

Podziel się
Komentarze0

Ponad 1500 dzieci  z 11 śląskich szkół wzięło udział w Akademii Zdrowego Uśmiechu, podczas której dzieci poznawały zasady dbania o zęby. Oficjalne podsumowanie 2-miesięcznej akcji, czyli międzyszkolny konkurs finałowy z wiedzy o stomatologii, odbył się 6 grudnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice.


Wzięło w nim udział 22 uczniów, którzy podczas spotkań w szkołach wykazali się najwyższym poziomem wiedzy z zakresu higieny i profilaktyki jamy ustnej.

Stan zębów polskich uczniów w wieku wczesnoszkolnym jest fatalny. Ponad 99 proc. z nich nieprawidłowo szczotkuje zęby, a u 90 proc. można stwierdzić próchnicę. Zęby małych pacjentów są w zdecydowanie gorszym stanie niż u rówieśników z krajów afrykańskich, czy też azjatyckich. Jest to związane m.in. z nieprawidłową dietą, częstym spożywaniem słodyczy oraz brakiem wiedzy dzieci na temat pielęgnowania jamy ustnej. Rodzice przesadnie ufają swoim dzieciom w wieku wczesnoszkolnym i nie sprawdzają jak dbają one o zęby. Nie kontrolują stanu uzębienia, dopóki dziecka nic nie boli. Do tego dochodzą liczne zajęcia pozalekcyjne, które utrudniają regularne mycie zębów po każdym posiłku.

Podczas spotkań przeprowadzanych w szkołach zaskoczył nas niski poziom wiedzy uczniów z zakresu dbania o zdrowie jamy ustnej. Niewielu z nich wiedziało, że należy myć zęby po każdym posiłku, co to płyn do płukania jamy ustnej, czy też nitka dentystyczna. Uczniowie na tle przedszkolaków, którzy brali udział w pierwszej edycji Akademii Zdrowego Uśmiechu wypadli słabo. Ich młodsi koledzy mieli większą wiedzę i lepszy stan zdrowia zębów. Wynika to z tego, że rodzice zwracają większą uwagę na to, co jedzą ich młodsze dzieci oraz jak i kiedy szczotkują zęby tłumaczy Aneta Płatek z Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej dr. Borczyka w Katowicach, organizatora Akademii Zdrowego Uśmiechu.

Podczas jednego ze spotkań zbadano 20 dzieci z III klasy. U wszystkich stwierdzono zaawansowaną próchnicę. W podobnym badaniu przeprowadzonym wśród przedszkolaków, dzieci z tak zaniedbanymi zębami było zaledwie 10 proc. Większość miała za sobą pierwszą wizytę u dentysty połączoną z zabiegiem fluoryzacji. W przypadku dzieci wczesnoszkolnych tylko 60 proc. siedziało już w swoim życiu na fotelu dentystycznym.


Zaskakujące jest to, że rodzice potrafią zniechęcić dziecko i przestraszyć przed pierwszą wizytą stomatologiczną. Mówią dziecku, że jeśli nie będzie myć zębów to pójdzie do dentysty. Wizyta w gabinecie jest karą, a nie elementem profilaktyki. Dzieci nie odbywają zatem wizyt kontrolnych i dlatego stan zębów jest bardzo zły tłumaczy Aneta Płatek.

Wysoki poziom finału


Podczas spotkań w szkolnych klasach wiele z przekazywanych informacji było dla dzieci zupełną nowością. Dlatego organizatorów zaskoczył wysoki poziom wiedzy wytypowanych 22 finalistów. Uczestnicy finału byli bardzo dobrze przygotowani do konkursu, wykazali się ogromną wiedzą. Pytania, które przygotowaliśmy, wydawały nam się trudne. Później okazało się, że dzieci nie miały z nimi większych problemów. Zwycięzca finału wiedział, że ząb zbudowany jest z korzenia i korony, że jest pokryty szkliwem, że głównym pierwiastkiem budulcowym zęba  jest wapń i że człowiek ma 8 zębów siecznych. Są to naprawdę trudne pytania dla dzieci w wieku 7-9 lat wyjaśnia asystentka stomatologiczna z katowickiej kliniki dr. Borczyka.  Jesteśmy dumni ze wszystkich finalistów, mamy nadzieję, że zdobyta przez nich wiedza pozwoli im cieszyć się pięknym i zdrowym uśmiechem w przyszłości. Konkurs uświadomił nam jak bardzo potrzebne są podobne akcje zarówno w szkołach jak i przedszkolach dodaje Izabela Walawender, stomatolog zajmujący się leczeniem dzieci w klinice dr. Borczyka i jedna z jurorek konkursu.


Wszyscy uczestnicy finału otrzymali zestawy do higieny jamy ustnej, szczoteczki do zębów, klepsydry odmierzające czas mycia zębów oraz karty na bezpłatną fluoryzację. Dla zwycięzców przygotowano dodatkowo piłki do siatkówki, książki, szczoteczki elektryczne oraz bezpłatną konsultację z fluoryzacją i laserową diagnostyką próchnicy.

***

Przez cały rok kwitną tu różne gatunki storczyków. W dużym akwarium pływają różnokolorowe neonki i paletki i bynajmniej nie jest to obraz podwodnego, egzotycznego ogrodu, ale wnętrze kliniki stomatologicznej.

Sztuka pięknego uśmiechu

Klinika Implantologii i Stomatologii Estetycznej Roman Borczyk od 15 lat mieści się w Katowicach, w luksusowej części Brynowa, na południe od śródmieścia. W zakresie diagnostyki klinika ta wyznacza nowe trendy stomatologom w Polsce. Zabieg leczenia kanałowego trwa tutaj godzinę. A wszystko dzięki sprzętowi i doświadczeniu dr Romana Borczyka, uznawanego za guru polskiej endodoncji.  Stomatolodzy  łączą tu europejski poziom obsługi pacjenta z realizacją skomplikowanych przypadków medycznych. Co niespotykane i profesjonalne, stomatolodzy prawie każdy zabieg poprzedzają tu badaniem tomograficznym. Przy zabiegach implantologicznych użycie tomografu jest już standardem. Klinika  jako jedyna w kraju współpracuje z włoskim laboratorium Barducci Giancarlo. Laboratorium z Włoch to marka sama w sobie tu powstają najpiękniejsze korony zębów na świecie. Precyzja zabiegów  stomatologicznych oraz niezwykłe podejście do estetyki, nie tyko uzębienia leczonych tu pacjentów, ale także do samego wnętrza kliniki, stawiają to miejsce najwyżej w rankingu biznesów medycznych w tej części Europy. Cechą wyróżniającą klinikę jest sprzęt, m.in. 13 mikroskopów Zeiss Pro Ergo oraz mikroskop do neurochirurgii Olympus.

Komentarze do: 1500 uczniów nauczyło się dbać o zęby

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz