Szukaj

Wykluczeni z placu zabaw

Naukowcy z Concordia wpadli na ciekawy pomysł, by zbadać, dlaczego niektóre dzieci odmawiają innym rówieśnikom możliwości zabawy z nimi na placu zabaw. „Badania biorące pod uwagę punkt widzenia dzieci na temat wykluczenia społecznego, pomogą nam lepiej wspierać ich zdolności do skutecznego radzenia sobie w takich sytuacjach,” powiedziała Holly Recchia, adiunkt z Concordia’s Department of Education i członek Centre for Research in Human Development.



Choć badania mogą wydawać się banalne, to w ostatecznym rozrachunku mają szanse pomóc dzieciom.

Chyba każdy zna przykład dziecka, które jest „wykluczone” z jakieś grupy, np. w szkole bądź przedszkolu, jeżeli nie z życia, to z telewizji. Takie przypadki zdarzają się na co dzień i niekiedy prowadzą do poważnych problemów z dzieckiem, a nieco później mogą stworzyć problem w jego dorosłym świecie.

Naukowcy jednak nie są zgodni co do tego, czy mówienie dziecku, że każdy jest równy, rozwiąże problem.

Dorosłe dzieci

Badania wykazały, że doświadczenie dzieci, które wykluczają swoich równieśników, jest o wiele bardziej zróżnicowane niż pokazały poprzednie eksperymenty. A to oznacza, że do tych dzieci trzeba podejść indywidualnie.


W jednym z testów badani mieli podać powód, dla którego wykluczyli danego rówieśnika z gry.


Odpowiedzi dzieci na to pytanie, jak można się było spodziewać, były różne. Ponadto, często uzasadniały, dlaczego była to dobra lub zła decyzja.

Oto przykładowe odpowiedzi dzieci: „to był zły krok, ponieważ teraz jest smutny" lub „to był dobry pomysł, ponieważ razem źle pracujemy”.

Niekiedy dzieci nie zwracały uwagi na osoby, które nie brały udziału w zabawie, a niektóre próbowały znaleźć jakieś inne wyjście z tej sytuacji. W obu przypadkach reagowały niepewnie, nie wiedząc, czy to co robią jest złe czy dobre.

Chcemy promować szukanie alternatywy wśród dzieci, które wykluczają inne. Fakt, że mogą to zrobić spontanicznie, odzwierciedla ich wiedzę w zakresie sposobów zachowania się, a to może być ich punkt wyjścia do działania w przyszłości, mówi Recchi.

Kiedy stajemy się rozsądniejsi?

Badania wykazały, że 7-letnie dzieci najczęściej wykluczały rówieśników z gry, tłumacząc się brakiem kontroli nad sytuacją lub naciskiem ze strony grupy.

Gdy jednak dzieci dorastają do wieku szkolnego, zmieniają swoje nastawienie wobec rówieśników. Wykazują większą rozwagę i często usprawiedliwiają swój wybór.

Ostatecznie jednak, chyba wyniki badań nie są aż tak zaskakujące. Okazuje się bowiem, że najlepszym sposobem na wychowanie odpowiedzialnego dziecka jest uczenie go, że za własne czyny odpowiadamy my sami.



Komentarze do: Wykluczeni z placu zabaw

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz