Szukaj

Wpływ sportu na psychikę

Zdecydowana większość Polaków (59%) odpoczywa w sposób bierny: nie uprawia sportu ani żadnych ćwiczeń służących poprawie sprawności ruchowej. Eksperci programu „Odnaleźć siebie” zwracają uwagę, jak niezbędna dla równowagi psychicznej i walki ze stresem jest aktywność fizyczna. Pogorszenie koordynacji ruchowej, spadek jakości snu, pojawienie się stanów lękowych i depresji, to tylko niektóre ze zmian zachodzących w naszej psychice.




Specjaliści programu „Odnaleźć siebie" radzą, by docenić wartość wysiłku fizycznego i ruchu na świeżym powietrzu. Jazda na rowerze, pływanie czy aerobik z pewnością korzystniej wpłyną na nasze samopoczucie, niż bezczynne oglądanie telewizji. Pozytywny wpływ na kondycję psychiczną mają gry zespołowe np. siatkówka czy piłka nożna, jazda na rowerze, pływanie. Doskonałym sposobem na odstresowanie jest gra w paintballa.

Ćwiczenia pozytywnie kształtują psychikę i obniżają poziom napięcia związanego ze stresem - mówi ekspert programu „Odnaleźć siebie" - Osoby aktywne fizycznie chętniej przestrzegają także innych zaleceń prozdrowotnych, np. zasad zdrowego odżywiania.


Spadek aktywności ruchowej wyraźnie rośnie wraz z wiekiem. Kluczowym momentem w procesie odchodzenia od aktywności fizycznej jest okres między 25 a 34 rokiem żyć . Powodem spadku aktywności jest podjęcie pracy zawodowej oraz związana z tym zmiana stylu życia. Ludzie w tym przedziale wiekowym znajdują się najczęściej w przełomowym momencie dla swojej kariery. Aby praca dawała im satysfakcję potrzebują siły do walki stresem. Dlatego powinni pamiętać o tym, że aktywność fizyczna pomaga odreagować problemy i zachować równowagę psychiczną.


Przez brak ćwiczeń pogarszamy swoją kondycję psychiczną, dlatego powinniśmy najczęściej jak to możliwe:


  • Jeździć na rowerze lub rolkach.

  • Grać w piłkę, siatkówkę lub koszykówkę.

  • Gimnastykować się, ćwiczyć dla kondycji fizycznej i psychicznej.

  • Pływać.

  • Biegać.

  • Grać w tenisa.


  • Uprawiać turystykę pieszą.

  • Korzystać z siłowni.

  • Zimą jeździć na nartach, sankach lub łyżwach.


Stosowanie się do tych prostych rad, pozwoli na dłużej zachować zdrowie i kondycję psychiczną.

Doc. Joanna Meder - pracowała jako ordynator oddziału rehabilitacji psychiatrycznej, obecnie pełni rolę kierownika Kliniki Rehabilitacji Psychiatrycznej w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Od wielu lat jest zaangażowana w działania społeczne na rzecz chorych psychicznie, prowadzonych między innymi w ramach programu „Odnaleźć siebie". Jest również laureatką Nagrody Imienia św. Kamila 2007 przyznawanej osobom szczególnie zaangażowanym w promocję zdrowia i edukację zdrowotną.

Ogólnopolski Program Zmiany Postaw wobec Psychiatrii "Odnaleźć siebie" ma charakter edukacyjny. Jego nadrzędnym celem jest przełamanie barier związanych z leczeniem zaburzeń psychicznych, mitów nagromadzonych wokół psychiatrii oraz wyeliminowanie lęku przed wizytą u lekarza psychiatry - ponieważ odpowiednio wczesna diagnoza i wcześnie rozpoczęte leczenie dają większą szansę na normalne życie. Naczelnym założeniem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku psychiatrii wśród innych nauk medycznych.

Patronat merytoryczny nad akcją "Odnaleźć siebie" objął Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Koordynatorem programu z ramienia PTP jest docent Joanna Meder. Honorowy patronat nad programem objęło biuro oficera łącznikowego WHO w Polsce. Partnerem Programu jest polska firma farmaceutyczna Adamed.

Więcej informacji na stronie: www.odnalezcsiebie.pl

Dodatkowych informacji udzielają:

On Board Public Relations
Ewa Marczyk - Chłopecka

tel. 0 22 321 51 00, 0 509 366 042, emarczyk@onboard.pl

Tomasz Turzyński
tel. 0 22 321 51 12, 0 509 777 719, tturzynski@onboard.pl

Komentarze do: Wpływ sportu na psychikę

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz