Szukaj

Matka - Polka - Businesswoman

Podziel się
Komentarze0

W ubiegły weekend obchodziliśmy Dzień Matki. Jak wygląda jej obecny obraz? Zagoniony świat XXI. wieku mocno zmienił wizerunek Matki – coraz większa ich grupa jest aktywna zawodowo, z sukcesem łącząc karierę w korporacjach z rolą gospodyń domowych. Narodziny dziecka są dla kobiet bardzo często punktem zwrotnym w życiu – decydują się na przebranżowienie, bądź założenie własnych firm. Matka-Polka- Businesswoman – idzie nowe?


Miejsce kobiety jest w domu i przy dzieciach – taka opinia gościła jeszcze niedawno w umysłach większości mężczyzn, a powtarzanie jej jak mantry powodowało, że także same panie godziły się na taki los. Ostatnie kilkanaście lat przyniosło na szczęście zdecydowane zmiany w myśleniu. Kobiety zajmują kluczowe stanowiska w rządach i największych korporacjach, zakładają własne firmy, a jednocześnie pozostają matkami.

Joasia Majewska i Kasia Szaszkiewicz są z zawodu architektkami wnętrz. Przez wiele lat zajmowały się tylko usługami projektowymi. Ich pomysł na zupełnie inny biznes wyniknął z potrzeby. Któregoś dnia, kiedy bezskutecznie szukały w Sieci informacji na temat konkursów z dziedziny architektury wnętrz, wpadły na pomysł stworzenia platformy agregującej najciekawsze konkursy oraz wydarzenia z różnych obszarów sztuki. Tak powstał serwis KonkursyKreatywne.pl (wrzesień 2009). Przedsięwzięcie jest jednym z ciekawszych startupów na polskim rynku, a w ubiegłym roku zostało laureatem konkursu LabStar, wspierającego najciekawsze projekty internetowe. – Samo „przebranżowienie się” było dla nas ogromnym wyzwaniem. Wcześniej nie miałyśmy praktycznie żadnego doświadczenia z biznesem internetowym, ale szybko się uczyłyśmy. Bardzo pomógł nam udział w konkursie LabStar – otrzymałyśmy dużo wsparcia od mentorów – począwszy od spraw stricte technologicznych, skończywszy na marketingu – powiedziała Asia Majewska.


– Obydwie mamy dzieci, pogodzenie roli mamy oraz prowadzenie własnej firmy bywa oczywiście męczące. Jednak satysfakcja, jaką daje tworzenie czegoś własnego i odkrywanie nowych obszarów zawodowych jest tego warte. Poza tym, który pracodawca zgodziłby się na to, żeby dzieci odwiedzały nas w pracy? – pyta z uśmiechem Kasia Szaszkiewicz.


Biznes-mamy to przede wszystkim młode kobiety, dla których przyjęcie roli „kur domowych” jest po prostu nie do pomyślenia. Według badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii przez London School of Econimics ponad jedna trzecia (36%) zarejestrowanych mam-przedsiębiorców ma 26-30 lat, a trzy czwarte (74%) zanim założyło własną firmę, pracowało poprzednio na etacie.

– To, co pcha kobiety, to zakładania własnej działalności czy przebranżowienia się to przede wszystkim siła woli. Do tego dodać należy ogromną chęć stworzenia z pasji biznesu - w odróżnieniu od mężczyzn którymi raczej kierują cele finansowe. My – kobiety jesteśmy większymi idealistkami – zaznacza Olga Kozierowska, dziennikarka TVN24 i Radia Pin, pomysłodawczyni projektu „Sukces pisany szminką”, mającego w zamyśle wpieranie pracujących kobiet. Co w takim razie powinni robić mężowe i partnerzy przedsiębiorczych mam? Zdaniem Kozierowskiej przede wszystkim chodzi o wsparcie. – Powinni po prostu przestać przeszkadzać i bać się o swoją pozycję. Nic nie stracą na tym jak "pozwolą" swojej kobiecie realizować marzenia.

– Joasia Majewska uważa, że podobna sytuacja powinna mieć miejsce także w kwestiach zawodowych. Kobieta i mężczyzna różnią się także pod względem zarządzania przedsiębiorstwem, ale nie należy rozpatrywać tego w kategoriach „lepiej-gorzej”, a „inaczej”. – Naszym partnerem biznesowym od pół roku w Konkursach Kreatywnych jest mężczyzna. Myślę, że różnica płci jest zdecydowanie szansą, gdyż na wszystkie sprawy możemy patrzeć w dwójnasób.

–  Kobiety stają się niezależne, coraz mniej jest typowych „housewife”, zapatrzonych w mężów, bo oprócz wychowywania dzieci i serwowania obiadów trzeba jeszcze coś w życiu robić - nawet dla higieny umysłu. Nie mówię tu tylko o prowadzeniu biznesu, może to być realizacja wszelakich pasji. Jeżeli zaś mówimy o własnej firmie - to obserwuję pewien trend - macierzyństwo wyzwala z kobiet dodatkową siłę i wiele z nich po urodzeniu dziecka odchodzi z korporacji i otwiera własną działalność – podsumowuje Olga Kozierowska.

Komentarze do: Matka - Polka - Businesswoman

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz