Szukaj

Złote rady dla odchudzających się

Jedzenie jest jedną z największych przyjemności, jakiej codziennie doświadczamy w naszym życiu, ale przede wszystkim dostarcza nam niezbędnej do życia i odpowiedniego funkcjonowania organizmu energii, a także składników odżywczych. Smaczne i zdrowe jedzenie pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie oraz wagę. Odpowiednio skomponowana dieta pozwoli nam cieszyć się dobrą formą oraz zachować prawidłową masę ciała.



Problem nawagi i otyłości jest coraz powszechniejszy w naszym społeczeństwie i dotyka osób coraz młodszych. Coraz częściej na ulicach możemy spotkać kilkuletnie dziecko z kilkunasto, lub nawet ponad dwudziestokilogramową otyłością. Chcąc zgubić zbędne kilogramy, często się „katujemy” sięgając po różne „diety cud”. Najczęściej jednak głodzimy się lub spożywamy tylko wybrane produkty jak np. w tak zwanej diecie płynnej, białkowej czy kapuścianej. Należy pamiętać, że będąc na diecie redukującej masę ciała, również, a nawet przede wszystkim powinniśmy się racjonalnie odżywiać i stosować Zasady Zdrowego Żywienia ustalone przez Instytut Żywności i Żywienia. Zasady te pozwalają nam prawidłowo wykorzystać wszystkie składniki odżywcze niezbędne dla naszego organizmu. Pozwalają także ustrzec się przed groźnymi skutkami nieprawidłowo skomponowanej diety.

A więc, co robić by się zdrowo odżywiać i redukować zbędne kilogramy? Poniżej znajdują się Zasady, dzięki którym uda nam się osiągnąć zamierzony cel.

  1. Jedz regularnie - mało a często, 4 - 5 posiłków dziennie.

  2. Nie wychodź z domu bez śniadania - jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Dostarcza nam energii potrzebnej do odpowiedniego funkcjonowania naszego organizmu w ciągu całego dnia.

  3. Śniadanie spożywaj najpóźniej do 2 godzin po przebudzeniu, kolację do 3-4 godzin przed snem. Nie rób dużych przerw między posiłkami, jadaj co 2,5- 3,5 godziny (wyprzedzaj uczucie głodu), staraj się jeść o stałych godzinach.

  4. Pij wodę niegazowaną - min 1,5 litra dziennie - najlepiej między posiłkami, małymi łyczkami, jeśli ćwiczysz lub pracujesz fizycznie pij nawet do 3 litrów wody dziennie. Pij również herbaty zielone i czerwone oraz ziołowe.

    Zobacz również:



  5. Posiłki spożywaj na siedząco, nie śpiesz się - jedz powoli, dokładnie przeżuwaj pokarm

  6. Spożywaj produkty z różnych grup żywnościowych. Urozmaicaj posiłki.

  7. Unikaj potraw smażonych w głębokim tłuszczu i panierowanych.

  8. Codziennie jedz dużo owoców - najlepiej cytrusów i owoców sezonowych, spożywaj je między posiłkami, na drugie śniadanie oraz na podwieczorek, nie jedz owoców na noc!!!

  9. Jedz dużo warzyw - najlepiej surowych lub gotowanych na parze, niech się pojawiają na śniadanie, obiad i kolację

  10. Regularnie spożywaj produkty mleczne: mleko odtłuszczone do 1,5% tłuszczu, sery odtłuszczone, kefiry, maślanki i jogurty odtłuszczone do 2-3 % tłuszczu

  11. Co najmniej 2 - 3 razy w tygodniu jadaj chude ryby - są źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej.


  12. Mięso jedz z umiarem, wybieraj mięso białe, jeśli to możliwe zastępuj je chudymi rybami

  13. Wyeliminuj z diety ziemniaki, makarony, ryż, rośliny strączkowe oraz białe pieczywo - zastąp je ciemnym z pełnego przemiału.

  14. Ogranicz spożycie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych ( m.in. podnoszą poziom cholesterolu) - zastąp je oliwą z oliwek, olejem lnianym lub rzepakowym

  15. Unikaj jedzenia słodyczy i cukru. Jak masz ochotę na coś słodkiego zjedz warzywo lub owoc lub wypij szklankę wody lub naturalnego soku owocowego

  16. Ogranicz spożycie soli - wiąże ona wodę w organizmie i podnosi ciśnienie tętnicze krwi. Uważaj na przyprawy zawierające w swoim składzie sól i jej pochodnych np.: glutaminianu sodu (Vegeta, Maggi, kostki rosołowe)

  17. Unikaj alkoholu !!! Zatrzymuje wodę w organizmie. W wyjątkowych sytuacjach wybieraj wino najlepiej czerwone wytrawne lub pól wytrawne.

  18. Rzuć palenie!!! Palenie tytoniu, poza wprowadzaniem do organizmu czynnika uzależniającego - nikotyny, „zakleja" płuca substancjami smolistymi utrudniając tworzenie oksyhemoglobiny.

  19. Unikaj napojów kolorowych, gazowanych oraz napojów energetyzujących.

  20. Codziennie uprawiaj aktywność fizyczną - 60 minut różnorodnego wysiłku fizycznego to zdrowie, uroda i dobre samopoczucie oraz redukcja zbędnych kilogramów i przyśpieszone spalanie tkanki tłuszczowej. Zamiast jeździć windą - wejdź po schodach to już jest aktywność fizyczna. O ile to możliwe, zrezygnuj z jazdy samochodem, zwłaszcza na bardzo krótkich odcinkach.

Stosując się powyższych Zasad będziesz mieć pewność, że żyjesz i odżywiasz się zdrowo i racjonalnie.

Pamiętaj, że prawidłowe żywienie wpływa na cały nasz organizm. Poprawia trawienie i ogranicza bardzo częste problemy z wzdęciami i wypróżnianiem, wzmacnia odporność organizmu, reguluje poziom cukru i cholesterolu, wpływa na odpowiednia pracę mózgu, daje nam energię i witalność.

Jeżeli masz problem ze ułożeniem właściwej diety, a chcesz zgubić zbędne kilogramy, albo chcesz się dowiedzieć więcej o zdrowym odżywaniu przyjdź do NaturHouse. Wykwalifikowany personel pomoże Ci w doborze odpowiedniego Planu Dietetycznego

Autor:

Karolina Żmuda
dietetyk NaturHouse
oddział NaturHouse w Krakowie
przy ul. Wielopole

Komentarze do: Złote rady dla odchudzających się

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz