Szukaj

Fitness: jak oddzielić ziarna od plew?

Zastanawiałeś się kiedyś czy dzięki ”brzuszkom” faktycznie możesz wyrzeźbić na brzuchu tzw. ”sześciopak”? Czy sztangistki są narażone na olbrzymie bicepsy? Czy rozciąganie mięśni jest zawsze konieczne? Jak twierdzą eksperci fitnessu, odróżnienie folkloru od prawdy w tej dziedzinie nie zawsze jest łatwe - nieporozumienia są wszechobecne.



Jennifer Burke, ekspert fitness z Kalifornii wyjaśnia, że wiele kobiet obawia się powstawania widocznych, obszernych mięśni wskutek treningów: - Kobiety nie chcą być "masywne". Śpieszymy uspokoić, że tak może się stać jedynie w wyniku przyjmowania suplementów zawierających testosteron oraz zbyt dużej ilości kalorii.

Burke, która na co dzień zachęca klientów do skorzystania z treningów oporowych, dodaje: - Z drugiej jednak strony kobiety nabierają więcej zaufania, gdy zauważą pojawianie się małych smukłych mięśni, dlatego warto wzbogacić ćwiczenia o hantle i sprzęt.

Amerykańska agencja Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sugeruje dorosłym treningi co najmniej dwa dni w tygodniu, obejmujące wszystkie partie ciała, takie jak  nogi, biodra, plecy, brzuch, tors, ramiona i ręce.

- Wiele osób twierdzi, że najlepszym sposobem na zgubienie wagi są ćwiczenia kardio. Jak się okazuje,  godną polecenia metodą ćwiczeń jest również trening oporowy - dodaje Burke. - Efekty będą szybsze i bardziej widoczne, ponieważ taki rodzaj treningu wpływa na tkankę mięśniową i na dłuższą metę spala więcej kalorii.

Chociaż prawdą jest, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz, a także są bardziej zbite, to 2,3 kg mięśni wielkością przypomina ludzką pięść, a 2,3 kg tłuszczu porównywane jest do wielkości przedramienia.

Zobacz również:


Jedna z błędnych teorii mówi, że ćwiczenia kardio o niższej intensywności, takie jak zestaw mający na celu spalanie tłuszczu, są efektywniejsze w spalaniu kalorii.

- To absurd. Jeśli intensywność ćwiczeń zostanie zwiększona, zwiększy się spalanie tłuszczu - mówi Burke.

Zgodnie z zaproponowaną przez CDC regułą, jedna minuta intensywnej, energicznej aktywności jest równowartością dwóch minut umiarkowanie intensywnej aktywności.

Za dużo czy za mało

Stephanie Huckabee, instruktor fitness z Południowej Karoliny twierdzi, że ludzie, którzy wierzą, że codzienne ćwiczenia są konieczne, są skazani na porażkę.

- Zawsze powtarzam klientom, żeby czerpać przyjemność również z dni bez ćwiczeń - twierdzi Huckabee. - Po prostu trzeba być realistą.


Huckabee zwraca uwagę na fałszywe twierdzenie, że można pozbyć się tkanki tłuszczowej z konkretnej partii ciała.

- Gdy chciałam ćwiczyć brzuch, musiałam przerobić trening ogólnokondycyjny, aby spowodować kurczenie się tkanki tłuszczowej – twierdzi Huckabee. - Ćwiczenia kardio pozwolą spalić tłuszcz całkowicie. Pozostaje tylko pracować na rzeźbą trenowanej partii ciała.

Na inny fałszywy mit zwraca uwagę również Burke – ten  mówiący o tym, że można pozbyć się tłuszczu z brzucha dzięki ”brzuszkom”.

- Na swoją sylwetkę pracujesz nawet w kuchni. Nikt nie zobaczy nawet najbardziej wyrzeźbionego brzucha, jeśli ukrywa się pod warstwą tłuszczu - wyjaśnia.

Moira Merrithew, współzałożycielka Merrithew Health & Fitness twierdzi zaś, że jednym z najczęstszych nieporozumień jest konieczność rozciągania mięśni przed meczem piłki nożnej czy bieganiem.

- Dla niektórych sportowców prawdopodobnie jest to najgorsza rzecz, jaką mogą zrobić - komentuje Merrithew, była tancerka. - Nie ma żelaznej reguły, rozciąganie może mieć różne skutki. Pilates jest właściwy dla tancerza, zanim wyjdzie na scenę, ponieważ pobudza stawy. Istnieją jednak granice rozgrzewki przed wysiłkiem fizycznym.

- Nawet najbardziej zaangażowany kanapowy leń nie zmieni mięśni w tłuszcz - wyjaśnia Carol Torgan, fizjolog i konsultant treningowy z American College of Sports Medicine. - Mięśnie i tłuszcz to dwa różne typy komórek. Porównując, byłoby to jak zmiana jabłka w pomarańczę. Niemożliwe.

Bardziej niepokojący wydaje się być przesąd, że nie można wypić za dużo wody. Według Morgan, zbyt duża ilość wody może to doprowadzić do stanu zwanego hiponatremią, który charakteryzuje się brakiem równowagi pomiędzy wodą i solą w organizmie. Hiponatremia znana jest także jako zatrucie wodne lub nadmiernie uwodnienie i może mieć poważne konsekwencje.

Komentarze do: Fitness: jak oddzielić ziarna od plew?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz