Zespół Cornelii de Lange: najnowsze odkrycia genetyczne

Na łamach internetowego serwisu Nature opublikowane zostały ostatnio wyniki badań prowadzonych przez naukowców z Dziecięcego Szpitala w Filadelfii, nad identyfikacją nowego genu wywołującego syndrom Cornelii de Lange (CdLS). Ujawniając, jak mutacje w genie HDAC8 zakłócają biologię białek kontrolujących zarówno ekspresję genów jak i podział komórek, badania te rzucają światło na chorobę będącą przyczyną niepełnosprawności intelektualnej, deformacji kończyn i innych zaburzeń we wczesnym rozwoju.

"Teraz, kiedy lepiej rozumiemy jak CdLS działa na poziomie biologii komórkowej, będziemy w stanie dokładniej określić strategię leczenia CdLS i być może także pokrewnych schorzeń", powiedział prowadzący badania doktor Matthew A. Deardorff, pediatra, genetyk kliniczny i naukowiec ze Dziecięcego Szpitala w Filadelfii, a także pracownik Szkoły Medycznej Perelmana na Uniwersytecie w Pensylwanii.

Zespół badający CdLS skupił się na kompleksie kohezyn - grupie białek tworzących strukturę podobną do bransoletki otaczającej pary chromosomów, tzw. chromatydy siostrzane.

"Kohezyna pełni podwójną rolę", powiedział Deardorff. "Trzyma razem chromatydy siostrzane podczas podziału komórki, a to pozwala na normalną transkrypcję - przekazanie informacji z DNA do RNA."

W ramach doświadczeń, naukowcy badali zarówno acetylację – włączanie cząsteczki acetylenu do kompleksu kohezyjnego – jak i deacetylację - usunięcie tej cząsteczki. Zazwyczaj deacetylacja pomaga odbudować kohezynę, by była ona dostępna podczas kolejnych rund podziału komórek.

Badania zespołu wykazały, że mutacje w genie HDAC8  odrzucają normalną odnowę komórkową kohezyn.

Mutacje w genie powodują utratę aktywności białka HDAC8, a co za tym idzie, zmniejsza się ilość "odnowionych" kohezyn, wykorzystywanych do właściwego regulowania transkrypcji genu. To z kolei, jak sugerują naukowcy, upośledza normalny rozwój embrionalny i powoduje CdLS.

Ponieważ matki dzieci z CdLS mogą przechowywać mutacje w genie HDAC8, identyfikacja tych mutacji będzie bardzo przydatna w dokładnym informowaniu rodzin o ryzyku nawrotu i ewentualnym niebezpieczeństwie wystąpienia CdLS u kolejnego dziecka.

Komentarze do: Zespół Cornelii de Lange: najnowsze odkrycia genetyczne