Dlaczego leworęczni i praworęczni widzą świat inaczej?

Uważaj następnym razem, kiedy pójdziesz głosować. Twoja „ręczność” może sprawić, że wybierzesz złego kandydata, jak stwierdza najnowsze badanie, opublikowane w Current Directions in Psychological Science, który jest przeglądem naukowym wydawanym przez Association for Psychological Science w Stanach Zjednoczonych.

Badacze, którzy pochylili się nad kwestią „ręczności”, rzucają nieco światła na hipotezę „specyficzności ciała”, która zakłada, że to, w jaki sposób podejmujemy decyzję i komunikujemy się z innymi ludzi, nie zależy tylko i wyłącznie od naszego mózgu, ale również od naszego fizycznego ciała.

Ręczność to dobre narzędzie do użycia, ponieważ łatwo to zmierzyć – wiadomo od razu, kto jest prawo-, a kto leworęczny – a nasze ręce mają wielkie znaczenie dla tego w jaki sposób wchodzimy w interakcje z naszym światem fizycznym, wyjaśnia główny autor tego badania, doktor Daniel Casasanto, profesor w szkole New School for Social Research w Nowym Jorku.

Eksperymenty pokazują, że ludzie praworęczni mają tendencję do postrzegania rzeczy umieszczonych po prawej stronie jako bardziej pozytywnych. A ludzie leworęczni, mają dokładnie tę samą tendencję, tylko że w drugą stronę. Oni wolą rzeczy po lewej stronie.

Kiedy badacze poprosili uczestników swojego eksperymentu o wybór spośród dwóch „produktów” - chodziło o dwóch aplikantów, którzy przyszli starać się o pracę, z których obydwaj byli dziwnymi stworzeniami z kosmosu - praworęczni jako bardziej wartego zaufania postrzegali produkt, osobę albo stworzenia po prawej stronie. Leworęczni – po lewej.

Co ciekawe, praworęczni, którym laboratoryjnie na jakiś czas upośledzono prawą rękę, zaczynali bardzo szybko myśleć jak osoby leworęczne, wykazując preferencje dla lewej strony. Dzieje się tak, ponieważ wygodniej nam używać naszej dominującej ręki, według baania.

A także, mamy tendencje do postrzegania rzeczy, z którymi czujemy się najwygodniej, jako pozytywne i dobre. Co zresztą nie powinno nikogo dziwić.

Około 90% populacji jest praworęczna. Jeżeli więc chcesz dostać głosy albo coś sprzedać, prawa strona ekranu komputerowego albo kartki może być twoją najlepszą strategią, mówi profesor Daniel Casasanto.

Dwie najświeższe debaty prezydenckie w Stanach Zjednoczonych wspierają te konkluzje. Kandydaci do fotela prezydenckiego z 2004 roku, czyli John Kerry i George D. Bush, byli praworęczni. Natomiast, obydwaj kandydaci z 2008 roku, czyli John McCain oraz Barack Obama, są leworęczni.

Praworęczni kandydaci wykonywali więcej gestów prawą dłonią, kiedy wyrażali pozytywne idee, zaobserwowali naukowcy. A kiedy przyszło do kwestii negatywnych, zaczynali używać lewej ręki.

Dla kandydatów z 2008 roku, zaobserwowano dokładne przeciwieństwo tych spostrzeżeń.

Badacze również chcieli się dowiedzieć czy znaczenie czasowników odnoszących się do działania różni się między praworęcznymi i leworęcznymi. Posługując się różnymi technikami obrazowania mózgowego, badacze odkryli, iż istnieją bardzo wyraźne różnice między osobami praworęcznymi i leworęcznymi, kiedy słyszeli takie słowa jak na przykład „rzucać”.

Ludzie mają tendencję do rozumienia czasowników w odniesieniu do akcji, którą wykonywaliby swoim ciałem, wyjaśnia profesor Daniel Casasanto. To oznacza, że ludzie z różnym ciałem zrozumieją ten sam czasownik jako coś zupełnie innego. Co oczywiście, budzi naturalne pytanie: jak to możliwe, że w ogóle się rozumiemy?

Najkrótsza odpowiedź jest taka: nie rozumiemy, mówi profesor Daniel Casasanto. W większości przypadków wydaje nam się, że rozumiemy jeden drugiego, ponieważ to, co dane słowo dla mnie znaczy jest dość bliskie temu, co znaczy dla innej osoby. Ale to nigdy nie jest to samo, a to, co dane słowo znaczy w twoim umyśle, może zależeć od wielu czynników.

Komentarze do: Dlaczego leworęczni i praworęczni widzą świat inaczej?