Szukaj

Właściwości magnezu

Podziel się
Komentarze2

Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków, który warunkuje odpowiednie funkcjonowanie organizmu. Lekarze zalecają przyjmowanie magnezu w tabletkach, bądź w produktach spożywczych, które go zawierają. Można go przyjmować profilaktycznie, aby poprawić swoje samopoczucie zarówno psychiczne jak i fizyczne.

Właściwości magnezu

Ogromne właściwości i zastosowanie magnezu w ludzkim organizmie zawiera się w stwierdzeniu, że jest on pierwiastkiem życia. Magnez jest elementarną częścią zdrowej, zbilansowanej diety, a jego brak łatwo zauważyć, a co najważniejsze, odczuć. Wpływ na odpowiednią gospodarkę mineralną organizmu w szczególności jeśli chodzi o magnez, ma woda, którą pijemy. Wielu z nas nie wie, że spożywanie „miękkiej”, która ma negatywny wpływ na funkcjonowanie serca. Natomiast woda „twarda” obniża poziom cholesterolu, ciśnienia krwi i wprawia serce w powolniejszy rytm.

Właściwości lecznicze

Magnez jest czynnikiem wzrostu oraz regeneruje żywe komórki w organizmie. Jego działanie w głównej mierze sprowadza się do katalizowania procesów życiowych. Ma pozytywny wpływ na reakcje obronne organizmu. Właściwości lecznicze magnezu uwidaczniają się także w tym, że ma dobry wpływ na minimalizowanie podatności organizmów na wystąpienie nowotworów. Zwalcza takie choroby jak np. miażdżyca. Osobom z zakrzepami, bądź z zapaleniem żył zalecane jest stosowanie magnezu, a oprócz zwalczania, ma także działanie profilaktyczne. Pozytywne działanie tego drogocennego pierwiastka życia uwidacznia się także we wzmacnianiu układu sercowo-naczyniowego.  Ponadto magnez ma za zadanie przywrócenie odpowiedniej równowagi psychicznej. Działa także wspomagająco nas układ nerwowy i współczulny. Reguluje równowagę wapniową w organizmie, a czasami także, w określonych sytuacjach, może działać w pozycji antagonistycznej do wapnia.

Przeznaczeniem magnezu jest także zwiększenie ilości żółci wytwarzanej w wątrobie. Na układ zewnętrzny i wewnętrzny ma on antyseptyczny wpływ. Obok tych działań, magnez wpływa także relaksująco na organizm, poprawiając wewnętrzny spokój.

Wpływ magnezu na chorych na SM

Przy leczeniu stwardnienia rozsianego powinno się stosować magnez. Lekarze zalecają jego przyjmowanie, ponieważ działa on w symbiozie z glikolem, który to odpowiedzialny jest za odtwarzanie upośledzonej sekwencji aminokwasów w osłonkach mielinowych. Brak magnezu w przypadku chorych na stwardnienie rozsiane może spowodować śmierć. Magnez działa także antagonistycznie na ołów, eliminując go. Obok magnezu warto wspomnieć o manganie, który wypiera magnez, przez co, jego działanie przeszkadza w odpowiednim przewodnictwie magnezu tworząc tym samym większą możliwość do wystąpienia stwardnienia rozsianego. Eksperci doradzają, aby w związku z tym, chorzy przyjmowali takie produkty spożywcze, których współczynnik G wynosi więcej niż 100.

Zobacz również:

Zapotrzebowanie organizmu na magnez

Zaleca się, aby mężczyźni przyjmowali 370 mg dziennie magnezu, a kobiety 300 mg. W przypadku kobiet w ciąży, u których magnez odgrywa ważną rolę, dzienna dawka wynosi 450 mg. Przelicza się, że 5 mg magnezu przypada na jeden kilogram masy ludzkiego ciała. Warto wspomnieć, że magnez jest także produkowany w naszym organizmie, a jego wydalanie znacząco przewyższa zapotrzebowanie.

Gdzie znaleźć magnez?

Oprócz sklepowych półek, które uginają się pod ciężarem wielu środków zawierających magnez. Warto zadbać o to, aby przyjmować produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek. Magnez zawarty w niektórych produktach jest łatwo przyswajalny i czasami nawet nie wiemy, że spożywamy pokarm zawierający ten drogocenny pierwiastek życia. Warto wykorzystać to co dostaliśmy od matki natury, a jako dodatek stosować środki apteczne. Najczęściej mówi się, że przy braku magnezu, warto zjeść czekoladę. Oprócz niej magnez zawarty jest także w kukurydzy, ryżu, mące, czy migdałach. Dodatkowo warto także wzbogacić dietę o rodzime owoce tj. jabłka, gruszki, winogrona lub wiśnie, przetworzone np. suszone śliwki czy egzotyczne np. pomarańcze, melony czy brzoskwinie. Źródłem magnezu są także ziemniaki i nabiał m. in. jajka, mleko, śmietana bądź masło.

Przeciwnikiem magnezu jest kawa, która wypłukuje magnez, prowadząc w skutkach do drżenia rąk,   przyśpieszonego bicia serca i ogólnego zmęczenia. Dlatego warto przy piciu kawy zjeść chociażby kostkę czekolady, która ma za zadanie zniwelowanie negatywnego wpływu kawy na organizm. Obok kawy również negatywne działanie ma nadmierne spożywanie alkoholu, który wypłukuje magnez z organizmu.  Oprócz produktów spożywczych, magnez zawierają także zioła tj. wrotycz balsamiczny, czy dzika róża.

Niedobór magnezu

Niedobór magnezu w organizmie występuje wtedy, gdy dziennie spożycie magnezu spada poniżej 6 mg/kg masy ludzkiego ciała. Objawami niedoboru tego pierwiastka w organizmie jest drganie powiek i warg. Praca serca staje się zaburzona, ciśnienie tętnicze wzrasta. Chorzy odczuwają  skurcze mięśni, które trwają krótko, lecz są bardzo bolesne, a nawet po dłuższej chwili mięśnie nadal pozostają napięte. Najczęściej jednak odczuwa się charakterystyczne cierpnięcie kończyn. Oprócz widocznych objawów brak magnezu może także wpłynąć na stany depresyjne, lękowe. Występują także problemy z koncentracją, sen jest zaburzony, a o poranku, nawet po wielu godzinach snu, nadal można być niewyspanym. Wiele osób bagatelizuje to, jednak warto pamiętać o tym, że niedobór magnezu w dłuższym czasie może spowodować kalectwo czy śmierć. Sami doskonale wiemy, jak bardzo, nasze samopoczucie przekłada się na to jak wydajne i efektywne są nasze działania. Zabiegani, w natłoku obowiązków i zmieniającego się szybko otoczenia, zapominamy o tym co jest dla nas najważniejsze. Nawet jeśli nie mamy czasu zbudować planu żywienia opartego na produktach bogatych w magnez, warto chociaż mieć przy sobie kawałek czekolady, orzechy, aby w wolnej chwili zapełnić braki organizmu, które mogą w przyszłości przerodzić się w naprawdę poważne problemy.

Autor: Marta Dudek

Komentarze do: Właściwości magnezu (2)

martyska
martyska 20-12-2013 14:14

Magnez poprawia koncentracje

1

Łykam codziennie tabletki bogate w magnez i muszę przyznać, że świetnie działa na moje samopoczucie, tok myślenia i koncentracje :) Jestem bierną palaczką i z tego powodu staram się jakoś poprawić swoją klarowność myślen... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
zieleniutka
zieleniutka 18-12-2013 11:34

Niedobór a nadmiar mangezu

1

Zarównie niedobór jak i nadmiar magnezu szkodzi w organizmie. Grunt to zachować racjonalność i zdrowo się odżywiać, jeżeli nie przedawkujemy ani w tę ani w drugą stronę, wszystko powinno być dobrze. Odpowiednia ilość mag... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze