Szukaj

Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!

Podziel się
Komentarze0

Rak płuca jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym na świecie, biorąc pod uwagę łącznie nowotwory rozpoznawane u mężczyzn i kobiet. Każdego roku, globalnie jest diagnozowanych 1,35 mln nowych przypadków tej choroby, a w Polsce – około 21 tysięcy. Wiedza na temat czynników ryzyka choroby, jej objawów, diagnozowania i leczenia jest silną bronią w walce z chorobą.


Kampania „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć” organizowana przez  Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca oddział Szczecin przy wsparciu firmy Roche Polska, zwiększa społeczną świadomość raka płuca. Kampanię, która w Listopadzie - Światowym Miesiącu Raka Płuca zyskuje szczególny wymiar, wsparli znani artyści i sportowcy, m.in. Olga Borys, Agata Dębicka, Maja Popielarska, Marcin Bosak, Piotr Grabowski, Leszek Stanek, zespół Sunset Strip, Justyna Steczkowska, Aga Zaryan, De Goldfinger, Krzysztof Hołowczyc, czy aktorzy Teatru Muzycznego ROMA.

12,3% wszystkich zdiagnozowanych chorób nowotworowych to właśnie rak płuca. Każdego dnia z jego powodu na całym świecie umiera ponad 3 tysiące osób. Warto podkreślić, iż klinicznie rozróżniamy dwa główne typy nowotworów płuca: rak drobnokomórkowy (DRP) oraz rak niedrobnokomórkowy (NDRP). Ten drugi typ jest znacznie częstszy i stanowi ok. 85% przypadków. W leczeniu niedrobnokomórkowego raka płuca stosuje się różne opcje terapeutyczne, w zależności od stopnia zaawansowania choroby, wielkości nowotworu, jego umiejscowienia w płucu oraz występowania/braku przerzutów.

Jest to leczenie operacyjne (we wczesnym stadium nowotworu), radioterapia (kiedy pacjent nie może być operowany) czy chemioterapia (również w skojarzeniu z radioterapią). Jedną z najbardziej zaawansowanych i innowacyjnych metod leczenia, stosowaną samodzielnie lub w połączeniu z innymi opcjami terapeutycznymi, jest leczenie celowane z zastosowaniem leków ukierunkowanych molekularnie. Leczenie celowane, w odróżnieniu od standardowej chemioterapii, atakuje wybiórczo komórki nowotworowe i hamuje wzrost guza. 


Choroba we wczesnym stadium nie daje charakterystycznych objawów. Rak płuca ujawnia się najczęściej po wielu latach od powstania pierwszej komórki nowotworowej w organizmie. Czynnikami zwiększającymi ryzyko choroby są: przede wszystkim palenie tytoniu (niemal 80% diagnozowanych przypadków raka płuca), ale także narażenie na tzw. bierne palenie, styczność z azbestem czy radonem, czynniki genetyczne (występowanie nowotworów w rodzinie). Każda osoba, która uświadomi sobie, iż należy do grupy ryzyka wystąpienia raka płuca, powinna zwrócić się do lekarza z prośbą o skierowanie na badania kontrolne, RTG lub tomografię komputerową klatki piersiowej.


Aby motywować do walki z chorobą prowadzone są na szeroką skalę projekty edukacyjne, które zyskują szczególny wymiar w listopadzie - Światowym Miesiącu Świadomości Raka Płuca (Lung Cancer Awareness Month) – obchodzonym w Polsce już po raz szósty. Działania prowadzone w ramach tej kampanii, mają zachęcać do pogłębienia wiedzy na temat tej choroby, a także przyjęcia odpowiedzialnej postawy wobec własnego zdrowia. W obchody Światowego Miesiąca Raka Płuca wpisuje się m.in. kampania „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć”, prowadzona od marca 2011 roku przez Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca oddział Szczecin przy wsparciu firmy Roche Polska, z wykorzystaniem portalu społecznościowego Facebook (www.facebook.pl/TrzebaWiedziec). Kampania ma na celu szeroko rozumianą edukację (zwrócenie uwagi na skalę zachorowalności, czynniki ryzyka raka płuca czy leczenie), podkreślenie potrzeby wykonywania badań kontrolnych, a także udzielenie wsparcia osobom chorym. 

Kampanię „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć” wsparli Ambasadorzy, m.in. aktorka Olga Borys, blogerka i graficzka Agata Dębicka, prezenterka Maja Popielarska, aktorzy Marcin Bosak i Piotr Grabowski, tancerz Leszek Stanek, zespół Sunset Strip, piosenkarki Justyna Steczkowska i Aga Zaryan, wokalista De Goldfinger, kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc czy aktorzy Teatru Muzycznego ROMA. Ambasadorzy kampanii przekonują, iż warto być odważnym i badać swoje płuca, gdyż poddając się badaniom kontrolnym - możemy tylko zyskać.

Każdy Ambasador przygotował projekt grafiki odzwierciedlającej ideę „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć”. Koszulki z grafikami można było wygrywać od marca 2011 w konkursie prowadzonym na portalu społecznościowym Facebook. W listopadzie, z okazji obchodów Światowego Miesiąca Raka Płuca grafiki zostaną zlicytowane na aukcji charytatywnej, z której całkowity dochód zostanie przekazany na potrzeby chorych – podopiecznych Stowarzyszenia Walki z Rakiem Płuca oddział Szczecin.

Komentarze do: Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz